Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

 

Gir du full gass gjennom en sving med en FWD så understyrer du rett i grøfta!

Men er vel kanskje der framhjulstrekkere hører hjemme uansett? :p

5618597[/snapback]

Satt på en med FWD for en måned siden, kjørte nedoverbakken, snø, glatt, kommer ut i T sving, må til høyre, grøfta er rett framme (sperring) og det er ditt bilen gikk, til han ga bångass samtidig som han svingte til høyre, bilen svingte raskt og sikkert til høyre, alt gikk bra. Satt på med en med bakhjulsdrift, samme T svingen, og hva tror du? Midt i sperringen, måtte skifte blinkelyset han, haha, sier jeg bare. RWD kommer seg mye raskere inn i grøfta enn FWD.

5618607[/snapback]

 

Dette kommer vel litt ann på sjåfør, dekk og føre osv.

Endret av Nordz
Lenke til kommentar

Dama er vant til FWD, og da hun kjørte med min mercedesen, kom hun rask i grøfta fordi hun ga gass da bilen begynte å miste bakkekontroll og da ble det bare tull..

 

Ergo, det spørs på sjåfør! Folk som har peil, kan bare trygt kjøre med RWD i glatt sving og greier. Men med folk som dama mi er det best med FWD da..

Lenke til kommentar
Ergo, det spørs på sjåfør! Folk som har peil, kan bare trygt kjøre med RWD i glatt sving og greier. Men med folk som dama mi er det best med FWD da..

5619609[/snapback]

 

Kjørt i årevis rundt i Nissan Pickup 2WD uten ballast og elendige dekk, alltid morsomt og se at jeg med denne som de fleste betegnet som ett mareritt på vinterføre ofte kom opp

bakker hvor folk med langt bedre vinterbiler sto fast ;)

Lenke til kommentar
Dama er vant til FWD, og da hun kjørte med min mercedesen, kom hun rask i grøfta fordi hun ga gass da bilen begynte å miste bakkekontroll og da ble det bare tull..

 

Ergo, det spørs på sjåfør! Folk som har peil, kan bare trygt kjøre med RWD i glatt sving og greier. Men med folk som dama mi er det best med FWD da..

5619609[/snapback]

 

Akkurat! :yes:

Lenke til kommentar
Dama er vant til FWD, og da hun kjørte med min mercedesen, kom hun rask i grøfta fordi hun ga gass da bilen begynte å miste bakkekontroll og da ble det bare tull..

 

Ergo, det spørs på sjåfør! Folk som har peil, kan bare trygt kjøre med RWD i glatt sving og greier. Men med folk som dama mi er det best med FWD da..

5619609[/snapback]

 

Akkurat! :yes:

5621160[/snapback]

Men skjer det samme andre veien? Ein som alltid har kjørt RWD, korleis vil vedkommande talke FWD?

Lenke til kommentar

Vektfordelingen på bilen har også noe å si.. Motoren på bilen er som regel montert foran og mange biler er derfor tyngre foran enn bak. Derfor har mange den misoppfatningen av at FWD kommer seg bedre frem p.g.a høyere vekt foran kontra bak. BMW f.eks har utrolig balanserte biler med så godt som 50/50 vektfordeling foran og bak (batteriet bl.a er plassert bak).

Fattern sin feilhulsdrevne camry har satt seg fast på steder der min BMW E39 har dratt seg uanstrengt frem. Jeg har 235 breie piggfrie vinterdekk på min og fatter har 205 breie piggfrie.

Lenke til kommentar
Ikke for å være nedlatende, men hvordan skal en BMW E39

som er lav med megabreie vinterdekk kunne være bedre

på vinteren enn en Toyota Camry som er mye høyere med

bedre egnede dekk? siden din fars bil har 205 dekk så må

den være fra 1992 eller senere siden generasjon 2 camryen

(87-91) max kunne ha 195 dekk.

5621982[/snapback]

Camryen er en 1997 modell...

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg er veldig overrasket over hvor bra Bimmern min er på vinterføre.. Den er btw ikke senket så den er ikke lavere enn en standard E39.. Senket bil vil jeg ikke ha.. Ulempene er mye større enn at det kan forsvares mot at den blir litt kulere synes jeg.. har kjørt senka bil før og det var et hælvette...

 

bimmer1.jpg

http://www.aloebiz.net/bimmer/2.JPG

Endret av Opus
Lenke til kommentar
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

det er den dummeste uttalelsen jeg har sett, bare å gi bånn gass så kommer du deg fint ut? hvis svingen er krappere enn du understyrer går du jo i grøfta. er jo nettopp HER du kan gi bånn gass med en RWD for å komme deg fint ut, legge opp bilen full gass og sikte på utgangen av svingen med forhjulene! om du mener at du kan gi full gass når du når utgangen på svingen er jo det det en selvfølge og kan gjøre med både tråsykkel, motorsykkel rwd fwd og 4wd

 

nei, DETTE er den dummeste uttalsen jeg har sett

 

Satt på en med FWD for en måned siden, kjørte nedoverbakken, snø, glatt, kommer ut i T sving, må til høyre, grøfta er rett framme (sperring) og det er ditt bilen gikk, til han ga bångass samtidig som han svingte til høyre, bilen svingte raskt og sikkert til høyre, alt gikk bra. Satt på med en med bakhjulsdrift, samme T svingen, og hva tror du? Midt i sperringen, måtte skifte blinkelyset han, haha, sier jeg bare. RWD kommer seg mye raskere inn i grøfta enn FWD.

 

satt på ja, da hadde du vel god innsikt i hva som skjedde, gir du bånn gass når det er glatt med fwd svinger det ikke! ikke i det hele tatt! jeg kan gå ut å filme med mobilen i morgen hvis du ikke tror meg. tror du har misforstått hvilken bil som hadde rwd og fwd jeg

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Stemmer det prosotmann sier i det siste du siterer der..

Kommer mye ann på hva du er vant til å kjøre.

 

Er jo også en fordel å vite hva som er forskjellen på det du er vant til å kjøre å den "nye" bilen, men hører om folk som drar tabber i den duren i omvendt tilfelle også ;)

5624069[/snapback]

Er egentlig enig i at det er hva du er vant til, kan dumme seg ut med begge deler.

Lenke til kommentar

Satt på en med FWD for en måned siden, kjørte nedoverbakken, snø, glatt, kommer ut i T sving, må til høyre, grøfta er rett framme (sperring) og det er ditt bilen gikk, til han ga bångass samtidig som han svingte til høyre, bilen svingte raskt og sikkert til høyre, alt gikk bra

 

dette er bullshit, med full gass på snø/is nedoverbakke spinner det, når det spinner går det rett frem, basta. samma hva du er vant til gjelder fortsatt naturlovene nå gidder jeg ikke diksutere dette mer når dere åpenbart ikke forstår hva som skal til for å endre retning på en bil. og hvis du fortsatt står på ditt, film at du bryter naturlovene.

Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt som jeg har fått med meg er trafikksikkerheten til en FWD kontra en RWD.

En av hovedgrunnene til at Volvo gikk bort i fra RWD var sikkerheten. En tverrstillt motor demper mye mere av støtet kontra enn langsstillt motor.

 

Men det som er latterligst til enkelte her er at de mener om man er under 25 år og velger en FWD så er man helt blåst.

Det finnes faktisk ungdommer med andre interesser enn å ligge brei i en sving.

Det finnes faktisk ungdommer som klarer å holde fartsgrensene, og som ikke bryter prøvetid reglene i løpet av de 2 årene.

 

Men merk, jeg påstår ikke her at de som velger RWD kjører uansvarlig, for det finnes de også, men det virker som om at personene som kom med utsagnet ikke havner i den kategorien.

 

Så blir litt irritert når folk kommer med utsagn om at man er "rar" om man velger FWD og er under 25.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Aldri mer FWD på meg og om jeg er nødt så er neste bilen min BMW.

 

Definisjon på FWD er at enten er bilen for lat til at det er artig i det hele tatt, ellers har den for mye effekt så det ikke er til å bruke. Og jeg har hatt begge deler, late FWD og nå har jeg en Combo med 250hk og FWD.

 

Med en FWD og sprek motor må du tviholde i rattet fordi den går alle steder. Finnes ikke retningsstabilitet i det hele tatt. Har du en litt sprek FWD og du gir full gass ut av en sving så spinner innerhjulet villt og det skjer ikke så mye mer - veldig artig, jaaaaa. NOT!

 

En RWD i samme sving vil ligge bredt om man vil ja, men om man har en RWD med litt kjøreegenskaper (igjen takk til BMW) så vil ikke dette skje, men man vil ha en mye bedre utgang av svingen enn med en feilhjulstrekk.

 

Så lenge du har feste kan du sitte med bare lillefingeren på rattet og gi full gass med RWD og 500hk, det går rett fram! En FWD med 500hk kan du rett og slett ikke gi full gass med, du vil kjøre i grøfta på en eller annen side av veien fordi det sporer noe så inni *D*R#"%.

Lenke til kommentar

Hvilken fwd bil er dere snakker om som er så fæl å kjøre?

 

 

Er mange biler på markedet idag med 200-240 hk og fwd. Ingen av dem er et problem å kjøre, de går ganske bra. Har selv en fwd bil som hadde 200hk, den har jeg kjørt i 3 år uten alle disse "problemene". Har hatt mye gøy med den bilen, kjørt fra mange rwd biler for å si de sånn :-P Nissan 200SX S14 f.eks

 

Fwd hotrod er veldig populært i usa for tiden. Ved 350-400 hk så blir det for mye spinning så de fleste legger seg der med mindre de er interessert i drag.

 

Driver selv å bygger en 2.2 liter Hondamotor om til høytrykksturbo etter å ha blitt bitt av fwd hotrod basillen. Girkassen har LSD, noe som hindrer at kun et hjul spinner.

 

Kjekt med litt bilder:

 

Prelude lik den jeg kjøer, tar kvartmilen på 11.9 sekunder.

 

Norsk Honda med 427 hk på hjulene. Den kjører sansynligvis lett fra de fleste av dere med rwd :p

 

2.2 liter Honda vtec motor, god for 700 hk (drag)

post-2134-1140396768_thumb.jpg

post-2134-1140396872_thumb.jpg

post-2134-1140396915_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...