Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

FWD: Hvorfor? NULL kjøreglede...


Anbefalte innlegg

Link

 

250HK i FWD bil?? :no: hva skal man med det.. blir jo bare stående å spinne...

I svinger går det rett frem når man gasser og det røsker og river i rattet..

Også kan man ikke gjøre det som er aller morsomst med riktig hjuldrift (RWD), å ligge breit og drifte!!

 

Tenk så morsom den lille mazdaen med 250HK ville vært med RWD!! :dribble:

 

Forhulene skal brukes til å styre med.. punktumfinale.

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

torque-steer er ikke lenger ett problem. At det "røsker og river" er kanskje litt overdrevet. Bilen til far (1988mod) har en tverrstilt 3.8 liter v6 med automat og forhjulsdrift. Kjenner nesten ikke noe i rattet. Med gode dekk spinner man heller ikke ukontrollert, har bilen i tillegg en god differensial så er kjøreegenskapene ved akselereasjon ganske gode

 

Hvorfor spør du, svaret er blant annet:

 

billigere å produsere

mer kompakt og lettere

brukervennlig

god framkommelighet

 

Jeg ser ingen lovlige fordeler med bakhjulsdrift
Har det blitt sagt, og jeg er forsåvidt enig
Lenke til kommentar

Jeg spinner mindre med min 205HK FWD Thema enn jeg gjorde med min 115HK RWD Volvo 240... dessuten kommer jeg faktisk helt opp til huset også isteden for å bli stående på tvers midt i bakken :!: Hvis det er virkelig glatt så er det bare å snu ræva til og rygge opp!

 

Litt torque steer er det på kjerra, men det er ikke noe problem så lenge man er klar over det. Gode dekk hjelper selvfølgelig på da :) Det med svinger og drifting er greit nok i og med at du ikke får den samme slengen på ræva som med en RWD. Til gjengjeld så er sjansen for at kjerra begynner som isdanser (tenk piruetter) minimal...

 

Min mening er at begge deler har sin sjarm.. til tider så savner jeg RWD, men det går fort over :)

Lenke til kommentar
"knapp" for å få mer effekt er jo gammelt nytt da. ZR-1 vettene fra 90-tallet hadde også en slik funksjon. Med et lite knappetrykk gikk effekten fra 300 og noe og opp til 405hk ;)

5610074[/snapback]

 

Har aldri hørt om dette før... ZR-1 C4 bruker en LT5 motor med bakgrunn fra Lotus. Motoren begynte på 385hk da den kom første gangen og ble oppgradert i 1993 til 405 hk etter enda noen modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Link

 

250HK i FWD bil?? :no:  hva skal man med det.. blir jo bare stående å spinne...

I svinger går det rett frem når man gasser og det røsker og river i rattet..

Også kan man ikke gjøre det som er aller morsomst med riktig hjuldrift (RWD), å ligge breit og drifte!!

 

Tenk så morsom den lille mazdaen med 250HK ville vært med RWD!!  :dribble:

 

Forhulene skal brukes til å styre med.. punktumfinale.

5607179[/snapback]

 

Vet du i det hele tatt hva du snakker om her? Du skal rimelig hardhendt på clutchen før du får en nyere bil til å spinne ukontrollert for å si det sånn.

 

Kjørte en Volvo 850 T5R for en tid tilbake. Denne har 290HK på fremhjulene, og jeg fikk den til å spinne ved å slå klampen i bånn i 40 km/t i 3. gir. Men det var så klart fremprovosert fra min side. Hvordan tror du det ville ha gått med bakhjulsdrift? (Har selv kjørt bakhjulsdrift i 10+ år, så jeg har litt erfaring på hva jeg snakker om...)

 

Nei takke meg til frem- eller firehjuls-drift. Aldri mer bakhjulsdrift. Breikjøring og "drifting" hører hjemme på bane, ikke på vei der du kan møte andre trafikanter.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne at gamle folk som ikke skal ha det morro med bilen sin kjøper seg FWD. Men at ungdommer kjøper seg det er rett og slett en skam!

 

"Aldri mer bakhjulsdrift. Breikjøring og "drifting" hører hjemme på bane, ikke på vei der du kan møte andre trafikanter."

 

Hørt om åpne plasser? Eller forlatte svinger der det sjelden kommer andre biler?

Lenke til kommentar
Link

 

250HK i FWD bil?? :no:  hva skal man med det.. blir jo bare stående å spinne...

I svinger går det rett frem når man gasser og det røsker og river i rattet..

Også kan man ikke gjøre det som er aller morsomst med riktig hjuldrift (RWD), å ligge breit og drifte!!

 

Tenk så morsom den lille mazdaen med 250HK ville vært med RWD!!  :dribble:

 

Forhulene skal brukes til å styre med.. punktumfinale.

5607179[/snapback]

 

En som har skjønt det! :thumbup:

Lenke til kommentar
Link

 

250HK i FWD bil?? :no:  hva skal man med det.. blir jo bare stående å spinne...

I svinger går det rett frem når man gasser og det røsker og river i rattet..

Også kan man ikke gjøre det som er aller morsomst med riktig hjuldrift (RWD), å ligge breit og drifte!!

 

Tenk så morsom den lille mazdaen med 250HK ville vært med RWD!!  :dribble:

 

Forhulene skal brukes til å styre med.. punktumfinale.

5607179[/snapback]

 

Vet du i det hele tatt hva du snakker om her? Du skal rimelig hardhendt på clutchen før du får en nyere bil til å spinne ukontrollert for å si det sånn.

 

Kjørte en Volvo 850 T5R for en tid tilbake. Denne har 290HK på fremhjulene, og jeg fikk den til å spinne ved å slå klampen i bånn i 40 km/t i 3. gir. Men det var så klart fremprovosert fra min side. Hvordan tror du det ville ha gått med bakhjulsdrift? (Har selv kjørt bakhjulsdrift i 10+ år, så jeg har litt erfaring på hva jeg snakker om...)

 

Nei takke meg til frem- eller firehjuls-drift. Aldri mer bakhjulsdrift. Breikjøring og "drifting" hører hjemme på bane, ikke på vei der du kan møte andre trafikanter.

 

-KJ

5613063[/snapback]

 

 

kanskje du synes at sladding er kjedelig fordi du suger til det!?

 

FWD er helt utrolig tåpelig!

 

RWD for life!

Lenke til kommentar

Det at dere går ut sånn handler kanskje litt om umodenhet?

 

Jeg kjøpte FWD som førstebil og er sinnsykt glad for det..

 

Grunner kommer her:

 

#1: Jeg ville ha lappen litt mer enn 1 uke.

#2: Jeg ville ikke kjøre meg i hjel før jeg hadde fått erfaring.

#3: Flere kamerater av meg har smelt, blitt tatt for sånt tidligere, eller skadet seg selv og andre etter å ha hatt lappen kortere tid..

 

Til og med en som kjørte seg i hjel, han var klar over risikoen, og villig til å ta den og ansvar ved et evt. uhell..

 

Ja, jeg skal kjøpe RWD til neste vinter, men ville ha noen 1000 km bak rattet før jeg skal begynne å herje vilt..

 

Som Nordz sier:

 

Hørt om åpne plasser? Eller forlatte svinger der det sjelden kommer andre biler?

 

Svar: Ja, har hørt om åpne plasser (ikke moro hvis det ikke er noen hinder du må gå klar av på den ene eller andre måten)

Forlatt sving der det sjelden kommer biler?

Det hender innimellom at noen andre enn deg tenker det samme, så fortell meg at det var gøy å spinne vilt rundt på en skogsvei å du møter en som har like lite kontroll som deg å det smeller...

Vet det kan ta en stund før det kommer noen forbi (har selv sittet 9 timer i en bil i svartaste skauen sør det kom noen forbi, uten å ha noen varme i bilen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...