Gå til innhold

Billig blå-lys? (Hmm...)


Anbefalte innlegg

Hey, overclockers...

 

Har lenge tenkt på mange forskjellige case-mod ideér.. Nå holder jeg på sammen med Dings, å lage et kabinett i klikk-laminat..

 

Hva med et blått lys inni den, tenkte jeg..

Vet at Microplex selger kald katoder, men de er for dyre...

Hva med da å lakke en sparepære..

Sist gang jeg prøvde det ble resultatet litt dårlig.. Ble lissom ikke så blått som jeg hadde håpt på!

Men jge kjøpe da bare en 7W pære..

 

Noen med erfaringer, eller tips/råd?

 

Mvh.

Fjøslukt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-18 07:09, skrev Dan Hansen:

Bruk en vanlig hvit/blank pære og blå plastfolie av den tykke typen du kan kjøpe hos bokhandleren. Vet at det med hell har vært brukt i teater ol.


::Dan


 

der er jeg uenig. fargefiltrene som brukes i teatersammenheng er spesialutviklet for det formålet. den plastfolien du får hos bokhandleren vil smelte med en gang lyskasteren blir slått på, det er tross alt snakk om minst 350W.

jeg er selv lysmester ved forskjellige arrangementer der jeg bor, så jeg har en del erfaring med lys. :grin:

 

hvis det finnes en musikkforretning der du bor, en slik som selger instrumenter og slikt, har de sikkert litt filter du kan kjøpe billig. eller hvis du har en hobbyforretning som fører bla. Tamiya, kan du kjøpe transparent lakk. Tamiya har ett lite utvalg av transparent lakk, som jeg har brukt til å farge 40w spotpærer med hell. den blå lakken heter X-23.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 11:34, skrev clubzoda:

Quote:


Den 2002-09-18 07:09, skrev Dan Hansen:

Bruk en vanlig hvit/blank pære og blå plastfolie av den tykke typen du kan kjøpe hos bokhandleren. Vet at det med hell har vært brukt i teater ol.


::Dan


 

der er jeg uenig. fargefiltrene som brukes i teatersammenheng er spesialutviklet for det formålet. den plastfolien du får hos bokhandleren vil smelte med en gang lyskasteren blir slått på, det er tross alt snakk om minst 350W.

jeg er selv lysmester ved forskjellige arrangementer der jeg bor, så jeg har en del erfaring med lys.
:grin:

 

hvis det finnes en musikkforretning der du bor, en slik som selger instrumenter og slikt, har de sikkert litt filter du kan kjøpe billig. eller hvis du har en hobbyforretning som fører bla. Tamiya, kan du kjøpe transparent lakk. Tamiya har ett lite utvalg av transparent lakk, som jeg har brukt til å farge 40w spotpærer med hell. den blå lakken heter X-23.

 

 

Jada, men jeg tenkte nå ikke akkurat på "proff-teater" men mere på skoleteater ol. Der vet jeg det har fungert fint for å skape blåskjær på scenen. Da holder det i massevis med vanlig pære og blå folie. Nå skal jo dette inn i en pc og jeg tok vel utgangspunkt i at det da skulle være en liten pære med lav effekt ... :smile:

Lenke til kommentar

Jeg ville også anbefale Kald Katode, det eneste problemet med Microplex er frakten, SVINDYR, så det lønner seg og kjøpe noe mere mens du er igang, så det ikke blir så utrolig dyrt. ... Men Kald Katode er best uansett! :grin:

 

_________________

Her er min signatur, den er mindre enn 255 bokstaver, og den er jeg j**lig stolt av!!

 

[ Denne Melding var redigert av: |Cipher| på 2002-09-19 11:29 ]

Lenke til kommentar

Har selv klart å knekke et kathode rør men kun fordi jeg var uforsiktig... det skal jo ikke mye til (f.eks hvis du bruker leatherman'en som brekkjern og støtter mot kathoderøret :grin: ), men det skal mer til enn at du løfter kabinettet litt rundt.

 

Det at du får mer for pengene med en lazerled er vel ikke helt riktig, hvis du velger en dobbel kathode som ikke er så lang så kan du plassere den de fleste steder, og de lyser ganske kraftig også, eneste er levetiden da.. LEDs har jo sinnsykt lang levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...