pleiadene Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Kan noen forklare meg hvorfor i all verden test resultatene er så sinnsykt forskjellig på Panasonic fz30?Hos Digit fikk den gull i Diwa award,og nå fikk den Platina hos Diwa!Alle andre blader og magasiner har gitt fz 30 topp karakter med den som første valg av zoom kameraer!Idag kom siste nummer an digitalfoto!her tester de alle 8 ,10-12 zoom kameraene!Av alle 8 testede kameraene kom Panasonic fz 30 på en skuffende nest siste plass,dvs at hele 6 kameraer er bedre?jeg skjønner ingeting,hvorfor er dette kameraet så dårlig karakter her,når alle utenlanske fotoblader jeg har kjøpt gir fz 30 1 valg på zoom kameraer!Hvem kan jeg som Forbruker virkelig stole på?Fz 30 fikk nesten siste plass på Bildekvalitet,og nesten dårligste på kvalitet og pris,Hva skjer,og av minusene på fz 30 var det ikke en gang nevnt bildestøy,dette var noe alle andre tester nevnte som minus?minuset digital fota nevnte var:Autofokus og eksponering kan svikte,skjerm hengslet i bunnen,prisen er i overkant!Dårlig hvitbalanse! Føler meg litt Lurt av noen eller hva skal jeg si!Samsung pro 815 vant ! De sier at prisen på fz30 trekker ned,de har satt pris på 7000,- for fz30.?sist jeg sjekket kostet det 5400,.stort sett på alle nett butikker Kan man stole på slike magasintester i det hele lurer jeg nå etter å ha lest dette!hvem kan vi stole på?fZ30 har fått høy score alle plassene jeg har lest om det,nå kammer digital foto og gir det nest dårligst karakter av Alle!Sykt spør du meg!Er Virkelig Fz 30 så dårlig på eksponering,autofokus,hvitbalanse?Har kamraet som digital foto testet vert feil på?eller er det panasonic de ikke liker?Vil gjerne ha masse tilbakmeldinger på dette!Hadde endelig bestemt meg for fz 30,etter måneder med tenking,men etter dette vet jeg virkelig ikke! Hvordan forklarer dere dette da? Panasonic LUMIX DMC-FZ30: DIWA Platinum Award 2005 for ”Beste avanserte digitalkamera” I samarbeid med Leica, en av verdens mest anerkjente produsenter av kvalitetsoptikk, har Panasonic LUMIX digitalkameraer møtt konkurransen med troverdighet. FZ30 er et solid eksempel på det. Kameraeksperter fra hele verden har lovprist kameraet for sitt kvalitetspregede og lyssterke 12x Leica DC Vario-Elmarit zoomobjektiv, samt et antall kvaliteter som vanligvis er assosiert med kjente tradisjonelle kameramerker. DIWA Platinum Award er det ultimate bevis på et brukervennlig utformet “mega-zoom”- kamera, høyverdig 8 MP bildekvalitet, pluss helautomatikk, halvautomatikk og manuelle kontroller. FZ30 passer et stort spekter av brukere, fra den dedikerte naturelsker til den ambisiøse fotoentusiast. Sett i lys av hva dette relativt kompakte kameraet inneholder, har det en meget beskjeden prislapp. OG:Om DIWA En uavhengig organisasjon i vekst Digital Imaging Websites Association (DIWA) er en organisasjon av utvalgte redaksjonelle nettsteder som har bevist sin ekspertise i å teste produkter relatert til digital bildeteknologi. Kombinasjonen av de erfaringer og den kunnskap som medlemmene i DIWA besitter, er fundamentale for å finne de aller beste produktene innen digital bildeteknologi. Fortløpende, gjennom hele året, vil en unik teknisk prosess, utviklet av DIWA, identifisere produkter, heriblant digitale kameraer, som gjør seg fortjent til en DIWA-medalje i gull, sølv eller bronse i ulike produktkategorier. DIWA har i dag følgende medlemmer: • Danmark: www.digitalmagasinet.dk • Kanada: www.photoxels.com • Nederland: www.letsgodigital.org • Norge: www.digit.no • Polen: www.fotopolis.pl • Slovenia: www.e-fotografija.com • Spania: www.nuevafotografia.com • Storbritannia: www.photographyblog.com • Tsjekkia: www.fotoaparat.cz • Tyrkia: www.diginorm.com.tr • Tyskland: www.digitalkamera.de • USA: www.steves-digicams.com Unik sikkerhetsklarert testprosedyre Gjennom DIWA's unike og standardiserte testprosedyre og sammenligningssystem, er det mulig å avsløre tilfeldige svakheter ved produkteksemplarer, menneskelige feil og andre uregelmessigheter som kan påvirke testresultatene og eventuelle kåringer. Gjennom denne prosessen har DIWA som målsetning å etablere bransjens mest tidsaktuelle, pålitelige og verdsatte produktutmerkelser. Hver utmerkelse er resultatet av en teknisk evaluering fra flere testrapporter, utført av DIWA-medlemmer, alle basert på denne rigorøse og grunnleggende testprosedyren. Utmerkelser gjennom hele året DIWA er også unik i sin politikk der utmerkesler utdeles til fortjente produkter gjennom hele året. Ved årets slutt vil de beste av gullvinnerne i de ulike klasser hedres med en medalje i Platinum. Flerspråklig DIWA nettportal DIWA’s hjemmeside (www.diwa-awards.com) fungerer som en portal for besøkende som enkelt og raskt vil finne testrapporter som hvert enkelt medlem har foretatt, på foretrukket språk, samt en fortegnelse over produkter som har gjort seg fortjent til en DIWA-medalje. Til opplysning så fikk Samsung pro 815 Gull i samme test fora her,mens fz 30 fikk Platinum! Endret 15. februar 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Kjøp det!! Ikke bli i tvil! Hva det angår bildekvaliteten, så er ihvertfall ganske kresen, og etter min mening er denne svært god! Hva det anngår det du nevner om forskjellige test resultater er jeg veldig enig!! jeg fant også dette j.... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg leser også bladet Digitalfoto. Jeg leste den separate FZ-30-testen for et par numre siden, og måtte fortelle artikkelforfattere hva jeg mente om svadaen han skrev. Bl.a klaget han på den optiske søkeren som "litt kornete", selv om den er i toppklasse med sine 235K punkter og svært skarpt bilde. Det er forøvrig også LCD'en. Det sto også mye annet tøys der. Det å klage på LCD-hengsla er jo en smakssak, jeg synes iallfall den fungerer svært godt, og er lettvridd. De få gangene jeg bruker stativ, klarer jeg å vri den riktig på forhånd. Ikke alle stativ har problemer med hengsla heller. Jeg ville vel ellers stolt mer på slike som Digit.no og deres DIWA-samarbeid, samt andre mer seriøse magasiner fremfor Digitalfoto. Forøvrig har nå alle de 3 konkurrentene Samsung Pro815, Fuji S9500 og Panasonic FZ30 fått DIWA's gullmedalje, så man kan vel si at ingen av de 3 er møkkakamera. Det er vel heller snakk om å plukke ut de egenskapene man vil prioritere. Jeg har ellers sett lite innlegg her fra noen som har kjøpt Pro815, ikke altfor mye S9500 heller. Det hadde vært artig med litt tilbakemeldinger fra kunder av disse også, ikke bare min ensidige rosende omtale av FZ30..... Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Fredrik_25 !kjøp hva Fredrik? Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Fredrik_25 !kjøp hva Fredrik? 5609353[/snapback] Jeg syntes bare at du burde gå for fz 30 hvis det var det du vurderte Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Av alle 8 testede kameraene kom Panasonic fz 30 på en skuffende nest siste plass,dvs at hele 6 kameraer er bedre?jeg skjønner ingeting,hvorfor er dette kameraet så dårlig karakter her,når alle utenlanske fotoblader jeg har kjøpt gir fz 30 1 valg på zoom kameraer!Hvem kan jeg som Forbruker virkelig stole på? Jeg ville ha sett nøyere på de testene som viser deg testresultatene slik at du selv kan vurdere dem, samt tatt en tur i butikken for å holde kameraet selv og dermed også prøve det litt selv om butikken er behjelpelig med dette. Når det gjelder "verdi for pengene" er det blitt slik at med det hurtige og kontinuerlige prisfallet det er på digitalkameraer, er det mer eller mindre opp til deg selv hvor mye penger du vil gi og hva du forventer å få igjen for disse. En kan ALLTID vente et halvår lengre og få et bedre kamera for samme eller mindre utlegg, men da vil det igjen være nye kamera på horisonten. Om et annet kamera gir mer for pengene er heller ikke et fullstendig objektivt spørsmål, der må du igjen selv vurdere alternativene ut ifra hvilke behov DU har. Lykke til med valget! Mvh Kjetil Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg har overhode ingen muligheter å samenligne pro 815 vs fz 30,jeg bor i Alta,og det er ingen som har inne noen av disse som jeg vet om!Derfor er det jo at jeg liksom prøver å få vite alt om kameraene via tester,men det er bare det at testen til digitalfoto virker helt gal i forhold til masse andre magasiner og nettsteder har sagt om fz 30!Skulle jo tro at flere ville reagere på testen av fz 30!de har jo en pris på 7000,.på fz 30,så som jeg vet har fz 30 kostet 5400,. i lang tid nå Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Skulle jo tro at flere ville reagere på testen av fz 30!de har jo en pris på 7000,.på fz 30,så som jeg vet har fz 30 kostet 5400,. i lang tid nå Vet at mange testere setter opp listepris heller enn gatepris i slike anmeldelser. At de fortsatt trekker inn prisen i konklusjonen er en av de tingene du må ta høyde for når du vurderer hvor mye vekt du vil legge på deres konklusjon. Ellers virker det som om du skulle kunne spørre brukerne av FZ30 og de andre om deres erfaringer. Jeg har ikke digitalfoto for hånden, og kan ikke vurdere testen ut ifra det som blir sagt her Mvh Kjetil Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg har prøvd å spørre brukere om begge kameraene,men har kun fått tilbakemelding fra en person,på fz 30!har ikke fått noen på pro 815! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Såvidt jeg forstår, er eierene av Pro 815 like fornøyd som eierene av FZ30. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Nå har også jeg lest Digitalfotos såkalte store test. For det første burde de jo delt opp denne i to grupper, speilreflekserstattere, og kompakte ultrazoom. Førstnevnte gjelder jo de 3 Pro815, S9500 og FZ30. Det blir liksom litt galt å sammenlikne dem med resten. Det kom altfor lite frem i testen at alle disse har mekaniske ringer for zoom og fokus (+ eksponering for Pro815), det var liksom nevnt i en bisetning på enkelte. Det at de ikke har motorzoom, men full manuell kontroll synes iallfall jeg er en vesentlig forskjell fra de mindre. I tillegg var jo et av minusene med FZ30 den stive prisen på 7K. Mens neste kamera til 6990 ikke ble nevnt i så måte, men det var jo hele 10 kroner mindre. Å oppgi importørens priser er jo også bare tull, så lenge de fleste nettsjapper selger dem for 1.5 - 2K mindre. Så konklusjonen blir atter at Digitalfotos tester ikke bør vektlegges altfor mye. At FZ30 havnet nest nederst som du sier, forteller vel en del. De "3 store" burde jo havnet på topp i denne klassen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Enig med manskow her. Jeg har ikke lest testen, men det virker som om de testparametrene er diskutable. En seriøs fotograf vil selvfølgelig ha mye igjen for direkte tilgang til funksjoner, selv om det skulle ha litt dårligere bildekvalitet, og det har jo disse aparatene overhodet ikke. Merkelig konklusjon av Digitalfoto, som forteller mye om hvilket publikum de henvender seg til. Ser forresten av Elkjøp selger FZ30 til under 6k. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Ser forresten av Elkjøp selger FZ30 til under 6k Jeg ville vel benyttet Akams glimrende produktguide for å sjekke priser. FZ30 får man til like under 5.4K hos MPX og flere av de kjente. Flatskjermer.no har lagt seg på 4.99K, men har leveringstid. Så det er kroner å spare ved å sjekke litt. Men det løser jo fortsatt ikke trådstarters problem, han bor jo som vi har sett "en anelse" usentralt til, og får jo ikke klemt på dem fysisk før et evt. kjøp. Noen må derfor snart hoppe ned av gjerdet og ta en sjans på flere av "de 3 store", så vi får litt mer nyansert bilde av erfaringer. Men jeg fastholder at alle 3 kan anses som gode kamera, og at det er funksjoner og løsninger man bør se på. Og der er vel smaken noe forskjellig, ville jeg tro. Jeg får snart plage/erte min lokale sjappe og se om de gidder å ta inn Samsungs, bare for å få klådd litt på det. S9500 har jeg fått prøve i ei fotosjappe. Det ga samme godfølelse betjeningsmessig som mitt FZ30, men jeg likte altså ikke hverken skjermens vippeløsning eller dens oppløsning. Og spranget fra 300 til 420mm brennvidde gikk for meg i FZ30's favør. Autofokusen på Fuji var derimot meget kjapp. Fyren i sjappa satte det på serieopptak og fyrte løs mens han roterte bak disken, og alle bildene var i fokus. Det var et godt stykke imponade... Men man får aldri det optimale kamera, slik som egenskapene fra de 3 hadde gjort seg i en felles løsning... Lenke til kommentar
jonnyloe Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Jeg har prøvd å spørre brukere om begge kameraene,men har kun fått tilbakemelding fra en person,på fz 30!har ikke fått noen på pro 815! 5614055[/snapback] Her er noen starttråder for andres meninger om pro 815: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=16177860 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=16257151 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=16188687 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=16082385 JL Endret 16. februar 2006 av jonnyloe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 For å si det sånn... IKKE og jeg gjentar I K K E stol på Digitalfoto sine tester. De sto også bak den etterhvert så mye omtalte testen i Dagbladet for en stund tilbake der deres testresultater var omtrent fullstendig motsatt av "alle" andre sine testresultater. Kameraet som var testvinner over alt ellers, kom på siste plass her. Digitalfoto er kremeksempelet på at man ikke skal stole på enkelttester. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Er det virkelig ingen som har tilgang på begge kameraene og sammtidig har litt kamerakunnskap ,som kan ta en 10 -20 bilder med begge kameraene av forskjellige motiv,lysforhold,på stativ og frihand,og som kan sende meg bildene? Lenke til kommentar
jonnyloe Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Er det virkelig ingen som har tilgang på begge kameraene og sammtidig har litt kamerakunnskap ,som kan ta en 10 -20 bilder med begge kameraene av forskjellige motiv,lysforhold,på stativ og frihand,og som kan sende meg bildene? 5621946[/snapback] Hei. Hadde du tatt deg tid til se litt på linkene over, og sett den aktuelle testen de snakker om, så hadde du kommet over følgende side: http://www.dpreview.com/reviews/samsungpro815/page10.asp I de andre linkene finner du erfaringer til noen som har (prøvd) pro 815. Ved å søke litt, finner du tilsvarende sider for fz30. JL Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Jeg har tatt meg tid til linkene over,de sier meg ingenting!det eneste som sier meg noe er å ta akkurat samme bilde med samme innstillingene med begge kameraene!Kan ikke sammenligne bildekvalitet med de kameraene hvis bildene er tatt av forskjellige steder i forskjellige lys osv det må vel alle som har litt sunn fornuft forstå!Skal man teste kaldstart på en bil så kan man ikke teste en bil i -5 grader og en annen i minus 20 eller hva!skal man virkelig kunne sammenligne må det jo være nøyaktig samme forutsetninger for å få det riktige resultat!Jeg vil se utebilder i naturen,av hus fjell eller noe ,ikke inne i studio,jeg skal bruke kameraet til naturbilder ,ikke klokke bilder eller flaskebilder! Endret 17. februar 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg vil se utebilder i naturen,av hus fjell eller noe ,ikke inne i studio,jeg skal bruke kameraet til naturbilder ,ikke klokke bilder eller flaskebilder! Da finner du iallfall et utvalg på http://www.manskow.net/kameratest ved å velge Panasonic-avsnittete mitt. Der er det en del utebilder i alt fra solskinn til mørke grottebilder. Så får noen andre bidra med andre kamera. Digit.no's test har forøvrig også en del testbilder av disse. Han pleier å ta bilder av noenlunde samme motiver, som en fargerik fiskeskøyte osv. Selv om de ikke er tatt samtidig, gir de iallfall et inntrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå