Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du har feste kan du sitte med bare lillefingeren på rattet og gi full gass med RWD og 500hk, det går rett fram! En FWD med 500hk kan du rett og slett ikke gi full gass med, du vil kjøre i grøfta på en eller annen side av veien fordi det sporer noe så inni *D*R#"%.

 

ja for en hadde jo ikke spint rett rundt med en rwd med 500hk hvis en bare ga flatt jern... hvor gammel er du egentlig.....17? :laugh: hehe, en finger på rattet er jo også en bra ting

Lenke til kommentar

Så lenge du har feste kan du sitte med bare lillefingeren på rattet og gi full gass med RWD og 500hk, det går rett fram! En FWD med 500hk kan du rett og slett ikke gi full gass med, du vil kjøre i grøfta på en eller annen side av veien fordi det sporer noe så inni *D*R#"%.

 

 

Og med tanke på hvor mange biler det finnes med 500 hester som gir bånn gass i svinger på vanlig vei så skjønner jeg godt at du bekymrer deg over dette.

Lenke til kommentar
Se for deg f.eks en Mercedes SL55AMG med FWD.. hadde vært latterlig.. Eller en Ferrari.. Eller en stor slede av en luksusbil med stor motor,... De lages kun med RWD eller 4WD av god grunn...

5619378[/snapback]

 

 

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at Cadillac Seville STS 1998-2003 kom med FWD og en Northstar V8...og den bilen er ikke spesielt liten...

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
kan love deg at en stor kassebil med bakhjulstrekk uten antispinn ol er noe dritt. Den er alt for lett bak slik at man må ta fart for å komme opp bakker, og hvis bakkene er normalt bratte kan det være litt som å se bambi på isen antar jeg. Føles som om jeg har lite kontroll, men det er heldigvis slik at jeg kan kontrollere hvilken side den skal skli ut i. Er det lengre bakker er det ett helvete å ikke ha 100% kontroll når bakkene enten er litt bratte eller det er litt glatt.

 

Dette er med piggfrie dekk

5614783[/snapback]

 

Hehe. Trenger ikke nødvendigvis være bakker eller for den saks skyld fart som får en kassebil til å føles som bambi. Trenger vel bare 2cm ny snø, fjordårets piggfrie dekk og tomt bagasjerom.. Da har du helvete på fire hjul.

Lenke til kommentar
ja for en hadde jo ikke spint rett rundt med en rwd med 500hk hvis en bare ga flatt jern...
Jeg skrev, "så lenge du har feste". Da vil den ikke spinne rett rundt. Har du kjørt bil med 500hk du? Eller RWD i det hele tatt? Du skjønner det, at for at en RWD skal gå rett rundt så må du faktisk legge over litt på rattet. Jeg har kjørt flere biler med over 400hk (to av de over 500) og RWD. Det spinner lett ja, men det er lett å få de til å gå rett fram. Om den sladder litt ene veien så er det bare å korrigere så vidt med rattet. Vil du ha kurs så kan du få være med til sommeren...

 

hvor gammel er du egentlig.....17? :laugh: hehe, en finger på rattet er jo også en bra ting
23

 

hehe, en finger på rattet er jo også en bra ting
Ja, for det er vel ikke råd å sette ting på spissen for å komme fram til et poeng? Har du kjørt Omega Lotus noen gang for eksempel? Det er en bil med 377hk originalt og RWD. Den kan du faktisk klemme full gass på og holde i rattet med et par fingre. Noe du aldri i verden kan gjøre på en FWD og jeg har også kjørt nye FWD med 240hk som det poengteres her (Astra Coupé Turbo, Astra OPC Turbo, Zafira OPC Turbo). Så klart er de nye bilene bedre mht. sporing, men det kan fortsatt ikke sammenlignes med en RWD som er retningsstabil under akslerasjon som en FWD bare kan drømme om.
Lenke til kommentar

Jeg skrev, "så lenge du har feste". Da vil den ikke spinne rett rundt. Har du kjørt bil med 500hk du? Eller RWD i det hele tatt? Du skjønner det, at for at en RWD skal gå rett rundt så må du faktisk legge over litt på rattet. Jeg har kjørt flere biler med over 400hk (to av de over 500) og RWD. Det spinner lett ja, men det er lett å få de til å gå rett fram. Om den sladder litt ene veien så er det bare å korrigere så vidt med rattet. Vil du ha kurs så kan du få være med til sommeren...

 

slapp av jeg satte bare ting litt på spissen... og ja jeg har kjørt rwd før så kurs trenger jeg ikke :!:

Lenke til kommentar

Synes det er helt greit med forhjuls på en billig bil, men det blir liksom litt feil når det skal være en dyr og drøy sak, begge bilene vi har hjemme er gode eksempler på dette, min Nissan Maxima 3 liter V6'er er heldigvis ikke så ille, men Roveren er typisk Torque-steer-o-rama. Aldri stå stille, vri på rattet og gi bånn gass.

 

Merker også veldig godt på glatta med forhjuls, kan være skummelt å seile rett mot fjellveggen, _men_:

 

Dersom du glipper foran, og sklir med motoren først inn i fjellveggen, så skal det visstnok være bedre enn å sladde med rompa/siden. Du er mer beskyttet bak motoren, mens sidene på en bil er de mest utsatte plassene.

 

Så det er ikke bare økonomi bak forhjuls, ligger sikkert en del sikkerhet også.

 

Er vel derfor BMW er skikkelig på hugget med side-airbags og whatnot.

Lenke til kommentar

Dere får det til å høres ut som at "Torque-steer" er et stort problem.

 

Det er det overhodet ikke. Jeg har kjørt en fwd bil med 200 hk i årevis, har aldri skjedd at bilen drar til den ene eller andre siden når jeg gir full gass. Bilen jeg kjører føles stabil og trygg, selv i høye hastigheter og aks.

Lenke til kommentar

De fleste vil nok føle seg mer sikker i en forhjulsdrevet bil, særlig her i Nord. Personlig synes jeg at alle som kjører litt utenfor hovedpulsårene her i Norge bør ha FWD eller 4WD. Bare i tilefelle ;)

Bilfabrikkene har uansett fokusert mye på FWD og forbedret kjøreegenskapene i de senere år. Vil trekke frem Volvo som bare nylig gikk over til FWD, de første modellene var ganske svake på visse punkter - nå er det hele blitt bedre.

Desuten mener jeg å huske at frontkollisjonssikkerheten er høyere i en FWD bil. Er nok en minimal forskjell som blir påvirket av mange andre faktorer men dette kan være tenklig pga. mer massivt oppheng og fester.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Dere får det til å høres ut som at "Torque-steer" er et stort problem.

 

Det er det overhodet ikke. Jeg har kjørt en fwd bil med 200 hk i årevis, har aldri skjedd at bilen drar til den ene eller andre siden når jeg gir full gass. Bilen jeg  kjører føles stabil og trygg, selv i høye hastigheter og aks.

5663268[/snapback]

Helt enig. Er jo bare tull at FWD drar til den ene eller andre siden når man gir full gass. Og spesielt med litt nyere biler. Har hatt lappen i 21 år, og har hatt biler med både bakhjulstrekk og FWD. Som en erfaren sjåfør som er ferdig med å leke med biler, vil jeg på det sterkeste anbefale FWD. Og spesielt på vinterføre.

Lenke til kommentar

Hvis en er uerfaren og ny med bil, så tror jeg det kan være skummelt med FWD og en bil med mye hester.

 

Men så finnes det ikke så veldig mange av de, og heller tusenvis av Toyota Corolla 1.kjempelite.

 

Når jeg kjører vanlig, så har jeg aldri hatt noe problem med Torquesteer. Det er helst når en gir gass i lavt gir og svinger. Det er ekstra ille på vår, siden den har turbo ;D hoho.

 

Men neida, ikke noe galt i FWD, det setter ihvertfall en effektiv stopper for "leking" med bilen, også kalt sladding!

Lenke til kommentar

sedsberg: Enig. Har kjøpt meg en bil #2. 2000 modell HiAce 2.7 liter bensin med rwd som jeg bruker til jobb og diverse transport (vinterbil).

 

Den har piggdekk og våt kald asfalt er skummelt. Første gangen jeg kjørte bilen fikk jeg en sladd i et kryss. Var ikke mye som skulle til.. så nå er jeg svært forsiktig med gasspedalen i svinger for å si det slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...