Zion1982 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg er en "fattig" student, friluftsliv entusiast, dvs. snowboard og turer vinterstid og lange turer ut i skog og mark på fisketur hele sommeren igjennom. Det jeg trenger hjelp til er følgende, jeg har rundt 5000,- å svi av på et videokamera, og jeg vil ha et kamera som lagrer i et format man enkelt kan overføre til PC og redigere og lagre digitalt om ønskelig, altså i vanlig filmformat som er å finne på nett. Er ikke så inne på terminologien, å har lest litt her på forumet, uten å bli så VEEELDIG mye klokere, så jeg må bare lage en post å håpe på svar. 1. Kamera som er lett å ta med, god batteritid og bra bilde både under lyse og mørke forhold. 2. Hva bør jeg se etter når jeg skal ha kamera? 3. Hva bør jeg gå for? Harddisk basert videokamera eller DV? Håper på svar mvh Henning Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det jeg trenger hjelp til er følgende, jeg har rundt 5000,- å svi av på et videokamera, og jeg vil ha et kamera som lagrer i et format man enkelt kan overføre til PC og redigere og lagre digitalt om ønskelig, altså i vanlig filmformat som er å finne på nett. [...] Hva bør jeg gå for? Harddisk basert videokamera eller DV? Du bør velge eit miniDV-kamera: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=505900 DV-formatet i seg sjølv (vert lagra som DV AVI på PC) er ikkje godt eigna for publisering på nett på grunn av storleiken (ca. 13GB/time), men du kan komprimere videoen med redigeringsprogrammet. Windows Media 9 er eit godt val for codec. Sjå på kamera frå Sony og Panasonic i den prisklassen. Gode forslag er Panasonic GS75, eller Sony HC42 om du vil ha DV-inn. Det er ofte ein kan få bruk for ekstrautstyr, som stativ, ekstra batteri og mikrofon, men det avheng av kva du skal bruke det til. Om du trur du treng det, må du vurdere om du vil bruke mindre pengar på kamera no, eller spare meir pengar seinare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå