Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på det som sto i topic:

 

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...

Hvorfor har forhjulstrekkere NULL kjøreglede? Hvis dere mener at "kjøreglede" er å sladde rundt, så stemmer det sikkert.

 

Jeg skal ikke dikte opp noen definisjon, men man kan jo ha like stor glede av å kjøre en forhjulsdrevet bil, som en bakhjulsdrevet. Hvem legger vel skrens på riksveien ut til hytta om sommeren uansett? En bil som er behagelig og sportslig å kjøre, samt flytter litt på seg, er jo bra uansett hvilke hjul kraften går til.

 

For dere som synes fwd er dødfødt: Prøv venstrebremsing! Da kan jeg nesten garantere at dere får en spennende opplevelse. Det er mye mer kontrollerbart enn å trekke i brekket og mye morsommere når man begynner å få til teknikken

 

*edit: jeg har forresten kjørt flere forskjellige fwd, rwd og 4wd biler. Hvis vi holder 4wd utenom så er fwd minst like bra som rwd 90% av tiden. De resterende 10 prosent gjelder skikkelig sladding/burning, som ingen egentlig trenger å bedrive på norske veier

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å si at fwd er NULL kjøreglede er å ta litt hardt i, med mindre du har en seriøs maskin på over 200hk skal du kjøre jævli hardt for at det slipper orntlig på tørr asfalt. en bra satt opp 150hk fwd er jo masse moro så lenge det er bra grep

har kjørt mye fwd og rwd og liker rwd klart best, understyring suger og det føles mye riktigere og harmonisk på bilen med rwd. ligger helt sidelengs og koser meg med 323en nå som det er glatt, men det blir aldri det samme.

vurderer innkjøp av en halvferdig 240tic med datasprut nå :D

 

edit: 323n ble kjøpt for å brukes som en billig økonomisk bil, ser ikke helt poenget med en 100hk rwd, selv om det gir mer kjøreglede, er det lettere å finne solide billigbiler med fwd. men skal man ha seriøst bil, er det en SELVFØLGE med rwd, alle de feteste bilene gjennom historien har vært rwd, feks hemicuda,m3,charger,supra,ae86,riviera,de fleste fra porsche og lamborghini

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Velger ofte Kadett'en med 1,3 liter framfor Vectra'n bare fordi jeg har et "ordentlig" anlegg, senking++ i Kadett'en :)

Det er kjøreglede ;)

5613279[/snapback]

:yes:

Storkoser meg med anlegget i min Primera 1.6 FWD eg. At den ikkje legg seg brei i tide og utide ser eg på som ein fordel.

 

Kvar har sine interesser.

Lenke til kommentar

Har aldri savnet RWD, Hva er vitsen med å burne uansett?

Har dere så god råd? Eneste fordelen er at RWD i *teorien*

har lengre levetid på driverket, men med den slitasjen som

blir påført av eierene så er ikke det et argument. Nei 4WD

er tingen helst i form av quattro, da kan bare burne gutta

stå å spinne og spøle så mye de vil.

Lenke til kommentar
kanskje du synes at sladding er kjedelig fordi du suger til det!?

 

FWD er helt utrolig tåpelig!

 

RWD for life!

5613127[/snapback]

 

Med mindre du har noe å komme med i sakens anledning kan du jo likegodt gå ut og kjøre deg en tur, kan du ikke?

 

Her diskuterer vi frem- og bakhjulsdrift, ikke hvorvidt du er en fjortis som ikke har lappen enda og som prøver febrilsk å booste egoet ditt ved å poste idiotiske poster på HW.no...

 

Men når du poster slik du gjør over så får jeg jammen meg lyst til å skifte tema...

 

-KJ

Lenke til kommentar
kanskje du synes at sladding er kjedelig fordi du suger til det!?

 

FWD er helt utrolig tåpelig!

 

RWD for life!

5613127[/snapback]

 

 

hehe ja... også er sikkert det eneste han har kjørt volvo240TIC :!:

nei den var svært lite gjennomtenkt den kommentaren der

Lenke til kommentar
For dere som synes fwd er dødfødt: Prøv venstrebremsing! Da kan jeg nesten garantere at dere får en spennende opplevelse. Det er mye mer kontrollerbart enn å trekke i brekket og mye morsommere når man begynner å få til teknikken

5613254[/snapback]

 

Venstrebremsing er en syk opplevelse de første gangene det prøves. Jeg kvapp noe helt sinnsykt første gang jeg prøvde. Anbefales absolutt. :green:

Lenke til kommentar

Det finnes da mange FWD biler med massevis av kjøreglede. Jeg har kjørt Mini cooper S endel og den er jo dritkul å kjøre med tiltross for forhjulstrekk, den spinner bare hvis jeg provoserer den litt i 1.giret :p

Clarkson i Top gear sa at det gikk fint å kjøre med 200+ hk også, understellet taklet det bra uten mye tourqe steer.

 

Men på den annen side så er det jo ganske fett å kjøre 740TIC på vinterføre også , eneste problemet at det fort kan bli dyrt eller svært farlig (les: kræsje,kjøre i grøfta.)

Endret av Klyde frog
Lenke til kommentar

Venstrebremsing er et utrykk jeg ikke kan si jeg kjenner..

Mulig jeg ikke vet hva det er eller om vi sier noe annet her.

Noen som kan fortelle litt mer?

 

Har hatt mye moro med Kadett'en i vinter :)

Kjørte en stund med piggdekk forran og sommerdekk bak, noe lettere å kontrollere skal du leite lenge etter..

 

Dro seg gjennom svingene med rompa på slep, kunne fint ta mange runder med rompa bare hengende på slep, hadde bra grep forran så gøy var det..

Trengte ikke "nappe" i brekket engang :)

Lenke til kommentar
Lurer på om ikke du måtte ha enten en ekstra nøkkel eller bruke "masternøkkelen" for å få full effekt.

5613043[/snapback]

 

Vet vertfall at man må det på bugatti Veyron :love:

 

Kjøreglede for meg: Er når det er gøy å kjøre...å det er det ikke med FWD...

 

*kose på bmw sin/*

5613368[/snapback]

 

 

En ting vi kan være enige i da..

 

Definisjonen på kjøreglede kommer ann på hvem som definerer det ;)

 

Skal ikke si at det ikke er gøy med RWD (for det er mer moro enn FWD) men kan ha det gøy uten å herje hele tiden ;)

Lenke til kommentar

Om folk her inne virkelig mener at det ikke går an å ha det gøy med en FWD så har de ihvertfall ikke prøvd godt nok!

 

Jeg elsker å kjøre FWD nettopp fordi jeg har prøvd mye, feilet litt og har virkelig begynt å få kontroll på vraket mitt nå.

En FWD går godt om du bare vil, du kan leike deg like mye som andre kan, kan få de feteste, breieste sladdene bare du gidder å prøve :)

Jeg har prøvd å feilet og kommet frem til at det er deilig med FWD

 

Men ser ikke bort ifra at det faktisk blir RWD neste gang ;)

Lenke til kommentar

At det går ann å ha mye moro skal jeg skrive under på :D

 

Har kamerater som lurer på om jeg har trimma bilen, hva jeg har gjort med understell og styring (moro når jeg sier at jeg ikke har gjort mer enn senking, enda)

 

Handler litt om at jeg brukte de 60 stakkars hestene (53 på beite, minst :p ) for det de var godt for, satt også meget bra i svingene da camber'n var stilt så den skræva litte grann og sugde seg fast i bakken via 195'dekk..

Lenke til kommentar

kan love deg at en stor kassebil med bakhjulstrekk uten antispinn ol er noe dritt. Den er alt for lett bak slik at man må ta fart for å komme opp bakker, og hvis bakkene er normalt bratte kan det være litt som å se bambi på isen antar jeg. Føles som om jeg har lite kontroll, men det er heldigvis slik at jeg kan kontrollere hvilken side den skal skli ut i. Er det lengre bakker er det ett helvete å ikke ha 100% kontroll når bakkene enten er litt bratte eller det er litt glatt.

 

Dette er med piggfrie dekk

Lenke til kommentar
Venstrebremsing er et utrykk jeg ikke kan si jeg kjenner..

Mulig jeg ikke vet hva det er eller om vi sier noe annet her.

Noen som kan fortelle litt mer?

5614653[/snapback]

Venstrebremsing. Jeg har enda ikke fått det til skikkelig, kanskje fordi jeg ikke prøver nok, men det får heller være til jeg ikke kjører mamma og pappa sin bil lenger. Bremsene biter noe sinnsykt når du trykker med venstrefoten. :)

Lenke til kommentar
Det at dere går ut sånn handler kanskje litt om umodenhet?

 

Jeg kjøpte FWD som førstebil og er sinnsykt glad for det..

 

Grunner kommer her:

 

#1: Jeg ville ha lappen litt mer enn 1 uke.

#2: Jeg ville ikke kjøre meg i hjel før jeg hadde fått erfaring.

#3: Flere kamerater av meg har smelt, blitt tatt for sånt tidligere, eller skadet seg selv og andre etter å ha hatt lappen kortere tid..

 

Til og med en som kjørte seg i hjel, han var klar over risikoen, og villig til å ta den og ansvar ved et evt. uhell..

 

Ja, jeg skal kjøpe RWD til neste vinter, men ville ha noen 1000 km bak rattet før jeg skal begynne å herje vilt..

 

Som Nordz sier:

 

Hørt om åpne plasser? Eller forlatte svinger der det sjelden kommer andre biler?

 

Svar: Ja, har hørt om åpne plasser (ikke moro hvis det ikke er noen hinder du må gå klar av på den ene eller andre måten)

Forlatt sving der det sjelden kommer biler?

Det hender innimellom at noen andre enn deg tenker det samme, så fortell meg at det var gøy å spinne vilt rundt på en skogsvei å du møter en som har like lite kontroll som deg å det smeller...

Vet det kan ta en stund før det kommer noen forbi (har selv sittet 9 timer i en bil i svartaste skauen sør det kom noen forbi, uten å ha noen varme i bilen)

5613234[/snapback]

 

 

Har vært med på det samme selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...