Gå til innhold

En Studie av Forfall + 2 ekstra bilder

PMnormal

Anbefalte innlegg

Jeg bryter litt med mine regler, og bidrar med enda mer arkivmateriale. Denne gang er det bilder som jeg er fornøyd med slik de er.

Bildene er tatt med Eos 20D og 50mm 1,8. Øvrige data:

#1: Iso 400, 1/100s og f/2,5

#2: Iso 400, 1/125s og f/2,5

#3: Iso 400, 1/125s og f/2,5

Regn med flere bilder fra denne serien med tiden. Bildene er tatt et par dager før 17.mai i fjor. Enjoy, og si deres ærlige mening.

Edit: Jeg elsker å leke med bokeh, men hvem gjør vel ikke det her på forumet. Bildene har hatt en kjapp tur innom PS for justering av eksponering og kontrast. Canon har en tendens til overeksponering av jpeg.

Edit: Nye bilder lenger ned i tråden.

post-76334-1140003708_thumb.jpg

post-76334-1140003731_thumb.jpg

post-76334-1140003753_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker vi!

Pepper først: På bilde 1 er den saken oppe til venstre veldig forstyrrende, og trekker konstant i blikket. Veldig synd, da jeg egentlig syns det er det beste bildet av alle tre. Det føles litt som om jeg har noe foran øyet.

Stort mer negativt har jeg egentlig ikke å si, jeg syns disse er veldig flotte. Farger, belysning og alt er veldig vellykket. En vakker framstilling av forfall, kan man si. Også fin bruk av dybdeskarphet, rettere sagt mangelen på den.

Jeg var litt uenig med meg selv om døren på bilde 3 forstyrret litt, men etter nærmere ettertanke syns jeg den skal være der. Vil ikke ha det for flatt heller.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at metallsaken i forgrunnen ødela noe, fordi den veier opp for den andre buede formen/stangen som er litt mer i bakgrunnen. Så totalt sett så har vi en "bue" mot hver sin side. Jeg likte også bilde nr 1 best av disse 3. Døra bak til venstre i bilde nr 3 hadde jeg ikke lagt merke til enda, før SirMaximus kommenterte den. Ergo; På ingen måte forstyrrende. Forfall og rust generelt sett er utrolig spennende å ta bilder av.

Jeg for min del er forbanna for at deler av gamle FMV (Fredrikstad Mekaniske Verksted) har måttet vike for FFK's nye fotballstadion! :realmad:

Lenke til kommentar

Det øverste likte jeg veldig godt. Flotte farger og motiv, selv om jeg gjene skulle ha sett at den greia oppe til venstre også hadde vært i fokus.

Det andre var også fint, men tror det kunne ha blitt klippet en del på høyre side. De tannstangaktige greiene oppe itl venstre fungerte bedre enn lysflekkene til høyre.

Det siste ville jeg nok likt bedre med mere skarphet.

Lenke til kommentar
Jeg for min del er forbanna for at deler av gamle FMV (Fredrikstad Mekaniske Verksted) har måttet vike for FFK's nye fotballstadion!  :realmad:

5609025[/snapback]

Jeg er så uendelig enig. Et flott sjarmernede område har gått til grunne. Området bød på mange flotte fotomuligheter. Har selv gått mye rundt på området og tatt bilder når jeg har vært hjemme, så jeg har heldigvis noen bilder av slik det var før hærverket begynte. Dessverre hadde jeg ikke et så veldig godt kamera når jeg tok bildene.

Lenke til kommentar

Takk for fine tilbakemeldinger. Hører forresten gjerne fra de som ikke liker bildene også, samt de som ikke har noe å utsette i det hele tatt :blush:

Den irriterende saken på første bildet er egentlig ganske stilig på trykk. Det bildet krever litt størrelse for å nyte, og det gjelder de fleste bildene fra den session'en. Jeg forsøkte bildet med forskjellige blendere (brukte stativ), og kom frem til at dette var den beste løsningen. Ønsket nemlig ikke fjerne den, for den skaper en følelse av dybde i bildet.

Liker i og for seg det andre bildet like godt selv, men er enig i at det siste er det kjedeligste. Fornøyd er jeg uansett, med disse bildene.

Flere meninger?

Edit: Siden dere er glad i rust, så liker dere kanskje denne bokeh-leken jeg gjorde samme sted.

post-76334-1140036084_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hadde sansen for fargene i det første bildet(kraftig rød og grønn, mot svart og rust), det tredje bildet, er det akkurat som noe ikke stemmer med lyset som er inni drivhjulet i fokus. Klarer ikke å putte fingeren på hva det er, men for meg virker det feil. Men i det store å det hele likte jeg bildene veldig godt.

Hadde alle sammen vært på ditt nivå, da hadde det vært mange bra bilder i verden :p

Lenke til kommentar

Det siste bildet så veldig interresant ut som thumb, men datt gjennom når jeg åpnet det i fullsize. Motivet er spennende, godt komponert, passe med lys. Men det virker som om det ikke er skarpt der det "skal" være skarpt, evt. at det bare er ekstremt lite dybdeskarphet. Er bildet tatt nærmere enn nærgrensa? Bokeh'en/bakgrunnen blir også veldig lys og dominerende, ville kanskje foretrukket å gjøre den litt mørkere i PS.

Selvfølgelig mulig at hard jpg-komprimering kan ha noe med begge "problemene" jeg opplevde. Vil tro at dette bildet gjør seg på trykk i et veldig lite format, og en tykk svart ramme rundt.

Lenke til kommentar

Det oppsummerte mer eller mindre min mening også. Jeg liker det godt. Fin effekt når grove rustne gjenstander blir mer og mer blurry, det gir følelsen av kraftigere bokeh (jeg får vel begynne å bruke det uttrykket selv også) enn om det var en glatt og jevn gjenstand.

Rust er kult. :)

Lenke til kommentar
Se det var mye bedre :)

Ellers er jeg også ganske glad i LCD da.. ;)

5612692[/snapback]

Er vel slik når man blir gammel, og synet svikter :tease:

Skal se jeg skifter til en etterkommer etter E330, når jeg må ha synshjelp :!:

Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Jeg synes forfall ofte er en estetisk nytelse, men er jo som kjent litt syk.

Lenke til kommentar
Se det var mye bedre :)

Ellers er jeg også ganske glad i LCD da.. ;)

5612692[/snapback]

Er vel slik når man blir gammel, og synet svikter

Ja der er du kanskje inne på noe? Vinkelsynet har nok skrantet litt i det siste ja..

Kanskje jeg får mere sans for optiske søkere hvis jeg får meg briller? Det skal jo være sånn en bra kombinasjon :tease:

Lenke til kommentar

En ting jeg syns er veldig bra at du får noe så uinteresant og stygt til å bli interesant på et bilde,

Likte disse! bra jobbet :)

Hvis jeg skal si noe slemt :p så må det kanske være at det midterste bilde kanskje var litt "kjedelig" på en måte..

Endret av crawford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...