kilogram Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Firefox-lekkasje er ingen bug Mange brukere av Mozilla Firefox har opplevd at nettleseren over lengre tid har brukt store mengder minne. Nå hevdes det av "lekkasjen" ikke er en feil, men er laget med vilje. Les artikkelen her Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 At dette er en feature gjør det ikke til et mindre problem. At dette er skrudd på by default er litt skummelt. For de som kun bruker maskinen sin til firefox er det sikkert genialt, men for oss som liker å multitaske så er dette til tider veldig trøblete. Jeg fatter alikevel ikke helt hva den faktisk cacher som kan ta opp til 700MB minne :| Lenke til kommentar
dabear Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Opera gjør da akkurat det samme, men minnebruken er likevell vesentlig lavere. Hva skyldes dette? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg fatter alikevel ikke helt hva den faktisk cacher som kan ta opp til 700MB minne :| 5608613[/snapback] Hva slags sider er du inne på Nei, skal ærlig innrømme at det blir ubehagelig for andre applikasjoner når FireFox.exe overstiger 250 - 300 MB minnebruk. På meg virker det som om det blir værre med tiden, noe som for meg virker som om at den ikke tømmer unna sider som er eldre enn f.eks. de 8 sidevisningene, men lar det flyte rundt i minnet. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Kanskje det er et aktivt forsøk på å få brukere til å kjøpe mer minne til systemene sine. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg må snart kjøpe mer minne for å kunne kjøre firefox optimalt ja, særlig siden jeg stæsjer den full med extensions og gjerne har en del tabs åpen samtidig. Det er litt bekymringsfult, men det er jo bare å teste ved å skru ned på all mulig caching og se om den blir mer restriktiv på minnebruk da. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Kanskje det er et aktivt forsøk på å få brukere til å kjøpe mer minne til systemene sine. 5609177[/snapback] Minne er til for å bli brukt synes jeg virker som om noen har den type holdning: "å nei! nå har jeg bare 200MB minne ledig!" Ellers så tror jeg at det med feature vs bug er "feil"; hvordan kan det forklares at min thunderbird bruker nesten like mye minne som firefox med mange åpne tabs når t.bird ikke har tabs engang (som den burde ha hatt)? Både tb og ff har minnelekkasjer og de stammer trolig fra den gamle mozillakoden. (har forresten 24 aktive extensions i ff og rundt 10 i tbird, etter å ha avinstallert de utvidelsene som har lekkasjer (se link lenger nede) har minnebruken blitt ganske mye redusert) Endret 15. februar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Både tb og ff har minnelekkasjer og de stammer trolig fra den gamle mozillakoden. Vel, jeg har alltid kjørt Mozilla (kjører nå SeaMonkey) og har ikke vært borti de problemene, så jeg tviler på at det er Mozilla som har skylden. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Kanskje det er et aktivt forsøk på å få brukere til å kjøpe mer minne til systemene sine. 5609177[/snapback] Hvorfor skulle Firefox gjøre noe sånt. De tjener jo absulutt ingeting på det. EDIT: Skriveleif Endret 16. februar 2006 av JonT Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg bruker stortsett sider i HW-nettverket, og likevel har Firefox til tider slukt 500MB av minnet. Tidligere var det maks 10% av det. Er det nødvendig med omstart av programmet før endringene trer i kraft? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) gjelder ff 1.5 eks.: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=130157 http://kb.mozillazine.org/Reducing_memory_...e_%28Firefox%29 http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=354828 http://www.squarefree.com/2006/02/04/memory-leak-progress/ olear: det er på mozillazine.org sitt forum at jeg har lest (mange tråder) om minnelekkasjer som stammer fra den gamle mozillakoden, om det stemmer, vet jeg ikke Endret 15. februar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg gjorde en aldri så liten uhøytidelig test. Vet ikke helt hva jeg vil oppnå utenom å se hvor mye minne firefox bruker i forhold til opera og internet explorer 7. Først tømte jeg cache og "private filer" på hver av browserne, så gjennomførte jeg testen. Alle browsere ble startet opp "tomme" for sider. Jeg testet browserne samtidig. I benyttet to tabs i hver browser, og under følger forløpet: Tab 1: tastet inn www.begin.no -> Klikket meg inn på tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=260706 -> tastet inn www.hw.no Tab 2: tastet inn www.vg.no -> Klikket meg inn på http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=302294 -> tastet inn www.db.no -> brukte tilbake-funksjonen i browseren. Dette er ikke akkurat hard bruk av browserene, men gir jo en aldri så liten pekepinne på hvor mye minne de bruker (ja jeg vet, veldig uhøytidelig og ikke akkurat en referanse-test): Resultatene ble som følger: Opera v9 tp2 (build 8212): 52.408 KB Firefox v1.5.0.1 (uten extensions): 49.204 KB Internet Explorer v7.0.5296.0 B2: 62.948 KB Ved første øyekast ser det jo ikke ut som en minnelekasje i ff, med mindre alle lider av samme lekkasjen. Nå er det jo mye sannsynlig at jeg ville fått tydeligere resultater etter å ha sett gjennom en 100 sider, men iallefall.. (Sikkert noen som liker at Opera brukte mer minne enn ff ) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvorfor kalles det minnelekkasje når noe caches? Minnelekkasje oppstår når minnet spises opp og blir utilgjengelig (noe med pointere, leste litt om det i C++-boken min), ikke når minnet brukes aktivt til f.eks. cache. Minnebruk er derimot et bedre ord for det. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvorfor kalles det minnelekkasje når noe caches? Minnelekkasje oppstår når minnet spises opp og blir utilgjengelig (noe med pointere, leste litt om det i C++-boken min), ikke når minnet brukes aktivt til f.eks. cache. Minnebruk er derimot et bedre ord for det. 5610728[/snapback] Selv om ikke minnelekkasje nødvendigvis er riktig definisjon så er effekten den samme; Firefox _blir_ tyngre jo lengre man bruker den, akkurat som applikasjoner som lider av memory leaks. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå.. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå.. 5610910[/snapback] Høres en smule mye ut. Min Opera 8.51 bruker 142mb minne nå, med 18 tabs oppe, etter å ha kjørt et ukjent antall dager. Hvis de kaller 876mb brukt minne med 3 tabs oppe for en feature, så er jeg ikke imponert. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå.. 5610910[/snapback] har du noen av disse utvidelsene installert? http://kb.mozillazine.org/Problematic_extensions Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå.. 5610910[/snapback] Høres en smule mye ut. Min Opera 8.51 bruker 142mb minne nå, med 18 tabs oppe, etter å ha kjørt et ukjent antall dager. Hvis de kaller 876mb brukt minne med 3 tabs oppe for en feature, så er jeg ikke imponert. 5611130[/snapback] 9 tabs oppe, 148MiB minnebruk. Firefox 1.5.0.1 i Ubuntu. Har hatt den oppe ganske lenge nå, åpnet og lukket tabs i hytt og dynevær. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 det er på mozillazine.org sitt forum at jeg har lest (mange tråder) om minnelekkasjer som stammer fra den gamle mozillakoden, om det stemmer, vet jeg ikke Jeg sier ikke at Mozilla/SeaMonkey er perfekt.Bruker også Firefox, og jeg ser at den bruker en god del mer minne (over tid, er også treigere i bruk). Kilden til lekkasjene kommer sikkert fra Gecko, men slik jeg ser det så er Mozilla/SeaMonkey flinkere til å fikse/skjule problemene. Tror nok de fleste problemene i Firefox blir fikset om ikke alt for mange versjoner. Uansett, de fleste overlever vel litt høyt minnebruk (uansett hvor irritabel det er ). Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvorfor kalles det minnelekkasje når noe caches? Minnelekkasje oppstår når minnet spises opp og blir utilgjengelig (noe med pointere, leste litt om det i C++-boken min), ikke når minnet brukes aktivt til f.eks. cache. Minnebruk er derimot et bedre ord for det. 5610728[/snapback] Jeg må si meg ganske enig. Men jeg synest likevel at Firefox bruker grusomt med minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå