Gå til innhold

Hjelp! CPU sitter limt til kjøler?

spud

Anbefalte innlegg

Hei, hjelp..

Jeg har et merkelig problem. Satt en AMD Athlon prossesor ned nye hovedkort (MSI Diamond K8n), riktig vei (sjekket) lukket spaken og satte så vifte med kjøleribbe ned. Boxed vifte, med pålimt kjølepasta. Skulle så feste lukke mekanisme for CPU kjøler, men klarte ikke for alt i verden å få "klemmen" på begge sider klemt ned, selv med litt force. Prøvde derfor å løfte opp prossesorvifte/kjøleribbe sette den andre veien.. (hm), men løftet da plutselig prossesor og kjøler opp i ett?

Prossesoren sitter som limt til kjøleribbe under vifte? Og nå får jeg ikke satt prossesor inn igjen, er redd jeg har ødelagt både prossesor og socket? Og hvorfor sitter prossesoren "limt" til kjøleribbe (ikke helt fast.. men tør ikke bruke mer kraft på noen ting nå..).. noen som har noen råd?

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan feks bruke et barberblad eller lign mellom kjøleren og cpu, og hvis du i tillegg som Øyst sier å varme ribben litt får du det nok greit av. Jeg formoder at det er cpu med heatspreader (altså ikke åpen kjerne) og da tåler den litt.

Bare sjekk før montering at det ikke har blitt riper som bygger slik at kontakten blir dårlig.

Det er ikke uvanlig at kjølepasta limer temmelig godt. Det kan være lurt å forsiktig vri kjøleren litt slik at den løsner, i steden for å trekke den rett av. Ellers går det lett som hos deg, og er man riktig uheldig ødelegges pinner/sokkel også.

Lenke til kommentar

Takk for tips :)

Fikk løsnet CPU med litt gnukk og gni frem og tilbake. Løsnet da plutselig, og fikk uheldigvis kjølepasta på en av pinsene! Max klomse følelse. Måtte fjerne med en synål og bomull.. forsiktig, forsiktig. Samtidig var selvfølgelig en av pinnene på sokkelen også blitt blitt bøyd, og men klarte å få rettet den ved å bøye forsiktig, forsiktig.

Merkelig nok. Alt ser ut til å fungere nå.. så langt iallefall. Hell i uhell? Får bare håpe det ikke ble noen varig skader.

Lenke til kommentar
Du kan feks bruke et barberblad eller lign mellom kjøleren og cpu, og hvis du i tillegg som Øyst sier å varme ribben litt får du det nok greit av. Jeg formoder at det er cpu med heatspreader (altså ikke åpen kjerne) og da tåler den litt.

Bare sjekk før montering at det ikke har blitt riper som bygger slik at kontakten blir dårlig.

Det er ikke uvanlig at kjølepasta limer temmelig godt. Det kan være lurt å forsiktig vri kjøleren litt slik at den løsner, i steden for å trekke den rett av. Ellers går det lett som hos deg, og er man riktig uheldig ødelegges pinner/sokkel også.

5604521[/snapback]

ER DU GAL?! Aldri dytt noe mellom for å "sprette" ting ut, ta en hårføner eller lignende, eller bare fyr opp pcen din litt så cpuen gir litt varme til ribba så skru av pc å kjapt ut med vifte og kjøler så lover jeg deg at den ikke sitter like hardt.

Lenke til kommentar
Redalert Postet i dag, 13:52

ER DU GAL?! Aldri dytt noe mellom for å "sprette" ting ut

Det er dine ord :p

Er ikke noe problem å legge litt press med eksepelvis et barberblad, gjerne da i hjørnet mellom hs og kjøleren.

Og starte pc'n er jo litt vanskelig uten cpu i. Poenget var jo her at kjøleren var ute, med cpu klistret fast. At man da skal sette det sammen igjen som en enkelt enhet, er ingen god ide. Trådstarter hadde jo også uten hell forsøkt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...