zadaz Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for og flytte linux installasjonen min over til en ny disk. kan jeg bare bruke dd? dd if=/dev/hdx of=/dev/hdx ? og etter på resize partisjonen? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg har brukt Norton Ghost. Det funker fint både til windows og linux. Du bare installerer det på en windows pc og lager en boot disk med Ghost. Den kan klone disker og resize partisjoner i samme slengen. Kan også klone disker over nettverk med dette programmet. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg bruker "GNU Parted" til slikt. Der har du samme funksjonalitet som i f.eks. "Partition Magic". LeD Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 10:05, skrev LeD:Jeg bruker "GNU Parted" til slikt.Der har du samme funksjonalitet som i f.eks. "Partition Magic".LeD Kan dette resize reiserfs nondestruktivt (dvs ta vare på alle data)? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 10:44, skrev A_N_K:Kan dette resize reiserfs nondestruktivt (dvs ta vare på alle data)? Det har jeg aldri prøvd. Men på websiden står det at for reiserfs-filsystemer støtter programmet både create, resize og copy. Noen begrensninger er det: - The start of the partition must stay fixed. - Reiserfs support is enabled if you install libreiserfs. LeD Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 11:18, skrev LeD:Det har jeg aldri prøvd. Men på websiden står det at for reiserfs-filsystemer støtter programmet både create, resize og copy.Noen begrensninger er det:- The start of the partition must stay fixed.- Reiserfs support is enabled if you install libreiserfs.LeD Men resizing vil normalt foregå nondestruktivt som i Partition Magic, dvs. ta vare på eksisterende data? For et resize verktøy for reiser sto det at man måtte slette og resize underliggende partisjon først :_ Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 12:51, skrev A_N_K:Men resizing vil normalt foregå nondestruktivt som i Partition Magic, dvs. ta vare på eksisterende data? For et resize verktøy for reiser sto det at man måtte slette og resize underliggende partisjon først :_ "Parted" kan resize reiserfs uten å ødelegge dataene. Men du kan altså ikke flytte startpunktet på partisjonen, bare sluttpunktet. (Det gjelder vel for ext2 også.) "Parted" er et meget bra program. Som sagt gjør det samme nytten som "Partition Magic". Det er et tekstbasert verktøy, men man finner sikkert en grafisk "frontend" hvis man søker litt. LeD Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 19:38, skrev LeD:"Parted" kan resize reiserfs uten å ødelegge dataene.Men du kan altså ikke flytte startpunktet på partisjonen, bare sluttpunktet. (Det gjelder vel for ext2 også.)"Parted" er et meget bra program. Som sagt gjør det samme nytten som "Partition Magic". Det er et tekstbasert verktøy, men man finner sikkert en grafisk "frontend" hvis man søker litt.LeD Ok, takk for oppklaringen : ) Jeg RTFM, men syns det hjalp lite. Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Trodde Norton Ghost bare støttet ext2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå