Gå til innhold

Inkasso - Hva er mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Her har du en sterk sak,ville forundre meg mye om du må betale noe som helst her så lenge fakturaen gjelder kun varens pris og innkasso omkostninger og ikke gebyr for uavhentet vare.

Du har jo beviser for at du ikke har fått varen.

5612767[/snapback]

 

 

Hvordan i all verden kan du konkludere slik?

Var du tilstede ved hele prosessen.. Har du all dokumentasjon tilgjengelig? Bekjent av trådstarter?

 

Det er tre alternativer(kom gjerne med fler):

 

1) Trådstarter har prøvd "en spansk en".. som ikke gikk..

 

2) Det har skjedd en misforståelse ifbm en uavhentet pakke..

 

3) PC-Utstyr roter noe forferdelig å prøver å dytte problemet på kunden.

 

Foreløpig holder jeg på alt. 2.. med en liten mistanke til alt.3, men alt.1 kan ikke utelukkes..

Inkasso for en mus på kr.500 virker forøvrig litt voldsomt, men dersom PC-Utstyr mener det skal statures ett eksempel så er det jo slik det gjøres..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Trådstarter har prøvd "en spansk en".. som ikke gikk..

2) Det har skjedd en misforståelse ifbm en uavhentet pakke..

3) PC-Utstyr roter noe forferdelig å prøver å dytte problemet på kunden.

Foreløpig holder jeg på alt. 2.. med en liten mistanke til alt.3, men alt.1 kan ikke utelukkes..

Inkasso for en mus på kr.500 virker forøvrig litt voldsomt, men dersom PC-Utstyr mener det skal statures ett eksempel så er det jo slik det gjøres..

5612829[/snapback]

 

Inkasso skjer kun dersom man har fått en vare og ikke betalt for den. Hvordan de får til det når de sender noe i oppkrav er meg en gåte. Dersom de prøver seg på inkasso på eventuelt tapt porto fordi pakken ble returnert uavhentet så høres det ganske spesielt ut. Trådstarter vil kanskje utdype hva som faktisk står i kravet?

Lenke til kommentar

Lite utklipp fra pcutstyr.no sin side.

 

Uavhentede pakker

Pakker sendt med transportør eller på annen måte gjort klart til deg og som ikke hentes innen tidsfristen eller nektes mottatt eller som kommer i retur til oss av andre årsaker - som ikke skyldes vår feil - faktureres for utgifter vi har hatt i saken, da vi anser dette som avtalebrudd. Dette er omkostninger som skal dekke fraktomkostninger tur/retur, pakkeomkostninger, behandlingsomkostninger, verditap, andre kostnader og ekspedisjonsgebyr.

Om angreretten benyttes aktivt gjelder det andre regler gitt under angreretten, men om du er passiv vil ikke dette gi oss indikasjoner om hvorfor pakken kommer i retur. Du vil da heller ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13 og mister da retten til å gå fra avtalen.

Omkostningsgebyret er på minimum kr 155,- ink mva, pluss fraktomkostninger tur/retur og pluss ekspedisjonsgebyr på fakturautsendelse kr 65,- ink mva.

I noen saker kan omkostningsgebyret blir betydelig større enn minimumsgebyret, dette blant annet når det er snakk om ikke avhentet tilvirkningsvarer og andre varer.

 

Hvis trådstarter ikke har mottat Utleveringsbilag fra posten så regner jeg med at posten kan bevise dette.

De har vel ikke akkurat lov til å kaste/slette noe info i de nærmeste årene.

 

burde ikke være noe problem å løse dette.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du får inkasso-krav når varen er sendt som postoppkrav. Du må betale for varen før du får den utlevert og henter du den ikke vil pakken bli sendt tilbake til eieren.

 

Har du ikke betalt straffe-gebyr på denne pakken, så er det nok en inkasso på en "uavhentet pakke" det er snakk om her.

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Som flere har sagt her så må du sende mail til inkassobyrået og bestride kravet. Slik at saken ikke går lenger inn i papirmølla. Deretter bør du kontakt pc-utstyr og legge fram din side av saken og be om evt dokumentasjon på at du har hentet varen og at du har blitt sendt purringer og hentelapper. Be om så mye som mulig slik at de forstår at du ikke kommer til å gi deg.

De er de som plikter å legge fram dokumentasjon ikke du, mener de at du må kontakte posten så kan du fortelle de at det er det de som må gjøre siden det er de du har tvist med ikke posten og det er de som har dokumentasjonsbyrden på sin side. Dokumenter alt med enten å ta opp samtaler eller skriv mail.

Hvis de kan dokumenter alt så betal og smil søtt.

Lenke til kommentar
Som flere har sagt her så må du sende mail til inkassobyrået og bestride kravet. Slik at saken ikke går lenger inn i papirmølla. Deretter bør du kontakt pc-utstyr og legge fram din side av saken og be om evt dokumentasjon på at du har hentet varen og at du har blitt sendt purringer og hentelapper. Be om så mye som mulig slik at de forstår at du ikke kommer til å gi deg.

