Gunn@r Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg har en 80GiB IDE-harddisk med Windows XP Home Edition installert. Plutselig en dag så kræsjer hele disken og maskinen starter på nytt automatisk. Men da vil ikke OSet starte (husker ikke feilmeldinga jeg fikk om). Jeg prøver chkdsk uten hell. Jeg prøver da å installere XP på nytt på et upartisjonert område på 10GiB (altså var bare 70GiB i bruk av harddisken fra før). Dette går helt greit, og jeg kommer inn på den andre partisjonen (den på 70GiB) via utforskeren. Det som er problemet her er at jeg har ei mappe på skrivebordet som heter "Mapper og filer fra f-disken" (eller noe sånt) som jeg gjerne vil ha tak i. Men når jeg skal gå inn på mappen så får jeg opp at jeg ikke har tilgang. Det som er merkelig er at jeg ikke hadde noe passord på windows-kontoen min eller på noe som helst egentlig. INGEN PASSSORD, men allikevel får jeg opp at jeg ikke har tilgang! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Det er over 50GiB på den disken som jeg gjerne skulle hatt!! Jeg kunne jo ha gått til et firma som IBAS, men de tar jo over 10.000kr for en sånn jobb (viss jeg er heldig kan jeg kanskje få det til rett under 10.000kr, men det er ikke aktuelt uansett). Så om det er noen her som har noen smarte idèer til hva jeg skal gjøre, eller som vet om noen småfirmaer som driver med sånt som ikke er så altfår dyre, så hadde jeg vært meget takknemlig! Jeg bor forresten i Mandal, ikke langt ifra Kristiansand. Tenkte bare viss det var noen som viste om et firma rundt her så hadde jo det vært det greieste! På forhånd....tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 http://support.microsoft.com/default.aspx?...roduct=winxpINT Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 http://support.microsoft.com/default.aspx?...roduct=winxpINT 5603802[/snapback] Jeg har disken hos Expert akkurat for øyeblikket, men skal hente den imorgen (de klarer heller ikke å få løst problemet). Men skal teste det som stod på http://support.microsoft.com/default.aspx?...roduct=winxpINT imorgen, etter jeg har hentet disken. Takk for svar Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Det må være et veldig enkelt problem hvis Expert og El-kjøp folka skal finne ut av det................. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Sinnsykt enkelt!! De ba en venn av familien om å bare kaste en laptop, siden de slet sånn med den.. Jeg brukte fem minutter, forandret et par innstillinger i bios, og whoops, der var maskinen oppe igjen.. Måtte bare korrigere dato og klokkeslett og et par andre små detaljer.. "bare kast den.." Nei, takke meg til noen med kunnskaper.. Var nesten så jeg fikk laptop'en for disseksjon, men da jeg tittet litt på den greide jeg ikke beholde den. Fikk 500kr for "bryet".. Han prøvde først med 1000, men sa at da ville jeg ikke få sove.. Men, prøv å kopier over mappene, om du ikke har prøvd det før. Du kan også prøve å ghoste disken til en annen, om du har flere liggende, eller så er det en 250 gb'er på ukens tilbud hos en av nettbutikkene.. Finnes også et par recovery program, men de fleste forutsetter at de har vært kjørt først.. Backup er noe drit.. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Sinnsykt enkelt!! De ba en venn av familien om å bare kaste en laptop, siden de slet sånn med den.. Jeg brukte fem minutter, forandret et par innstillinger i bios, og whoops, der var maskinen oppe igjen.. Måtte bare korrigere dato og klokkeslett og et par andre små detaljer.. "bare kast den.." Nei, takke meg til noen med kunnskaper.. Var nesten så jeg fikk laptop'en for disseksjon, men da jeg tittet litt på den greide jeg ikke beholde den. Fikk 500kr for "bryet".. Han prøvde først med 1000, men sa at da ville jeg ikke få sove.. Men, prøv å kopier over mappene, om du ikke har prøvd det før. Du kan også prøve å ghoste disken til en annen, om du har flere liggende, eller så er det en 250 gb'er på ukens tilbud hos en av nettbutikkene.. Finnes også et par recovery program, men de fleste forutsetter at de har vært kjørt først.. Backup er noe drit.. 5604242[/snapback] Jeg har ikke kjørt noe recoveryprogrammer ennå (leverte den til Expert med en gang det skjedde, men det virker som sagt ikke som de har peiling!). Har prøvd recoveryprogrammer før, uten hell (tror ikke jeg forstår meg helt på de hehe). Har prøvd å ghoste disken via en av S-ATA-diskene mine, men når jeg skal gå inn på min brukerprofilen (Documents and Settings) på den "ødelagte" disken, så får jeg bare opp at jeg ikke har tilgang til brukerprofilen. Og kommer som sagt ikke inn i mappen som jeg vil ha i det hele tatt. Får bare opp at jeg ikke har tilgang, til tross for at jeg aldri har hatt noe passord på noe i Windows! Men skal prøve forslaget til Jan-E. etter jeg har hentet disken idag.... Så sier jeg hvordan det har gått imorra, så kanskje jeg får noe mer hjelp viss det gikk dårlig hehe Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Sinnsykt enkelt!! De ba en venn av familien om å bare kaste en laptop, siden de slet sånn med den.. Jeg brukte fem minutter, forandret et par innstillinger i bios, og whoops, der var maskinen oppe igjen.. Måtte bare korrigere dato og klokkeslett og et par andre små detaljer.. "bare kast den.." Nei, takke meg til noen med kunnskaper.. Var nesten så jeg fikk laptop'en for disseksjon, men da jeg tittet litt på den greide jeg ikke beholde den. Fikk 500kr for "bryet".. Han prøvde først med 1000, men sa at da ville jeg ikke få sove.. Men, prøv å kopier over mappene, om du ikke har prøvd det før. Du kan også prøve å ghoste disken til en annen, om du har flere liggende, eller så er det en 250 gb'er på ukens tilbud hos en av nettbutikkene.. Finnes også et par recovery program, men de fleste forutsetter at de har vært kjørt først.. Backup er noe drit.. 5604242[/snapback] Jeg har ikke kjørt noe recoveryprogrammer ennå (leverte den til Expert med en gang det skjedde, men det virker som sagt ikke som de har peiling!). Har prøvd recoveryprogrammer før, uten hell (tror ikke jeg forstår meg helt på de hehe). Har prøvd å ghoste disken via en av S-ATA-diskene mine, men når jeg skal gå inn på min brukerprofilen (Documents and Settings) på den "ødelagte" disken, så får jeg bare opp at jeg ikke har tilgang til brukerprofilen. Og kommer som sagt ikke inn i mappen som jeg vil ha i det hele tatt. Får bare opp at jeg ikke har tilgang, til tross for at jeg aldri har hatt noe passord på noe i Windows! Men skal prøve forslaget til Jan-E. etter jeg har hentet disken idag.... Så sier jeg hvordan det har gått imorra, så kanskje jeg får noe mer hjelp viss det gikk dårlig hehe 5607828[/snapback] Problemet er vel at du ikke har rettigheter til å lese filene som var skrevet med det gamle operativsystemets administratorkontor. Vanligvis så må man ta eierskap over filene etter å ha installert en ny instans av Windows for så å prøve å lese filer fra det gamle systemet. For å rette på dette så gjør du slik: Høyreklikk på fila-->deling og sikkerhet-->sikkerhet-->legg til brukeren du vil. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 sorry for sen tilbakemelding, men løsningene som jeg har fått av dere fungerte UTMERKET =) takker og bukker for alle svar....min dag er iallefall reddet hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå