OlavHW Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 PC'en min er blitt kranglete etter at jeg installerte ny CPU kjøler. Når PC'en starter opp etter å ha vært slått av i flere timer så stopper den akkurat når den skal gå over til windows skjermen. Først svart bakgrunn med windows xp logo og så når den skal gå over til den vanlige blå himmel med grønt gress bildet så henger det seg. Dvs bildet blir bare svart. Får ikke gjort noe annet enn å slå av, slå på igjen, og velge start windows normal (den har oppdaget at forrige oppstart feilet) og så funker alt helt fint. Maskinen har ellers ingen problemer. Jeg kan kjøre i timesvis, spille spill og hva som helst uten problemer. Kjølingen ser ut til å fungere helt fint, ligger på 35 grader CPU temperatur under last (målt med Asus probe, hovedkortet er Asus A7N8X Deluxe). Problemet oppstår ikke hvis jeg først har fått maskinen opp og så slår den av for å så starte den igjen ganske rask etter på. Så det tar veldig lang tid å feilsøke. Vet ikke helt hvor lenge jeg må vente for at problemet skal oppstå igjen, har bare forsøkt å vente enten 10-12 timer eller ca 5 minutter. Ikke noe imellom. Hvis jeg venter 10-12 timer så vil den ikke starte på første forsøk. Venter jeg i 5 minutter eller mindre så funker den helt fint. Jeg kjører Windows XP Pro. Har selv lurt på om det kunne være noe med strømtilførsel til skjermkortet, da det jo virker som om maskinen stopper når skjermen skal gå fra lav-oppløst (Windows XP logoen) til høyoppløst (windows skjermen). Den trenger kanskje litt ekstra strøm akkurat da? Samtidig virker det som om harddisk og/eller DVD spinner litt ekstra akkurat da (dvs de gjør det når den klarer å starte, men ikke når den blir hengende). Har et AGP Nvidia 6600GT skjermkort som har egen strømkabel på kortet. (har koblet en vanlig molex kontakt på den). Er ganske sikker på at problemet startet samtidig med at jeg hadde hele maskinen fra hverandre da jeg installert denne kjøleren. Hadde ute alle kort og hovedkort, så det er jo nok noen jeg har klussa med er jeg redd, men skjønner ikke helt hva. Kunne jo være nærliggende å tro at det var kjøleren, eller installasjonen av den, men at det bare skulle være under oppstart? Og bare med kald maskin? Kan det være PSU som plutselig har blitt dårligere? Kan jo ikke skjønne det da, jeg bruker mindre strøm nå enn før (fjernet en vifte). PSU er kanskje ikke blant de heftigste(300W) men den har jo funket før og maskinen burde jo ikke bruke så fryktelig mye strøm ( AMD XP 2400+, AGP 6600GT, 2 stk 250Gb disker, NEC 3500 DVD brenner, ,en DVD-ROM og et Hauppauge PVR-150 TV tuner kort og en 120mm vifte med Zalman fanmate). Noen som har noen råd om hvordan feilsøke dette videre mest mulig effektivt? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Strømforsyningen er kanskje litt for svak. Sjekk om CPU-vifta er riktig tilkoblet. Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Strømforsyningen er kanskje litt for svak. Sjekk om CPU-vifta er riktig tilkoblet. 5611783[/snapback] Takk, ja det kan være PSU likevel. Merkelig i så fall, har funket fint i sikkert bortimot et år med samme hardware (bortsett fra denne CPU kjøler installasjonen). Har nå fjernet både CD-Rom og DVD brenner og koblet helt vekk en IDE disk som jeg ikke brukte/ikke koblet strøm på. Nå har maskina boota fint 2 ganger. Har ingenting på IDE kontrolleren nå, bare to SATA disker i maskinen. Virket som om strømkabelen til CD-Rom satt veldig dårlig i, ramlet nesten ut med en gang, kanskje det kan være synderen? Veldig rart da at den skulle virke sånn på andre forsøk i så fall. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Strømforsyningen er kanskje litt for svak. Sjekk om CPU-vifta er riktig tilkoblet. 5611783[/snapback] Takk, ja det kan være PSU likevel. Merkelig i så fall, har funket fint i sikkert bortimot et år med samme hardware (bortsett fra denne CPU kjøler installasjonen). Har nå fjernet både CD-Rom og DVD brenner og koblet helt vekk en IDE disk som jeg ikke brukte/ikke koblet strøm på. Nå har maskina boota fint 2 ganger. Har ingenting på IDE kontrolleren nå, bare to SATA disker i maskinen. Virket som om strømkabelen til CD-Rom satt veldig dårlig i, ramlet nesten ut med en gang, kanskje det kan være synderen? Veldig rart da at den skulle virke sånn på andre forsøk i så fall. 5613710[/snapback] Lån ei kraftigere strømforsyning med noen du kjenner og få avklart om strømforsyningen er synderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå