lobster Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg prøver å lage meg et lite bursdagsscript for å holde orden på bursdager. Jeg har en tabell der jeg legger inn navn, epost og fødselsdato. datofeltet er satt som date og jeg skriver derfor inn fødselsdatoen slik "1974-10-11" Det jeg ønsker å gjøre er å hente ut en liste over personer som har bursdag 30 dager frem i tid. Jeg ønsker å gjøre selekteringen gjennom en MYSQL query i stedet for å gjøre det i PHP. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kan håndtere datofeltet. Er det mulig å sette inn en wildcard alle datte Where bursdagsdato = '*-10-*' (denne skal da hente ut alle som har bursdag i oktober (10) Lenke til kommentar
maskefjes Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Mener du kan bruke noe slikt: WHERE bursdagsdatao LIKE "____-10-__" mulig det også fungere med '*' istede for '_' Men dette vil jo bare gi de som har bursdag i en bestemt måned og ikke 30 dager frem i tid. Man kan bruke <>= for å operere på DATE i mySQL så dersom du i php scriptet beregner en dato 30 dager frem i tid så kan du bruke dette. WHERE bursdagsdato <= DATE_ADD(CURDATE(),INTERVAL 30 DAY) AND bursdagsdato >= CURDATE(); -/maskefjes Lenke til kommentar
lobster Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Hmm, det har du rett i maskefjes. Takker og bykker for en bedre måte å hente ut riktige data på :) Lenke til kommentar
lobster Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Dessverre tar denne hensyn til årstallet. Alle som har bursdag i 2006 kommer opp mens de som har bursdag alle andre år kommer ikke opp.. Noen tips? Lenke til kommentar
maskefjes Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det har du helt rett i, overså det Tror du kan benytte RIGHT(str, len) funksjonen som returnerer de len antall bokstavene til høyre i str. Da får vi noe slikt som dette: WHERE RIGHT(bursdagsdato, 5) <= RIGHT(DATE_ADD(CURDATE(),INTERVAL 30 DAY),5) AND RIGHT(bursdagsdato, 5) >= RIGHT(CURDATE(), 5); Har ikke noe db tilgjengelig så jeg får desverre ikke testet dette.... -/maskefjes Lenke til kommentar
lobster Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Hvordan klarer du å huske slike spørringer? (skulel øsnke jeg var i stand til å lage slike spørringer på egenhånd.. Det fungerte kjempebra (ser det ut til) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå