Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Det at dere går ut sånn handler kanskje litt om umodenhet?

 

Jeg kjøpte FWD som førstebil og er sinnsykt glad for det..

 

Grunner kommer her:

 

#1: Jeg ville ha lappen litt mer enn 1 uke.

#2: Jeg ville ikke kjøre meg i hjel før jeg hadde fått erfaring.

#3: Flere kamerater av meg har smelt, blitt tatt for sånt tidligere, eller skadet seg selv og andre etter å ha hatt lappen kortere tid..

 

Til og med en som kjørte seg i hjel, han var klar over risikoen, og villig til å ta den og ansvar ved et evt. uhell..

 

Ja, jeg skal kjøpe RWD til neste vinter, men ville ha noen 1000 km bak rattet før jeg skal begynne å herje vilt..

 

Som Nordz sier:

 

Hørt om åpne plasser? Eller forlatte svinger der det sjelden kommer andre biler?

 

Svar: Ja, har hørt om åpne plasser (ikke moro hvis det ikke er noen hinder du må gå klar av på den ene eller andre måten)

Forlatt sving der det sjelden kommer biler?

Det hender innimellom at noen andre enn deg tenker det samme, så fortell meg at det var gøy å spinne vilt rundt på en skogsvei å du møter en som har like lite kontroll som deg å det smeller...

Vet det kan ta en stund før det kommer noen forbi (har selv sittet 9 timer i en bil i svartaste skauen sør det kom noen forbi, uten å ha noen varme i bilen)

5613234[/snapback]

 

"(ikke moro hvis det ikke er noen hinder du må gå klar av på den ene eller andre måten) "

 

Det er jo nettopp litt av moroa da... Sladde og ta returer osv.

 

"Det hender innimellom at noen andre enn deg tenker det samme, så fortell meg at det var gøy å spinne vilt rundt på en skogsvei å du møter en som har like lite kontroll som deg å det smeller..."

 

Hva vet du om at jeg har lite kontroll? For alt du vet kan jeg være Petter Solberg. Latterlig å si!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Latterlig å si at du har full kontroll... (Noe Petter Solberg selv har sagt han ikke har til tider)

 

 

Jeg syns det er moro å herje på steder med god oversikt, men må ha noen hinder, hvis ikke satser jeg ikke noe og får heller ikke noe kick...

5615927[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at jeg har full kontroll. Men det kan jo kanskje hende at jeg ikke satser livet for å legge ut bilen!

Lenke til kommentar

Syns dette utvikler seg til en idiotisk fjortissdiskusjon jeg nå altså.

 

 

"Jeg har mer kontroll enn deg!" "Jeg er så jævli flink til å kjøre"

 

Altså.. Fortsett med den innstillingen å se hva som skjer. Vi har alle full kontroll helt til vi finner ut at det ikke er noe som heter full kontroll.

 

Er greit nok med en som jobber døgnet rundt og kjører "kontrollert" men når folk som nettopp har fått lappen eller har utvikla fjortiss-syndromene tidlig i 20-åra istedenfor tidlig ungdomsskolestadie kommer å sier de har full kontroll så blir jeg jævlig skeptisk.

 

Det er faktisk slike folk med "full kontroll" som omkommer oftest i trafikken.

 

Men no offense! Jeg bryr meg lite om hvem av dere som kræsjer først. Det får bli deres og minst mulig andres problem.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om at jeg skal ha mer "kontroll enn deg"..

 

Det jeg sier er at folk som nettopp har fått lappen å trur de er mestere oftest "driter på leggen"..

 

Jeg sier heller ikke at jeg er flink til å kjøre, men jeg har kjørt 24 000 de siste 7 månedene, og ikke så mye som ripa en bil...

 

Jeg sier det også av grunner nevnt ovenfor..

 

Er jeg uheldig så tar jeg selvfølgelig ansvar, for ja, jeg liker å herje, men ikke glem at et tonn med lite kontrollerbart stål kan gjøre jævlig stor skade i litt fart!

 

Men jeg skal ikke si noe om du er villig til å ta ansvaret for om du skulle være uhledig å ta med deg en sau eller en liten guttepjokk neste gang du er ute å herjer..

 

Men tenk dere om før dere tar den helt ut.. OK?

 

Ikke meninga å være kjip eller noe, men kjenner de som har vært uheldige og jeg er kjempeglad for at jeg ikke påført noe/noen skade..

(Har litt å gjøre med steder og tider når ting foregår :) )

Lenke til kommentar
Dette handler ikke om at jeg skal ha mer "kontroll enn deg"..

 

Det jeg sier er at folk som nettopp har fått lappen å trur de er mestere oftest "driter på leggen"..

 

Jeg sier heller ikke at jeg er flink til å kjøre, men jeg har kjørt 24 000 de siste 7 månedene, og ikke så mye som ripa en bil...

 

Jeg sier det også av grunner nevnt ovenfor..

 

Er jeg uheldig så tar jeg selvfølgelig ansvar, for ja, jeg liker å herje, men ikke glem at et tonn med lite kontrollerbart stål kan gjøre jævlig stor skade i litt fart!

 

Men jeg skal ikke si noe om du er villig til å ta ansvaret for om du skulle være uhledig å ta med deg en sau eller en liten guttepjokk neste gang du er ute å herjer..

 

Men tenk dere om før dere tar den helt ut.. OK?

 

Ikke meninga å være kjip eller noe, men kjenner de som har vært uheldige og jeg er kjempeglad for at jeg ikke påført noe/noen skade..

(Har litt å gjøre med steder og tider når ting foregår :) )

5616095[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at jeg har mere kontroll enn deg! Poenget mitt var at det er latterlig å si at jeg ikke har kontroll over ett forum.

 

Ja, sånn tenker jeg også... Derfor sladder jeg ikke på offentlig veg uten å se at det ikke kommer noen.

Lenke til kommentar
Syns dette utvikler seg til en idiotisk fjortissdiskusjon jeg nå altså.

 

 

"Jeg har mer kontroll enn deg!" "Jeg er så jævli flink til å kjøre"

 

Altså.. Fortsett med den innstillingen å se hva som skjer. Vi har alle full kontroll helt til vi finner ut at det ikke er noe som heter full kontroll.

 

Er greit nok med en som jobber døgnet rundt og kjører "kontrollert" men når folk som nettopp har fått lappen eller har utvikla fjortiss-syndromene tidlig i 20-åra istedenfor tidlig ungdomsskolestadie kommer å sier de har full kontroll så blir jeg jævlig skeptisk.

 

Det er faktisk slike folk med "full kontroll" som omkommer oftest i trafikken.

 

Men no offense! Jeg bryr meg lite om hvem av dere som kræsjer først. Det får bli deres og minst mulig andres problem.

5616004[/snapback]

 

"Jeg har ikke sagt at jeg har full kontroll. Men det kan jo kanskje hende at jeg ikke satser livet for å legge ut bilen!"

 

Les de forrige innlegga før du kommer med uttalelser a... :)

Lenke til kommentar
Dette handler ikke om at jeg skal ha mer "kontroll enn deg"..

 

Det jeg sier er at folk som nettopp har fått lappen å trur de er mestere oftest "driter på leggen"..

 

Jeg sier heller ikke at jeg er flink til å kjøre, men jeg har kjørt 24 000 de siste 7 månedene, og ikke så mye som ripa en bil...

 

Jeg sier det også av grunner nevnt ovenfor..

 

Er jeg uheldig så tar jeg selvfølgelig ansvar, for ja, jeg liker å herje, men ikke glem at et tonn med lite kontrollerbart stål kan gjøre jævlig stor skade i litt fart!

 

Men jeg skal ikke si noe om du er villig til å ta ansvaret for om du skulle være uhledig å ta med deg en sau eller en liten guttepjokk neste gang du er ute å herjer..

 

Men tenk dere om før dere tar den helt ut.. OK?

 

Ikke meninga å være kjip eller noe, men kjenner de som har vært uheldige og jeg er kjempeglad for at jeg ikke påført noe/noen skade..

(Har litt å gjøre med steder og tider når ting foregår :) )

5616095[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at jeg har mere kontroll enn deg! Poenget mitt var at det er latterlig å si at jeg ikke har kontroll over ett forum.

 

Ja, sånn tenker jeg også... Derfor sladder jeg ikke på offentlig veg uten å se at det ikke kommer noen.

5616127[/snapback]

 

 

Da er vi enige :)

Knall :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette handler ikke om at jeg skal ha mer "kontroll enn deg"..

 

Det jeg sier er at folk som nettopp har fått lappen å trur de er mestere oftest "driter på leggen"..

 

Jeg sier heller ikke at jeg er flink til å kjøre, men jeg har kjørt 24 000 de siste 7 månedene, og ikke så mye som ripa en bil...

 

Jeg sier det også av grunner nevnt ovenfor..

 

Er jeg uheldig så tar jeg selvfølgelig ansvar, for ja, jeg liker å herje, men ikke glem at et tonn med lite kontrollerbart stål kan gjøre jævlig stor skade i litt fart!

 

Men jeg skal ikke si noe om du er villig til å ta ansvaret for om du skulle være uhledig å ta med deg en sau eller en liten guttepjokk neste gang du er ute å herjer..

 

Men tenk dere om før dere tar den helt ut.. OK?

 

Ikke meninga å være kjip eller noe, men kjenner de som har vært uheldige og jeg er kjempeglad for at jeg ikke påført noe/noen skade..

(Har litt å gjøre med steder og tider når ting foregår :) )

5616095[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at jeg har mere kontroll enn deg! Poenget mitt var at det er latterlig å si at jeg ikke har kontroll over ett forum.

 

Ja, sånn tenker jeg også... Derfor sladder jeg ikke på offentlig veg uten å se at det ikke kommer noen.

5616127[/snapback]

 

 

Da er vi enige :)

Knall :thumbup:

5616168[/snapback]

 

Brabra :thumbup:

Lenke til kommentar

Det går absolutt an å leke med gnagere, men de har helt klart begrensninger når det gjelder praktisk ytelse. Jeg hadde en Escort RS Turbo med rundt 200 skikkelige momentfyllte gamp, det var ganske frustrerende å ikke få banke fra pappagutter i BMW før 3.gir.

 

De gangene jeg har kjørt på bane med min Sierra IS med garasjemekka turbomotor har det aldri vært noen gnagere som kunne henge på.

Lenke til kommentar

Det er ingen fordeler med FWD kontra RWD annet enn at det tar mindre plass og er billigere å produsere...

 

Min elskede 1997 BMW 523iA med retthjulsdrift har jeg aldri satt meg fast med. Har man TC/Antispinn så er det minst like god, hvis ikke bedre fremkommelighet enn med FWD.

 

Gir man gass i en sving med FWD får man jo understyring.. er ikke gøy eller trygt...

Når man bruker samme hjulene som man svinger med til fremdrift så stjeler jo det veigrep som ellers skulle blitt brukt til å holde bilen i ønsket retning.

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar

Grunnen til feilhjulstrekken er at det er billig og lage. Mer komplette enheter(diff i girkassa, ingen mellomaksel)

Prøv å fortell meg at det er lett å skru på! Det nytter ikke, for jeg vet det er tullprek. Å skru på biler med tverrstilt motor er noe dritt. Trangt og fælt.

Nå kommer det værste med FWD. Det man opplever når man er ute å ratter bilen.

Bilen røsker og river ditt den vil. Dette gjelder selvsagt mest på vinterføre, med mindre bilen er trimma. Ligger man i en sving og gir på begynner plutselig bilen og dra seg mot grøfta, og plutselig ligger man nedi den.

Svingradiusen er også redusert, pga. at idiota på fabrikken har montert drivaksler på samme hjul som skal svinge bilen.

Leke seg med forhjulsdrift er morsomt i et kvarter.. Et napp i brekket og morroa er over.

Hvis man spør en med forhjulsdrift hvorfor han/hun har kjøpt det får man som svar at det er den fabelaktige fremkomligheten. Prøv å kjør en moderne bakhjulstrekker! Kommer frem som en feilhjulstrekker den! Men på kjøpet får man et behagelig motorrom med god oversikt, skikkelig svingradius, en tryggere bil på vinteren som ikke suger seg mot grøfta og et kjempe morsomt leketøy hvis du vil!

Lenke til kommentar

For det første syns jeg det går helt fint å skru på bil med FWD og tverrstilt motor...

 

Bilen røsker vel ikke dit den vil med mindre du er for hard på gassen (med mindre du er en de med lysbryterpedal)

Bilen vil vel spinne å dra mer jo mer hester det er i den, noe som ofte er saken når du trimmer en bil ;)

Så ja, jeg skjønte ikke helt det med: Bilen røsker og river ditt den vil. Dette gjelder selvsagt mest på vinterføre, med mindre bilen er trimma..

Ellers så er det jo å ha en viss feeling på gassen da ;)

 

Kan ikke si jeg har nevneverdig værre svingradius enn en middels stor RWD :)

 

Kan også skrive under på at man kan ha mye moro med FWD, noe du forøvrig kan spørre flere kamerater av meg om (de satt i andre biler med både FWD og RWD, men jeg hadde det mest gøy, kom breiest og mest kontrolert ;)

 

Ja, jeg skal kjøpe RWD fordet det er mer moro, pluss at du kommer bedre fram generelt spør du meg ;)

Lenke til kommentar

Bimmerlars tar feil på flere punkter, forhulsdrevne biler *er* lette

å skru på, har en Toyota Camry med tverstilt motor, den er

kjempelett å skru på alt du trenger å komme til ser du med

en gang du åpner panseret! Skal en bytte kamreim på en

bakhjulsdreven tysker i dag så må man jo av med hele fronten

på bilen! servicevennlig meg en viss plass.

 

Du påstår at moderne rwd har like god fremkommelighet som en fwd? kan ikke se annet enn at Mercedes eiere med anti ditt og anti datt fremdeles har problemer med å komme seg frem på vinterføre, litt

puddersnø så blir de stående og kommer seg ingen vei. har kjørt

en såkalt "moderne" bakhjulstrekker, den kunne ikke ploge seg igjennom snøen slik en kunne med de gammle rwd bilene, den stoppet og ble stående, ja jeg har prøvd.

 

Å si at en bakhjulsdreven bil er tryggere på vinterføre er også tull

Hvem er det som gir på i en sving? på vinterføre? er bare tullinger

som ville finne på noe så teit. kjører du for fort i en sving og får sleng så er det ingen elektronikk i verden som kan oppheve de fysiske lovene, i 95% av tilfellene så kan ikke elektronikken redde deg, er heller ingen statistikker som kan bevise at rwd biler er mindre utsatt for ulykker på vinterstid en fwd biler er.

 

Er det så vanskelig å bare si at de som er for rwd ønsker det kun for

kunne å leke seg, i stede for å hjemme seg bak dårlige argumenter?

Endret av zandro
Lenke til kommentar

MicrolaXx: Alle elektroniske krykker som blinker og dreper motorkraft gir DÅRLIGERE framkommelighet enn en helt straight bil uten krykker men med en grei diffbrems, så lenge sjåføren ikke tror det hjelper å trå gassen i bunn og holde den der.

 

Bimmerlars: Vektbalansen på en gnager gir somregel bedre framkommelighet på glatt underlag som snø, det er på asfalt og grus baktrekkerne er bedre. Jo bedre grepet er, jo større fordel har baktrekkerne foran gnagerne. Jo bedre grepet er, jo mindre hjelper det å ha stor forskjell i vekt mellom foran og bak. Ved godt grep gir weightshift baktrekkeren det den trenger. Tyngde på drivhjulene ved akselerasjon og tyngde på styrehjulene ved innbrems/inngang sving. Her er det gnagerne sliter stort med hjulspinn, torque-steer og turn-in understeer.

 

Pluggen: Vi snakker nå om aktiv bruk av bil. Ved vanlig daffing rundt gjør det ingen forskjell om du kjører gnager eller baktrekk, men en gnager VIL gi torque-steer (røsking i rattet) om den har kraft og du ønsker å bruke den. På morrosiden kan det dog nevnes at du kan ta inn langt større sladder med en gnager da. (i den grad det er behøvelig)

 

Selv foretrekker jeg baktrekkere, både som bilmekaniker og som sjåfør. Dette mest fordi jeg gjerne har en aktiv kjørestil og liker å kjøre på bane.

Lenke til kommentar
MicrolaXx: Alle elektroniske krykker som blinker og dreper motorkraft gir DÅRLIGERE framkommelighet enn en helt straight bil uten krykker men med en grei diffbrems, så lenge sjåføren ikke tror det hjelper å trå gassen i bunn og holde den der.

 

Bimmerlars: Vektbalansen på en gnager gir somregel bedre framkommelighet på glatt underlag som snø, det er på asfalt og grus baktrekkerne er bedre. Jo bedre grepet er, jo større fordel har baktrekkerne foran gnagerne. Jo bedre grepet er, jo mindre hjelper det å ha stor forskjell i vekt mellom foran og bak. Ved godt grep gir weightshift baktrekkeren det den trenger. Tyngde på drivhjulene ved akselerasjon og tyngde på styrehjulene ved innbrems/inngang sving. Her er det gnagerne sliter stort med hjulspinn, torque-steer og turn-in understeer.

 

Pluggen: Vi snakker nå om aktiv bruk av bil. Ved vanlig daffing rundt gjør det ingen forskjell om du kjører gnager eller baktrekk, men en gnager VIL gi torque-steer (røsking i rattet) om den har kraft og du ønsker å bruke den. På morrosiden kan det dog nevnes at du kan ta inn langt større sladder med en gnager da. (i den grad det er behøvelig)

 

Selv foretrekker jeg baktrekkere, både som bilmekaniker og som sjåfør. Dette mest fordi jeg gjerne har en aktiv kjørestil og liker å kjøre på bane.

5618440[/snapback]

 

"På morrosiden kan det dog nevnes at du kan ta inn langt større sladder med en gnager da."

 

Men det hjelper jo ikke når du kan ligga bredt i ett par sekunder. Mister mye fart også.

Endret av Nordz
Lenke til kommentar

Trådstarter: Du mener FWD ligger dårlig i svinger? Det er jo det som er tingen med FWD at det er mye bedre veigrep.

 

REDIGERT: Jeg skal love deg at du kan ha MYE morro med FWD ;)

 

Det er selvsagt enklere å ha det morro med bakhjulstrekk. Men lov meg en ting... Aldri stå å spol foran en gjeng umyndige jenter. Jeg husker når jeg fikk lappen. Jeg hadde en Volvo Amazon stappa med rosa plysj i hver eneste krok, med 3 skuddhull i bakluka (En idiot skøt etter meg fordi han var forbanna på kjøringa mi), da var det ekte rånere! Istedenfor å brife med den spolinga deres, så er det MYE mer morro å kjøre om kamp, førstemann til et sted osv.

 

På grunn av at vi hadde slike konkurranser (ofte med penger på spill), så gjorde det så vi brukte pengene våre på å forbedre bilen vår fremfor å kjøpe det beste *dunk dunk* anlegget og en haug med wunderbaum og bamser

 

Den gangen fikk vi som regel draget på de damene vi ville og jeg har aldri noen gang plukket opp en fjortiss som jeg kunne tøffe meg for. Alle hadde kjeften full av snus og i bagasjerommet lå det ikke et par enorme basskasser, men det var stappa til kanten med tomme ølflasker.

 

Ingen hadde en eneste wunderbaum i speilet. Det eneste som hang der var solbriller og et par boksehansker og i radioantenna hang det en EKTE revehale som jeg hadde skutt sjøl.

 

Dagens rånere kjører i rusta Volvo'er (Respektløst), med tusen wunderbaums og bamser. Det stinker jo horehus av bilen og dem! Så er det petterøes i baklumma og en fjortiss gjeng som knapt har kommet i puberteten i baksetet, som dem har sjenka drita fulle med rusbrus i håp om å få seg et knull. Også står de å henger på Esso'n og kjører 5 meter bort for å fylle på 50 kr i bensin som de fikk av ho mor. Så er det å kjøre rolig rundt da med stereoanlegget på bånnrulle med den værste technomusikken du kan tenke deg, mens de bevisst ser etter noen jenter de kan tøffe seg for, og når de ser noen, så spoler og sladder de bort dekka sine. Men så har de ikke råd til å kjøpe nye dekk engang.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...