De er de som plikter å legge fram dokumentasjon ikke du, mener de at du må kontakte posten så kan du fortelle de at det er det de som må gjøre siden det er de du har tvist med ikke posten og det er de som har dokumentasjonsbyrden på sin side. Dokumenter alt med enten å ta opp samtaler eller skriv mail.

Hvis de kan dokumenter alt så betal og smil søtt.

5612941[/snapback]

 

Han sier selv at varen ble sent tilbake til PcUtstyr så tviler på han har hentet den.

Lenke til kommentar
Inkasso for en mus på kr.500 virker forøvrig litt voldsomt, men dersom PC-Utstyr mener det skal statures ett eksempel så er det jo slik det gjøres..

5612829[/snapback]

 

Ingenting er for voldsomt for inkassoselskapene: Jeg fikk en gang inkasso på kr 0,- pluss omkostninger. Det var noen bilder fra Foto-Knudsen som var så forsinket i posten at regningen var forfalt da de kom frem! Det tok lang tid før inkasso-iglene ga seg. Det var forresten siste gang jeg brukte Foto-Knudsen.

Lenke til kommentar
Det som kan ha skjedde er vel at det er en utro tjener hos posten som har sett noe han ville ha tatt det under den lekre røde vesten for så å fikset litt her og der og dett var dett.

Er ikke det ett 4. alternativ?

5613017[/snapback]

 

Det er vanskelig å fikse noe sånt når det er oppkrav. Hvordan skal han fake en innbetaling..? Og pakken ble vel sendt tilbake til PCUtstyr?

Lenke til kommentar
Tja er vel ikke noe vanskligere enn noe sånt kan det være det da?

- Ta pakken

- Unnlate å sende ut pakkelapp

- Legge inn i systemet at pakken er returnert

5613057[/snapback]

 

Kan en postfunksjonær sette en pakke som utlevert (for PCUtstyr må jo få den utlevert også) et annet sted i landet?

 

Uansett - PCUtstyr har bevisbyrden. Har de et rettmessig krav, betal for all del! Kredittanmerkninger er ikke bra å ha. Hvis de ikke har noe dokumentasjon på at du skylder penger bør saken være ute av verden.

Lenke til kommentar
Nei, tviler på at de kan sette den som utlevert hos pcutstyr, men om PCutstyr ikke har mottatt pakken, (noe det kan tyde på når de sender det til inkasso) så ser ihvertfall jeg på det som en mulighet.

5613103[/snapback]

 

Men en oppkravspakke krever at det betales inn et beløp når den utleveres.. En funksjonær kan ikke bare sette den som utlevert og stjele pakken - uten å betale for den samtidig. Det vil (eller, BØR) isåfall oppdages av postverket, og er ihvertfall ikke sluttkundens problem. :) .

 

Send en bestridelse og vent og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Nei, men de trenger da heller ikke sette pakken som utlevert, bare som returnert. Posten bør ha ett system som forhindrer dette, men i teorien så funker det ihvertfall.

 

Men da ligger som du sier problemet hos Posten/PCutstyr, så det er litt rart at kjøper får inkasso.

Lenke til kommentar
Uansett - PCUtstyr har bevisbyrden. Har de et rettmessig krav, betal for all del! Kredittanmerkninger er ikke bra å ha. Hvis de ikke har noe dokumentasjon på at du skylder penger bør saken være ute av verden.

5613091[/snapback]

 

hvis jeg ikke har fått med meg feil så skal en kredittanmerkning fjernes når du betaler det utestående beløpet.

Så sånn sett er ikke det så farlig lengre, hvis du da betaler den engang.

Endret av Spritfire
Lenke til kommentar
De har vel ikke akkurat lov til å kaste/slette noe info i de nærmeste årene.

 

5612927[/snapback]

 

Du har heller ikke lov til å kaste/slette/makulere noen form for avtaler heller( 2-6 år), men det sier seg jo selv at ikke alle nordmenn har den vanen å arkivere, denne latskapen gir inkasso selskapene et livsgrunnlag ;)

 

 

Merkelig sak, og jeg som elsket pcutstyr.... :(

Endret av anbar
Lenke til kommentar
Store spørsmålet her er vel egentlig om adressen har vært riktig ?

 

Hvor har hentelappen + alle purringene blitt sendt til ? Hvem sin skyld er det at adressen var feil (hvis den er det)?

5610629[/snapback]

Det er vel kundens eget ansvar å skrive inn rett adresse når man bestiller noe?

Det som er litt merkelig her er at verken hentelapp,duplikatmelding eller purringene er kommet fram. Inkassokravet derimot har han fått.

Beklager,men dette har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar
Tja er vel ikke noe vanskligere enn noe sånt kan det være det da?

 

- Ta pakken

- Unnlate å sende ut pakkelapp

- Legge inn i systemet at pakken er returnert

5613057[/snapback]

Men da vil ikke kunden bli belastet for pakkens verdi. Fordi pakken er returnert og blitt borte. Ergo, kunden har ikke fått den. Da er det en sak mellom posten og Pcutstyr.

 

 

Tja er vel ikke noe vanskligere enn noe sånt kan det være det da?

- Ta pakken

- Unnlate å sende ut pakkelapp

- Legge inn i systemet at pakken er returnert

5613057[/snapback]

 

Kan en postfunksjonær sette en pakke som utlevert (for PCUtstyr må jo få den utlevert også) et annet sted i landet?

5613091[/snapback]

 

Pakken kan registreres utlevert hvor som helst i landet(omadressering forekommer). Men hvis pakken ikke betales for eller pcutstyr ikke får pakken i retur vil det kontrolleres hvor pakken har tatt veien. Dette vil ikke berøre kunden så lenge pakken ikke er utlevert til han uten at oppkravet er innløst. I så fall vil posten kontakte kunden.

 

Nei, tviler på at de kan sette den som utlevert hos pcutstyr, men om PCutstyr ikke har mottatt pakken, (noe det kan tyde på når de sender det til inkasso) så ser ihvertfall jeg på det som en mulighet.

5613103[/snapback]

 

Når pakken utleveres, registreres navnet på personen som hentet pakken. Det er derfor mulig å bruke navnet til en av de som vanligvis henter pakkene til PCutstyr. Men det er verre å komme unna hvor i landet pakken er utlevert og hvem som har utlevert pakken da dette registreres automatisk. Hvis pakken sendes i retur og pcutstyr ikke får pakken, er det en sak mellom posten og Pcutstyr. Kunden vil ikke bli berørt.

 

 

Nei, tviler på at de kan sette den som utlevert hos pcutstyr, men om PCutstyr ikke har mottatt pakken, (noe det kan tyde på når de sender det til inkasso) så ser ihvertfall jeg på det som en mulighet.

5613103[/snapback]

 

Men en oppkravspakke krever at det betales inn et beløp når den utleveres.. En funksjonær kan ikke bare sette den som utlevert og stjele pakken - uten å betale for den samtidig. Det vil (eller, BØR) isåfall oppdages av postverket, og er ihvertfall ikke sluttkundens problem. :) .

5613108[/snapback]

 

Ja, det vil bli oppdaget at pakken er utlevert, men ikke betalt. Men igjen, så er det posten sitt problem, og mottaker vil få henvendelse fra posten.

 

 

Nei, men de trenger da heller ikke sette pakken som utlevert, bare som returnert. Posten bør ha ett system som forhindrer dette, men i teorien så funker det ihvertfall.

 

Men da ligger som du sier problemet hos Posten/PCutstyr, så det er litt rart at  kjøper får inkasso.

5613114[/snapback]

 

Korrekt, i så fall blir det en sak mellom posten og PCutstyr.

 

 

Det hele koker ned til:

Hvis pakken utleveres uten at oppkravet er innbetalt vil kunden få en henvendelse fra posten, ikke Pcutstyr. Pcutstyr får uansett pengene sine fra posten.

 

Sendes pakken i retur og blir borte, er det en sak mellom posten og Pcutstyr. Kunden blir ikke berørt.

 

Hvis det mangler noe i pakken når den ankommer Pcutstyr i retur, er det en sak mellom posten og Pcutstyr. Pcutstyr får erstatning fra posten. Kunden blir ikke berørt.

 

Så det eneste som er logisk å anta er at pakken er sendt i retur og inkassokravet er på porto begge veier, postoppkrav og eventueller gebyrer.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Som flere har sagt her så må du sende mail til inkassobyrået og bestride kravet. Slik at saken ikke går lenger inn i papirmølla. Deretter bør du kontakt pc-utstyr og legge fram din side av saken og be om evt dokumentasjon på at du har hentet varen og at du har blitt sendt purringer og hentelapper. Be om så mye som mulig slik at de forstår at du ikke kommer til å gi deg.

De er de som plikter å legge fram dokumentasjon ikke du, mener de at du må kontakte posten så kan du fortelle de at det er det de som må gjøre siden det er de du har tvist med ikke posten og det er de som har dokumentasjonsbyrden på sin side. Dokumenter alt med enten å ta opp samtaler eller skriv mail.

Hvis de kan dokumenter alt så betal og smil søtt.

5612941[/snapback]

 

Han sier selv at varen ble sent tilbake til PcUtstyr så tviler på han har hentet den.

5613003[/snapback]

 

Ja men Pc-utstyr mener det motsatte så da får de legge fram dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Saken sett fra vår side.

 

Kunden har ikke hentet sine varer og det er da sendt regning på KUN omkostninger, ikke varen - da varen har kommet i retur.

 

Her er et utsnitt fra Posten:

19.09.05 12.43 PAKKEN ER SENDT I RETUR

 

17.09.05 11.38 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Ikke hentet

Tiltak: Returnert

 

01.09.05 08.49 ANKOMMET POSTKONTOR

 

 

Faktura på ikke hentet varer er sendt, samt det er sendt purring på at faktura ikke er betalt. Etter dette er saken oversendt inkasso ettersom oppgjør ikke har funnet sted.

 

mvh

pcutstyr.no

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...