Gå til innhold

Inkasso - Hva er mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktura på ikke hentet varer er sendt, samt det er sendt purring på at faktura ikke er betalt. Etter dette er saken oversendt inkasso ettersom oppgjør ikke har funnet sted.

5614470[/snapback]

 

Bra PCUtstyr kommer med en oppklaring av saken, greit å få høre fra begge sider.

 

Dersom det faktisk er slik at sluttkunde aldri har fått noen hentelapper eller purringer så er det noe som har sviktet et sted.

 

Til OP: Jeg er ingen jurist, men jeg tror det skal litt til for å vri seg unna dette. Selv om du ikke får hentelapp er du likevel klar over at varen er bestilt og det ligger et ansvar på deg å følge med selv også.

 

EOD for min del, håper ting løser seg.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Saken sett fra vår side.

 

Kunden har ikke hentet sine varer og det er da sendt regning på KUN omkostninger, ikke varen - da varen har kommet i retur.

 

Her er et utsnitt fra Posten:

19.09.05  12.43  PAKKEN ER SENDT I RETUR

 

17.09.05  11.38  AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Ikke hentet

Tiltak: Returnert

 

01.09.05  08.49  ANKOMMET POSTKONTOR

 

 

Faktura på ikke hentet varer er sendt, samt det er sendt purring på at faktura ikke er betalt. Etter dette er saken oversendt inkasso ettersom oppgjør ikke har funnet sted.

 

mvh

pcutstyr.no

5614470[/snapback]

 

Det er dette jeg mistenkte hele tiden, men ifølge trådstarter fikk han purring på varens gebyr:

 

I dag 15. Februar fikk jeg svar fra Intrum Justitia hvor de krever

varens orginale pris

+ renter

+ inkasso-omkostninger.

 

Greit å ha alle fakta på plass før man starter slik posting i et forum.

Lenke til kommentar
Kan trådstarter forklare hvordan det er mulig at han ikke har mottatt 4 brevforsendelser,mens det 5. (innkassokravet) har han mottatt?

 

For meg høres dette veldig usannsynlig ut.

Det skal rett og slett ikke være mulig.

5615535[/snapback]

 

Ingenting er umulig når det gjelder posten i dag: Jeg får stadig vekk brev til naboene (som har andre husnummer og andre for- og etternavn enn meg). Det er derimot maks uflaks.

Endret av Campus
Lenke til kommentar
Kan trådstarter forklare hvordan det er mulig at han ikke har mottatt 4 brevforsendelser,mens det 5. (innkassokravet) har han mottatt?

For meg høres dette veldig usannsynlig ut.

Det skal rett og slett ikke være mulig.

5615535[/snapback]

 

Vel, det _kan_ være at inkassobyrået f.eks. har sendt til folkeregistrert adresse, mens de andre purringene har vært sendt et eller annet annet sted. Liten sjanse kanskje, men jeg ser det som en mulighet. Det hjelper nok uansett ikke saken til trådstarter.

Lenke til kommentar
1) Trådstarter har prøvd "en spansk en".. som ikke gikk..

2) Det har skjedd en misforståelse ifbm en uavhentet pakke..

3) PC-Utstyr roter noe forferdelig å prøver å dytte problemet på kunden.

Foreløpig holder jeg på alt. 2.. med en liten mistanke til alt.3, men alt.1 kan ikke utelukkes..

Inkasso for en mus på kr.500 virker forøvrig litt voldsomt, men dersom PC-Utstyr mener det skal statures ett eksempel så er det jo slik det gjøres..

5612829[/snapback]

 

Inkasso skjer kun dersom man har fått en vare og ikke betalt for den. Hvordan de får til det når de sender noe i oppkrav er meg en gåte. Dersom de prøver seg på inkasso på eventuelt tapt porto fordi pakken ble returnert uavhentet så høres det ganske spesielt ut. Trådstarter vil kanskje utdype hva som faktisk står i kravet?

5612898[/snapback]

Takk for fine svar alle sammen. misforståelsen er nå oppklart.

Det var gebyr for uavhentet pakke som kom i inkasso, og ikke for vareprisen.

Jeg orker ikke finne ut mer om hvem sin skyld det er så i dag betalte jeg bare

hele dritten og lærte at handel er best når man vet hvem selgeren er.

-Daniel

Lenke til kommentar
Lite utklipp fra pcutstyr.no sin side.

 

Uavhentede pakker

Pakker sendt med transportør eller på annen måte gjort klart til deg og som ikke hentes innen tidsfristen eller nektes mottatt eller som kommer i retur til oss av andre årsaker - som ikke skyldes vår feil - faktureres for utgifter vi har hatt i saken, da vi anser dette som avtalebrudd. Dette er omkostninger som skal dekke fraktomkostninger tur/retur, pakkeomkostninger, behandlingsomkostninger, verditap, andre kostnader og ekspedisjonsgebyr.

Om angreretten benyttes aktivt gjelder det andre regler gitt under angreretten, men om du er passiv vil ikke dette gi oss indikasjoner om hvorfor pakken kommer i retur. Du vil da heller ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13 og mister da retten til å gå fra avtalen.

Omkostningsgebyret er på minimum kr 155,- ink mva, pluss fraktomkostninger tur/retur og pluss ekspedisjonsgebyr på fakturautsendelse kr 65,- ink mva.

I noen saker kan omkostningsgebyret blir betydelig større enn minimumsgebyret, dette blant annet når det er snakk om ikke avhentet tilvirkningsvarer og andre varer.

5612927[/snapback]

 

Rett meg om jeg tar feil, men iflg. Angrerettloven skal kjøper kun dekke fraktomkostninger for returen av varen?

 

Siden trådstarter ikke har benyttet seg av angreretten vil dette uansett ikke gjelde vedkommende og da kan vel PCUtstyr.no kreve alle sine omkostninger dekket..

Lenke til kommentar
Kan trådstarter forklare hvordan det er mulig at han ikke har mottatt 4 brevforsendelser,mens det 5. (innkassokravet) har han mottatt?

 

For meg høres dette veldig usannsynlig ut.

Det skal rett og slett ikke være mulig.

5615535[/snapback]

 

 

Akkurat det har jeg sett hende, ved flere annledninger faktisk (altså kasnkje ikke 4 borte og 1 fram, men feks 2 borte og 1 fram), posten er ikke helt 100% alltid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan trådstarter forklare hvordan det er mulig at han ikke har mottatt 4 brevforsendelser,mens det 5. (innkassokravet) har han mottatt?

 

For meg høres dette veldig usannsynlig ut.

Det skal rett og slett ikke være mulig.

5615535[/snapback]

Inkassoselskapene gjør gjerne litt research før de sender en sak til inkasso.

Det er en smal sak å sjekke folkeregistrert adresse som i dette tilfellet muligens ikke er den samme som den som ble oppgitt til pcutsyr.

 

Ellers vil jeg si at en sak alltid har to sider. Inntil jeg har hørt pcutsyr sin versjon, så vil jeg anta at de anser kravet som godt.

 

red: da har jeg hørt pcutstyr sin versjon og kravet deres er helt legitimt.

Hvis man bestiller saker og ting fra nett og ikke henter pakken, så er det rimelig at man dekker avsenders kostnader.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Ingenting er umulig når det gjelder posten i dag: Jeg får stadig vekk brev til naboene (som har andre husnummer og andre for- og etternavn enn meg). Det er derimot maks uflaks.

 

altså, det er nok med en sløv postmann når han putter brev i postkassene det da :p

de gjør det rimelig fort!

 

 

Skryt til PCutstyr.no som kommer og rydder opp her!

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...