Gandalfsfoto Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Kære alle Er der nogen, der har erfaringer med fiskeøjeobjektiver ? Jeg påtænker at købe et Nikon 10,5, f.2,8 - dels fordi jeg synes billederne bliver spændende (men det er ikke alle enige i, kan jeg forstå),dels fordi det skulle være muligt at ændre den særlige fortegning til alm. vidvinkel. Imidlertid er der også delte erfaringer med dette. Min fotohandler siger, at det godt kan lade sig gøre, men at det tager en hel aften blot at ændre et "fiskeøjebillede" til alm. vidvinkel. På en site i USA skrev en person, at det kun drejede sig om en gang for alle at gøre nogle indstillinger klar i fotoprogrammet (hvilket ved jeg ikke), hvilket godt kunne tage noget tid, men derefter var det hurtigt fremover at ændre dette. Jeg har således 2 spørgsmål: 1) Er der nogle der har erfaringer med fiskeøjeobjektiver og gode motiver til dette. 2) Er der nogle, der kender til teknikken med at ændre det til alm. vidvinkel på en hurtig måde, jfr. det ovenfor anførte ? VH Steinar Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Fisheye objektiver er 'spennende' objektiver. Nikons 10,5mm er svært bra og med Nikon Capture (eller 3. parts programvare), kan du omdanne bildet til et rettegnende objektiv, da på bekostning av en noe mindre bildevinkel. Jeg har et Canon dSLR og bruker selv et Sigma 8mm fisheye. Ved hjelp av passende 3. parts programvare, kan jeg gjøre bildet ganske så rettegnende. Bilder tatt med Sigmaen, kan du se her. Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Selv bruker jeg DxO labs til å rette opp blant annet fiskeøye. Kan absolutt anbefales - eneste ulemper jeg ser er at det faktisk koster litt penger, og at kun noen kamera-objektiv kombinasjoner støttes. - grå - Endret 15. februar 2006 av Gråskjegg Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Fisheye objektiver er 'spennende' objektiver. Nikons 10,5mm er svært bra og med Nikon Capture (eller 3. parts programvare), kan du omdanne bildet til et rettegnende objektiv, da på bekostning av en noe mindre bildevinkel. Jeg har et Canon dSLR og bruker selv et Sigma 8mm fisheye. Ved hjelp av passende 3. parts programvare, kan jeg gjøre bildet ganske så rettegnende, se her. Bilder tatt med Sigmaen, kan du se her. 5606905[/snapback] Kære Skarsk Det var virkelig nogle superbilleder, du har taget - lige, hvad jeg ønskede mig at kunne. - Tak for dette - de godt og vel 5 stk. 1000-lapper begynder at blafre så småt, kan jeg mærke. Men sig mig lige, hvor længe var du om at ændre det flotte billede af sommerhuset til vidvinklen ? VH Steinar Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Selv bruker jeg DxO labs til å rette opp blant annet fiskeøye.Kan absolutt anbefales - eneste ulemper jeg ser er at det faktisk koster litt penger, og at kun noen kamera-objektiv kombinasjoner støttes. - grå - 5607545[/snapback] Kære Gråskjegg OK - tak, hvor lang tid tager det at ændre til normal vidvinkel ? Som nævnt, så siger min fotohandler, at det tager en hel aften for blot EET eneste billede, medens jeg læste på en USA site, at det drejede sig om at lægge nogle "ting" - muligvis nogle faste indstillinger - ind første gang, og derefter gik det ret hurtigt med hver enkelt billede. Hvordan ser du - og også Skarsk på dette spørgsmål ?? VH Steinar Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Fisheye objektiver er 'spennende' objektiver. Nikons 10,5mm er svært bra og med Nikon Capture (eller 3. parts programvare), kan du omdanne bildet til et rettegnende objektiv, da på bekostning av en noe mindre bildevinkel. Jeg har et Canon dSLR og bruker selv et Sigma 8mm fisheye. Ved hjelp