Solefald Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Eg sliter med å få lyd:( har Suse 10. HW: Aopen XC EZ482 AMD 64 X2 4200 Gainward 7800GT alt fungerer flott bortsett fra lyd får opp at det er riktig lydkort Realtek ALC880. prøvd å skru opp lyden men ingenting. fulgte en guide som eg fant. http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/42/ og så har eg prøvd å bruke Yast til å installere forskjellige ting. på volumkontroll får eg kun velge mellom line inn, microfon, cd, in gain og digital 1. med rythmbox så står det "det finnes ingen tillegg som håndterer mp3 fil noken som kan hjelpe meg? edit: har prøvd å installere Amarok gjennom Yast og Xmms.. Endret 14. februar 2006 av Solefald Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvis du åpner Yast → Hardware → Sound, er lydkortet i lista der? Evt prøv å endre «Select audio device» i Control Center (ikke Yast) → Sound & Multimedia → Sound system → Hardware. Vet ikke om dette hjelper, men litt prøving og feiling har aldri skadet Har du forresten forsøkt å kjøre alsaconf? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Hvis du åpner Yast → Hardware → Sound, er lydkortet i lista der?Evt prøv å endre «Select audio device» i Control Center (ikke Yast) → Sound & Multimedia → Sound system → Hardware. Vet ikke om dette hjelper, men litt prøving og feiling har aldri skadet Har du forresten forsøkt å kjøre alsaconf? 5608128[/snapback] nei er ikkje på lista:( har prøvd det der:/ visst eg prøver å køyre alsaconf så får eg unknow command:( Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Har du prøvd å kjøre den som root også? Hvis ikke det funker, gå inn i Yast → Install and Remove Software, og søk etter alsa. Installer alt som kommer opp (untatt *balsa*, og evt andre ting som opplagt ikke har med alsa og gjøre). Så prøver du å kjøre alsaconf igjen. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Har du prøvd å kjøre den som root også?Hvis ikke det funker, gå inn i Yast → Install and Remove Software, og søk etter alsa. Installer alt som kommer opp (untatt *balsa*, og evt andre ting som opplagt ikke har med alsa og gjøre). Så prøver du å kjøre alsaconf igjen. 5613631[/snapback] ok =) skal prøve=) takk =) når eg skal legge inn dei så får eg konflikt firefox konflikt, om at eg må nedgradere eller noke sånt, + java sun nedgradering..hmm Endret 16. februar 2006 av Solefald Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Ok, tok sikkert litt hardt i da jeg sa alt som kommer opp. Prøv med bare alsa, alsa-devel, alsa-firmware og alsa-tools, og se hva som skjer da. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 fekk køyre alsaconfig no..menne lydkortet var ikkje på lista der..menne når eg dobbelklikker på "høyttaler" ikonet oppe til høgre. der du velger lydvolum, så får eg opp riktig da Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Nei, da kommer ikke jeg på flere ting. Kanskje noen andre her som vet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Kortet ditt skal fungerer med snd-intel-hda. Sjekk om driveren er lastet (lsmod). Hvis driveren ikke er lastet gjør følgende: modprobe snd-intel-hda alsactl restore Det kan også hende at ALSA-driverene din er for gammel. Nyeste versjon finner du her: ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/als...-1.0.10.tar.bz2 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Sikker på at det er et driver-problem, og ikke et codec-problem? Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Sikker på at det er et driver-problem, og ikke et codec-problem? 5619523[/snapback] Tenkte akkurat på det. Har trådstarter sjekket at systemlyder ikke virker? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Sikker på at det er et driver-problem, og ikke et codec-problem? 5619523[/snapback] Tenkte akkurat på det. Har trådstarter sjekket at systemlyder ikke virker? 5619824[/snapback] har prøvd ganske mykje forskjeligt for å få ut lyd, men er helt dødt :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå