endrebjo Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 På en prøve fikk vi følgende oppgave: Tegn en krets bestående av en strømkilde, to motstander (R1 og R2), et amperemeter og et voltmeter. a) Finn I når R1 = 10ohm, R2 = 20ohm og U = 10V. Enkelt: 10 = (10+20)*I, I = 0,333 b) Finn spenningfallet over R1 alene c) Finn spenningfallet over R2 alene Hva!? Jeg trodde da ikke at det var et spenningsfall over motstander. Jeg trodde et spenningsfall er at spenningen i en krets f.eks synker over en diode (1,6V). Har jeg gått glipp av noe, eller er det læreren som roter? Noen som har lyst til å forklare meg spenningsfall? (gjerne med noen fine tegninger som viser dette) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Læreren din roter nokk ikke.... U=R*I Spenning = Motstand * Strøm Altså; går der en strøm igjennom en motstand så blir der ett spenningsfall over den. På en litt feil måte kan en si at motstanden "bremser" strømmen slik at det blir dannet ett "overtrykk" over motstanden. Tenk på det som en slange som det går vann igjennom. Om du klemmer sammen slangen så bygger det seg opp ett trykk før den, altså du får en spenning...... Vet at dette er en egentlig feil forklaring, men den hjelper litt på Det som begrenser strømmen i kretsen er motstanden i den, det som driver strømmen i kretsen er spenningen. Alt dette lever i en fin harmoni: U = R*I I = U/R R = U/I Skal lage en tegning til deg straks, er på jobb Sann no har jeg gjort leksen din...... hehe Kom gjerne med innspill Endret 14. februar 2006 av Behydro Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Dæven! Er jo nøyaktisk slik jeg løste min tolkning av oppgaven (både tegning og regning). Men da jeg spurte læreren etterpå tror jeg han mente at spenningsfallet var 10V (han er ikke helt stødig i elektrisitet). Kanskje han mente at spenningsfallet samlet var 10V. Edit: Nå tror jeg at jeg forstår det. Endret 14. februar 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 jojo, det sammlede spenningsfallet er 10V.... Lærere som skal lære fra seg noe som de ikke kan er noe herk! Lenke til kommentar
petterbaa Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 hehe det greiene der hadde jeg om på grunnkurs første 2 måndene eller noe utrolig lett så lenge man kan formelen man kan også regne seg fram til det samme med å bruke effektformelen p=u^2xi bare det er litt mer komlisert siden man må ta kvaratrota og slikt hvis man skal vri på formelen:P (men utrolig lett matte i forhold til 2mx som jeg har nå ) nevner bare derivasjon og integrasjon for dem som har hatt det:P (Værste umulige møkka som finns:P) ble litt offtopic det siste der men:P Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) litt off-topic men... derivasjon og integrasjon er mer som alfa og omega i elektronikk (og alt annet). du kommer ikke utenom. Lær det og lær det godt. Endret 16. februar 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Hmmm... hvorfor vises det et spenningsfall i diodekretsen, men ikke i motstandskretsen da? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 husk at det ikke går strøm igjennom et voltmeter (ideelt sett). pga dette går det ikke strøm igjennom motstanden i kretsen der, ergo ikke noe spenningsfall over motstanden. dioder har et innebygget spenningsfall, derfor ser du det. (tipper kretsen der bruker ideell diode med bias som diode-modell) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Ja. Jeg ser det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå