Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Trådstarter: Du mener FWD ligger dårlig i svinger? Det er jo det som er tingen med FWD at det er mye bedre veigrep.

Hva mener du med dette? Jeg er bilmekaniker/biltekniker med erfaring fra banekjøring og mindre legal gatekjøring. Alle disse erfaringene jeg har tilegnet meg siden begynnelsen av 90-tallet sier at din uttalelse er helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trådstarter: Du mener FWD ligger dårlig i svinger? Det er jo det som er tingen med FWD at det er mye bedre veigrep.

Hva mener du med dette? Jeg er bilmekaniker/biltekniker med erfaring fra banekjøring og mindre legal gatekjøring. Alle disse erfaringene jeg har tilegnet meg siden begynnelsen av 90-tallet sier at din uttalelse er helt feil.

5618538[/snapback]

 

Siden du er bilmekaniker, så kan jo du fortelle meg hvorfor de begynte å lage fremhjuls drevne biler?

Lenke til kommentar
Fordi det er billigere å produsere.

5618543[/snapback]

 

Ja, blant en god del andre ting.

 

Fordeler med framhjuls-trekk:

 

- Billigere å produsere (Pga. at det er ikke noe drivaksel eller bakakselhus. Girkassa og diffen er i samme hus og dermed trengs det mindre deler)

- Redusert vekt (Hjelper på akselerasjonen, bremsene og bensinforbruket. Dette er til nytte på glatte veier.)

- Bedre plass inni bilen og bagajsen kan bli større.

 

Ulemper med framhjuls-trekk:

 

Hovedsaklig er det styreevnen. Med mer vekt på fronten av bilen blir bakenden veldig lett. Bakhjuls friksjonen blir mindre og kan slynge til sidene på isete veier lettere.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Jeg håper ikke det er meg du præver å belære nå, spesiellt siden du motsier deg selv. Dårlig styreevne = understyring. Bakhjul slynges til siden = overstyring.

 

Ikke fortell meg om balanse i bil i alle fall, det er feltet jeg har max uttelling på i vitnemålet mitt fra teknisk fagskole.

 

Edit: Det er ingenting galt med biler fra 70-tallet, prinsippene er akkurat de samme i dag, bortsett fra de elektroniske krykkene som gjør uerfarne sjåfører tryggere, men som holder erfarne sjåfører igjen.

 

Jeg har kjørt fra gnagere med langt mer motorkraft og mye større hjul på bane, om du vil kan jeg forklare det grunnleggende rundt dette.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg er ingen bilmekaniker. Jeg har bare lært det meste ved at jeg skrudde på min Amazon den gangen.... og jeg driter i de fanchy smanchy orda på diverse ting som "dårlig styreevne".

 

Nå snakker ikke jeg om billøp og slikt, men normal kjøring på traffikert veg.

 

Jeg tar sikkert helt feil i det jeg sier, men på meg så virker det som om FWD har bedre grep på vegen. Men samma det.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Veigrep har liten betydning før du begynner å presse grensene og virkelig har behov for det. Før den tid, har det liten betydning om du kjører gnager eller baktrekk.

 

Fysikken i dette er relativt enkel. Alle fire hjulene har en gitt mengde grep, la oss for enkelhets skyld si vært hjul har et grep målt på skalaen til "100".

 

Når du kjører, bruker du grepet i fire akser. Forover/bakover (akselerasjon/brems) og høyre/venstre (styring)

 

Du som sjåfør må velge hva du vil bruke vært enkelt hjuls "100" i grep til. Rett fram kan du godt bruke 100 på framhjulene til akselerasjon, det samme ved brems, men det er i sving ting blir litt mer komplisert. Når du kjører gjennom en sving må noe av grepet gå med til å endre bilens retning. Altså må en gnager ikke bare trekke bilens vekt ved akselerasjon gjennom framhjulene, men framhjulene må også brukes til styring. La oss si at gjennom en sving er begrensningen 50 i akselerasjon og 50 i styring. Der er det bakhjulstrekkeren er suveren. Her har du muligheten til å la framhjulene bruke grepet 100 KUN til sving, mens bakhjulene tar seg av frandriften.

 

I tillegg til dette kommer vektforskyvningen. Ved akselerasjon forskyves bilens vekt bakover, mer vekt tilføres bakhjulene og mer motorkraft kan overføres gjennom gummi til asfalt.

 

 

Edit: Dette er det aller mest grunnleggende, men jeg kunne forklart videre i timesvis. Inntil den dagen du har banka 20 runder på rappen på bane, der du har fått gjenta de samme svingene om og om igjen, slik at du VIRKELIG kan lære deg å forsere dem og lære hva bilen din klarer, har du liten erfaring med hvordan grepet virkelig fungerer. Banekjøring er en sport/fridtidssyssel for gammel og ung, lett og tung som de sier, og noe som egentlig alle burde prøve. Pressing av grenser og dermed læring er for farlig til å bedrive til daglig på gata.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Pressing av grenser og dermed læring er for farlig til å bedrive til daglig på gata.

5618559[/snapback]

 

Ja, jeg nekter ikke for at jeg har "driti meg ut" et par ganger da jeg hadde fått lappen :p

 

Men etterhvert så ble jeg jo ganske god til å kjøre og vinne. Jeg gadd ikke akkuratt sette meg ned for å regne matematiske regnestykker på hvordan bilen oppførte seg i forskjellige situasjoner. Der var det bare å trimme bilen så godt man kunne og gi bånn fetta mot målet. Hovedsaken var å ha det morro. Og farlig.. det er morro det! ;)

 

Eneste jeg har satt meg godt nok ned i er MC kjøringa mi. Det er ikke bare farlig, det er dødsfarlig. Og der er det godt å kunne de viktigste teoriene i naturen. Og selv kjører jeg bare gris på bane med sykkel. Hender jeg gir på i trafikken også bare for å lufte meg litt og få ut litt aggresjon. Men aldri noe villmanskjøring på lange strekninger.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

 

Det var dette jeg mente!

 

Begynte nesten å tvile på meg selv, pga Leo_ :dontgetit:

 

... men kan jo hende vi to tar feil, selvom erfaringen min sier at vi ikke gjør det.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

Har du litt motorkraft vil gnageren gå rett fram i sving, baktrekkere sitter generellt sett mye bedre i sving. Dette har jeg kalkulert, sett og prøvd i pralsis. Jeg har hatt en Escort RS Turbo, oppskremt til drøye 200 gamp. Det var håpløst å feste for akselerasjon og enda verre i sving.

 

Ellers kjører jeg også MC også, men der har jeg langt mindre erfaring. Derfor ser jeg fram til sommeren, håper på å ta banekurs da. Har en 00' Honda VTR 1000 Fire Storm.

Lenke til kommentar
Ellers kjører jeg også MC også, men der har jeg langt mindre erfaring. Derfor ser jeg fram til sommeren, håper på å ta banekurs da. Har en 00' Honda VTR 1000 Fire Storm.

5618582[/snapback]

 

Litt OT: Honda VTR 1000 Fire Storm er en helt sykt fin sykkel. Har aldri fått prøvd den, bare titta på en. Selv har jeg 2005 Kawasaki NINJA ZX-10R, som jeg kjøpte nå i fjor sommer. Utrolig morro sykkel.

 

Oj, skrev 06 men jeg mente 05 ;) Og så må jeg legge til at den er SVART.. elsker svarte sykkler.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
For det første du gir aldri gass i en sving, gjør du noe slikt på

en banekjøreskole så får du deg en kraftig smekk på fingrene.

Du gir derimot gass ut av svingen, det er uansett om du har

en "gnager" eller en "labrador"  eller var det løve? :p

Skal du derimot drifte så blir det en en annen sak.

5618589[/snapback]

Det kommer helt an på bilen og svingen det. F.eks var 3.-svingen på vålerbanen en fullgass-sving for meg. Mest effektivt var det å gi full gass i svingen før, få ladetrykket i utgangen, og gå inn i 3. sving på full motoreffekt på begynnelsen av 3.gir. Der tok jeg stor høyde og tangerte apex seint før jeg drifta ut og vippa inn 4.gir på drift på ytter-curben i utgangen av svingen. Det fungerte veldig bra, godt nok til å dra fra biler som pr. definisjon var vassere enn min.

 

 

Sir Winston: Da har du en skikkelig kul sykkel, noe mer toppeffekt enn min.

Lenke til kommentar
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

 

Gir du full gass gjennom en sving med en FWD så understyrer du rett i grøfta!

Men er vel kanskje der framhjulstrekkere hører hjemme uansett? :p

Endret av Nordz
Lenke til kommentar
De begynte å lage FWD fordi de er sikrere, som dere sier, kan ikke ha noe morro med dem. I svingene er det bare å gi bånngass, så kommer du deg fint ut, mens med bakhjulsdrift får du overstyring hvis du gjør det (gjør jo såklart det for morrosskyld:)

5618570[/snapback]

 

Gir du full gass gjennom en sving med en FWD så understyrer du rett i grøfta!

Men er vel kanskje der framhjulstrekkere hører hjemme uansett? :p

5618597[/snapback]

Satt på en med FWD for en måned siden, kjørte nedoverbakken, snø, glatt, kommer ut i T sving, må til høyre, grøfta er rett framme (sperring) og det er ditt bilen gikk, til han ga bångass samtidig som han svingte til høyre, bilen svingte raskt og sikkert til høyre, alt gikk bra. Satt på med en med bakhjulsdrift, samme T svingen, og hva tror du? Midt i sperringen, måtte skifte blinkelyset han, haha, sier jeg bare. RWD kommer seg mye raskere inn i grøfta enn FWD.

Lenke til kommentar
For det første du gir aldri gass i en sving, gjør du noe slikt på

en banekjøreskole så får du deg en kraftig smekk på fingrene.

Du gir derimot gass ut av svingen, det er uansett om du har

en "gnager" eller en "labrador"  eller var det løve? :p

Skal du derimot drifte så blir det en en annen sak.

5618589[/snapback]

Ja, skrev litt feil, ikke gass i svingene men ut av svingene. Har ikke sovet på 20 timer nå, begynner å bli trøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...