Gå til innhold

trenger nybegynner hjelp : ubuntu -> rettigheter

dib

Anbefalte innlegg

hei jeg er ganske fersk som linux bruker har vært innom suse, fedora og ubuntu

har landet på ubuntu som jeg bare digger. (gikk gjennom alle på en runde 1 uke på hver for å finne en grei linux distrubusjon.)

MEN, jeg har store problemer med rettighetene og å bruke ubuntu fullt ut grafisk, liker ikke å bruke sudo i konsollen er lettere for meg om jeg kunne copy past grafisk, men jeg har jo ikke tilgang på noen ting annet en min home mappe grafisk.

selvsagt får jeg til det meste av det jeg skulle gjort med hjelp av sudo og su command i konsollet men det jeg lurer på om hvordan jeg kan få fisket slik at jeg gir min bruker litt mere rettigheter i ubuntu også grafisk slik at jeg slipper å skrive masse en masse linjer i konsollet bare for å copy past en fil til en annen plass på disken enn home område.

kunne også vært greit å opne filer å redigere dem i tekst editor grafisk istede for å bla seg frem gjennom commands hele tiden.

for eksempel:

mye lettere å leite opp smb.conf og høyre-klikke på den og endre i et tekstredigereings verktøy enn å bla seg frem med hjelp av konsoll og gjøre den samme jobben.

Savner litt mere kontroll, blir litt lite med bare home mappa og kommer til å bli stress å flytte på filer med konsoll etterhvert som jeg skal prøve friends apache som ikke er installert i home katalogen... og kan tenke det blir endel redigering-kopiering-sletting og slikt av filer da..

Spørsmål :

dette ble litt langt...

Jeg har ikke mye peiling på linux rettigheter..... så et jeg lurer på om noen har noen tips om hva jeg kan gjøre for å få litt mere kontroll over resten av hardisken min(Filsystemet) uten å ta veien om konsollet?

eventuellt kan jeg endre rettighetene på alle mappene med sudo chmod (eller andre kommandoer jeg ikke kan enda) til å la en annen bruker få tilgang? isåfall hvordan bør dette gjøres for å ikke gjøre systemet for sårbart?

Håper det er noen som kan komme med et bedre tips en en enkelt link eller å ta seg bryet med å skrive inn en søkemotor som svar... er lei av å ikke få hjelp på andre forum og har hør at "google er din venn" nok ganger.

på fohold takk til dere som svarer meg jeg setter pris på forslag og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er nybegynner med ubuntu selv, og fikk fiksa mange av mine problemer med å redigere /etc/fstab for tilgang til disker. f.eks;

linja: /dev/hda2/ ext2 defaults 1 1

Der har "defaults" noe med rettigheter å gjøre tror jeg. Googla meg frem til noe som funka for meg... Husker ikke akkurat hva, og får ikke sjekka det nå. Som sagt kan det hende jeg er på feil jorde, for jeg er langt fra ekspert.

-Edit- Og her er en link med _litt_ info http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html

Endret av oddity
Lenke til kommentar

takk for begge svarene.

mitt spørsmål var litt amatørmessig.

men du jorgis satte meg på spore av det jeg var ute etter, det ligger vist et script der allerede som heter "root-nautilus-here" som jeg kan bruke ved å høyre klikke og velge fra script.

Da får jeg den tilgangen jeg vil ha :D

anser denne saken som løst. men skal ikke se bort fra en linux nybegynner som meg poster mer her i fratiden ;) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...