Gå til innhold

Direkte kjøling av prosessor socket 478B

Rogerf

Anbefalte innlegg

HEIA

Noen som kan hjelpe....

Har nettopp kjøpt meg en ny North-Q 3311 prosessorvifte som jeg hadde tenkt å sette inn i min DELL Dimension 8250 med socket 478B. Men de skinnene som følger med viften for å feste den nye viften til hovedkortet er for lange og passer ikke i de originale festene til prosessorkjølingen. Får derfor ikke innstallert min nye vifte. Noen som har vært borti dette før og som kan hjelpe??

En annen ting er at jeg kontaktet DELL for å høre om de hadde noe spesialopplegg. Men det eneste svaret jeg fikk var:

"Vi har desverre ingen slike skinner, og anbefaler heller ikke direkte kjøler i denne maskinen.

Om du vil forbedre kjølingen anbefales det heller å bytte hovedviften i maskinen med noe kraftigere,- selve heatsinken som står i maskinen er faktisk meget effektiv."

Er det noe hold i at de ikke anbefaler direkte kjøling??

mvh

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DELL er ikke noe særlig oppgraderings snille maskiner.

Dell har spesial komponetner til så og si alt. Hvordan du skal løse problemet er litt verre. Du kan prøve med strips eller strikk. Det er ikke altfor uvanlig dette. Men selvfølgelig litt vanskelig å få god kontakt mellom CPU og kjøleren da.

Det Dell sier at kjølingen er veldig god, det tror jeg stemmer. De fleste "ferdig " maskiner. Er spesial tilpasset sine komponetner og laget for at de skal yte maksimalt slik maskinen er satt opp.

Sååå, jeg lurer. Hvorfor kjøpte du ny kjøler? I og med at overklokking krever "kortsluttning" av noen CPU pinner, så tviler jeg på at du har prøvd det på det. Hva var/er CPU tempen din?

Lenke til kommentar

HEIA

Hvorfor ny kjøler? Jo det er en par årsaker. For det første så tar den jeg har veldig med plass, så hvis jeg setter inn en mindre friggir jeg litt plass slik at jeg kan sette inn et par ekstre kabinettvifter.

Kabinettviftene trenger jeg siden jeg har satt inn 3 eksta harddisker som avgir en masse varme. Har også fyllt alle slottene med forskjellige ekstra kort, slik at det er veldig trangt og dermed blir det mye varmere.

Tenker også på å bytte kabinett, og trenger da en kjøler som kan stå på hovedkortet og som ikke er avhengig av å ha "rett" kabinett for å passe.

For å svare på CPU temperaturen så vet jeg ret og slett ikke. Men kan tenke meg at den er veldig varm etter lufttemperaturen som produseres i kabinettet.

Grunnen til at jeg ikke vet er at det ikke er noen plasser å lese dette av. Prøver å kjøre programmer for dette, men får ikkeno svar. Finner heller ikke temperaturen i BIOS.

Så mitt spørsmål er egentlig.... vil jeg komme til å ødelegge noe ved å fikser litt på festebrakettene (som følger med viften) for å få montert kjøleren skikkelig??

Hvorfor anbefales ikke direkte kjøling? Ser ikke helt foskjellen på en kjøleribbe der viften er montert direkte på kjøleribbene, og en kjøling der luftmengden presses gjennom en "tube" og ned på kjøleribbene.

Takk for hjelp så langt!!

Roger

Lenke til kommentar

Om du ødlegger noe, det er jo litt vanskelig å si før du har prøvd da;)

Men garantien kan du jo si forvel til!

Modifikasjoner at komponenter og kabinett, er jo det dette forumet er laget for (eller, iallefall casemod og worklog delene) Og alt kan modifiseres ;) Sånt er bare til å prøve seg forsiktig fram. Det som er litt viktig å huske på, er backup plan, i værste fall ha råd til å ødlegge kjølernen helt. Det er en risiko i dette "yrket"

Det jeg ville prøvd først, var å skiftet kabinett. Dell kabinetter (dem jeg har vært borti) er veldig kompaktet og dårli ventilerte. Nytt kaibnett vil mest sannsynnlig gi muligheten for bedre lufting (smartere monterings valg) + kanskje muligheten for flere og større vifter. I og med at du har luftkjøling, så hjelper det svært lite med stor CPU kjøler vis kabinettet ditt er veldig varmt. Derfor er mitt forslag, se om du får sendt tilbake CPU kjøleren (evt iallefall midlertidig). Kjøp nytt kabinett, og vifter (alt etter hva som følger med kabinettet). - Og kanskje kjøpe nytt HK og. Dette vil nokk gjøre montering av CPU kjøler lettere og du får muligheten til å gjøre ting som overklokke CPU'n ;)

(BTW, jeg vet ikke om 478B er forskjellig i forhold til "vanlig" 478. Er B en dell versjon eller lignende??)

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

Tror jeg skal følge rådet ditt å bytte ut kabinettet i første omgang, så får jeg se hvordan det går. CPU kjøleren var ikke store utgiften, så den beholder jeg, får kanskje bruk for den.

Det eneste jeg ikke helt skjønner er hvorfor jeg kan "ødelegge" noe ved å bytte ut "ribbekjøleren" uten integrert vifte med en kjøler med viften integrert i midten og ribber rundt. Jeg kjøpte en North-Q 3311 cpu kjøler, skal visst være gra og relativt lydløs.

Fikk forresten aldri svar fra DELL om hva som var forskjellen på 478 og 478B.

Takk for all hjelp så langt.

Mvh

Roger

Grubler litt på hvorfor jeg ikke klarer å "finne" temperaturen på CPUen.

Lenke til kommentar

For å finne temp på CPU bruker du programmer som PCWizard, Sisoft Sandra eller speedfan (hvis ditt HK blir støttet av programmet)

Og det jeg mente med å ødlegge, var hvis du skulle modifisere kjøleren for å passe til HK'et ditt.

Jeg søkte litt raskt på google, og der var det en som trodde at 478B var bærbar prosessorer. Dette tviler jeg på er rett da. mn mn ...

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...