av passende 3. parts programvare, kan jeg gjøre bildet ganske så rettegnende, se her. Bilder tatt med Sigmaen, kan du se her. 5606905[/snapback] Kære Skarsk Det var virkelig nogle superbilleder, du har taget - lige, hvad jeg ønskede mig at kunne. - Tak for dette - de godt og vel 5 stk. 1000-lapper begynder at blafre så småt, kan jeg mærke. Men sig mig lige, hvor længe var du om at ændre det flotte billede af sommerhuset til vidvinklen ? VH Steinar 5611422[/snapback] Supplerende: Hvad er 3. parts programvare - er det f.eks. panoramatools ? Og som anført - hvor lang tid tager det at ændre ? Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Selv bruker jeg DxO labs til å rette opp blant annet fiskeøye.Kan absolutt anbefales - eneste ulemper jeg ser er at det faktisk koster litt penger, og at kun noen kamera-objektiv kombinasjoner støttes. - grå - 5607545[/snapback] Kære Gråskjegg OK - tak, hvor lang tid tager det at ændre til normal vidvinkel ? Som nævnt, så siger min fotohandler, at det tager en hel aften for blot EET eneste billede, medens jeg læste på en USA site, at det drejede sig om at lægge nogle "ting" - muligvis nogle faste indstillinger - ind første gang, og derefter gik det ret hurtigt med hver enkelt billede. Hej igen Grå Jeg var inde at kigge på dit foreslåede program - Dxo - er det den dyreste, man skal vælge, hvis man skal have det rigtige ? Hvordan ser du - og også Skarsk på dette spørgsmål ?? VH Steinar 5611446[/snapback] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg har ingen erfaring gjeldende DXO, så jeg kan ikke svare på det spørsmålet. Andre programmer som "Remap" retter opp bilder tatt med fisheye og ekstreme vidvinkelobjektiver, og det er gratis. Og det fungerer. OK - tak, hvor lang tid tager det at ændre til normal vidvinkel ? Det tar ca 5 sekunder. Alle som vil ha det, får det gratis. Ta kontakt. Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Kære Gråskjegg OK - tak, hvor lang tid tager det at ændre til normal vidvinkel ? Jeg var inde at kigge på dit foreslåede program - Dxo - er det den dyreste, man skal vælge, hvis man skal have det rigtige ? "Det kommer naturligvis an på" Programmet kan også konfigureres til å gjøre mye annet gøy, som å fjerne vignettering, justere kontrast, gjøre mørke partier lysere osv. Dess flere ting du ønsker å gjøre, dess lengre tid tar det. Oppløsning har jo også endel å si. Heldigvis kan man kjøre det i batch. Et fullt minnekort (dvs 4Gb/250 bilder) med råfiler fra Canon 5D tar omlag 2-3 timer. Godt under et minutt per bilde, altså. Hvilken versjon du trenger kommer an på hvilket kamera og hvilke objektiver du har. Med 300D klarte jeg meg med standardutgaven, kun 70-200mm f2.8 IS var ikke støttet. Med 5D måtte jeg gå opp et hakk. Men merk at bilder tatt med objektiv som ikke støttes drar nytte av endel av endringene. Dog ikke fortegning/vignettering/CA. Hjalp det? - grå - Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Kære begge 2 1000-tak for hjælpen. Jeg har forsøgt at svare 3 gange nu, men det er ikke lykkedes at komme ind - håber det lykkes nu, så I kan få feed-back på jeres fine hjælp. VH Steinar Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Changed Steinar Endret 25. november 2011 av Gandalfsfoto Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Kan være litt treigt her noen tider på døgnet. Nå har alle spist middag, så denne tiden er ikke altid optimal for innlegg. Oftest er det ikke noe stort problem, og problemene er stort sett over i løpet av en halv time. Altid gledelig med nye bidragsytere, så jeg håper ikke du forlater forumet på grunn av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå