Lemkin Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan ikke huske sist jeg fikk noe nyttig informasjon om en reklame? Hvor mange av produktene du kjøper daglig kjøper du fordi du ble informaert om de daglig? Hvor mange av butikkene i ditt nærmiljø vet du hvor ligger fordi det er reklamert for deres beliggenhet? I mitt tilfelle, ingen. Om du skal kjøpe et skermkort feks, og ikke har sett reklame for et, ville du hatt store problemer med å finne det riktige? Alternativet til reklamen er at folk drar et tilfeldig sted, eller finner ut litt om informasjonen selv. Begge deler er i mine øyne bedre enn den konkurransevridene reklamen. Jeg kan rett og slett ikke se det store problemet med et reklmaefritt liv, da jeg ikke kan huske forrige gang jeg hadde nytte av en reklame. AtW 5609788[/snapback] Jeg får ofte mye nyttig informasjon fra reklame. F.eks hvor det er billigst å handle en bestemt artikel. Reklame inneholder også informasjon om butikkene, åpningstider, telefonnummer og internettadresse. Reklame gir meg også informasjon om hvilke alternativer jeg har når jeg skal handle en ting. Ta f.eks. et skjermkort. Jeg kan bruke forbrukerrådstester til å finne ut hvilket som passer meg best, jeg kan se i reklame som kommer i posten om det er tilbud på dette skjermkortet en eller annen plass, og om det er flere plasser som har tilbud på samme skjermkortet kan jeg også finne ut hvor det er billigst. Reklame tvinger ikke en forbruker til å kjøpe noe som helst, det er forsatt den som kjøper som hat tatt valget om å kjøpe noe, selv om det er reklamert for det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan ikke huske sist jeg fikk noe nyttig informasjon om en reklame? Hvor mange av produktene du kjøper daglig kjøper du fordi du ble informaert om de daglig? Hvor mange av butikkene i ditt nærmiljø vet du hvor ligger fordi det er reklamert for deres beliggenhet? I mitt tilfelle, ingen. Om du skal kjøpe et skermkort feks, og ikke har sett reklame for et, ville du hatt store problemer med å finne det riktige? Alternativet til reklamen er at folk drar et tilfeldig sted, eller finner ut litt om informasjonen selv. Begge deler er i mine øyne bedre enn den konkurransevridene reklamen. Jeg kan rett og slett ikke se det store problemet med et reklmaefritt liv, da jeg ikke kan huske forrige gang jeg hadde nytte av en reklame. AtW 5609788[/snapback] Jeg får ofte mye nyttig informasjon fra reklame. F.eks hvor det er billigst å handle en bestemt artikel. Reklame inneholder også informasjon om butikkene, åpningstider, telefonnummer og internettadresse. Reklame gir meg også informasjon om hvilke alternativer jeg har når jeg skal handle en ting. Ta f.eks. et skjermkort. Jeg kan bruke forbrukerrådstester til å finne ut hvilket som passer meg best, jeg kan se i reklame som kommer i posten om det er tilbud på dette skjermkortet en eller annen plass, og om det er flere plasser som har tilbud på samme skjermkortet kan jeg også finne ut hvor det er billigst. Reklame tvinger ikke en forbruker til å kjøpe noe som helst, det er forsatt den som kjøper som hat tatt valget om å kjøpe noe, selv om det er reklamert for det. 5610022[/snapback] Jeg kan ikke huske å ha fått noe kontaktinformasjon fra reklame noen gang, det er jo unasett bare å søke i telefonkatalogen? Hvorfor ikke bare bruke et prissøk når du skal få tak i et skjermkort? (de tar jo goså inn tilbud). Om du får vite at det er tilbud 2 stederm sjekker du ingen andre priser? AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan ikke huske å ha fått noe kontaktinformasjon fra reklame noen gang, det er jo unasett bare å søke i telefonkatalogen? Hvorfor ikke bare bruke et prissøk når du skal få tak i et skjermkort? (de tar jo goså inn tilbud). Om du får vite at det er tilbud 2 stederm sjekker du ingen andre priser? 5610068[/snapback] Står vanligvis avsender et sted på brosjyren.. og akkurat datautstyr står jo i en særstilling angående tilgjengelig informasjon og sammenlikningstester. Andre produkter er det ikke så enkelt med. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan ikke huske å ha fått noe kontaktinformasjon fra reklame noen gang, det er jo unasett bare å søke i telefonkatalogen? Hvorfor ikke bare bruke et prissøk når du skal få tak i et skjermkort? (de tar jo goså inn tilbud). Om du får vite at det er tilbud 2 stederm sjekker du ingen andre priser? 5610068[/snapback] Står vanligvis avsender et sted på brosjyren.. og akkurat datautstyr står jo i en særstilling angående tilgjengelig informasjon og sammenlikningstester. Andre produkter er det ikke så enkelt med. 5610122[/snapback] Ja, det gjør det sikkert, men jeg har aldri brukt det. Det er ikke informasjon jeg kommer til å savne. Tror du ikke dette kommer til å endre seg? Spesielt om man ikke har reklame? Og selv da så kan jeg ikke se at jeg synes situasjonen var ille, som sagt, jeg kan ikke komme på sist jeg brukte reklame til informasjonsinnhenting. Og jeg kan ikke si jeg føler at jeg går glipp av viktig informasjon som andre får. AtW Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Tror du ikke dette kommer til å endre seg? Spesielt om man ikke har reklame? Og selv da så kan jeg ikke se at jeg synes situasjonen var ille, som sagt, jeg kan ikke komme på sist jeg brukte reklame til informasjonsinnhenting. Og jeg kan ikke si jeg føler at jeg går glipp av viktig informasjon som andre får. AtW 5610143[/snapback] Det er vel din egen feil at du ikke utnytter den reklamen som blir tilsendt deg..? Som jeg har sagt, jeg har often bruk for reklamen, dog det er mye unødvendig. Bare fordi du ikke bruker reklamen betyr ikke det at andre ikke bruker den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Tror du ikke dette kommer til å endre seg? Spesielt om man ikke har reklame? Og selv da så kan jeg ikke se at jeg synes situasjonen var ille, som sagt, jeg kan ikke komme på sist jeg brukte reklame til informasjonsinnhenting. Og jeg kan ikke si jeg føler at jeg går glipp av viktig informasjon som andre får. AtW 5610143[/snapback] Det er vel din egen feil at du ikke utnytter den reklamen som blir tilsendt deg..? Som jeg har sagt, jeg har often bruk for reklamen, dog det er mye unødvendig. Bare fordi du ikke bruker reklamen betyr ikke det at andre ikke bruker den. 5610183[/snapback] Eller så kan det være jeg bare bruker andre og mer objektive informasjonskanaler for å oppnå det samme, informasjon jeg kan skaffe når jeg vil istedet for å få det vikårlig kastet på meg. Synes ennå ikke du har kommet med et eksempel på denne nyttig informasjonen som man ikke kan få lettere eller mer objektivt fra et annet sted. Hva mener du jeg ikke lett kan innhente av informasjon som jeg får med reklame? For å være helt ærlig synes jeg eksemplene din virker litt konstruerte, da det er informasjon man ikke særlig ofte får fra reklame (feks hvor en lokal butikk ligger). Og det er langt ifra en god måte å finne ut hvem som er billigst på et produkt. AtW Endret 15. februar 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 informasjon man ikke særlig ofte får fra reklame (feks hvor en lokal butikk ligger). 5610214[/snapback] Hm... i nesten alt jeg får av reklame er det en liste over butikker i området. I dag: - Skeidarbrosjyre - oversikt over butikker over hele landet med adresser osv. - BB Finans - kontaktinfo (adresse, tlf, nettside) - Rema 1000 - merkelig uoversiktlig oppramsing av butikker - ICA - liste over butikker i området med adresse osv. - Toys'R'Us - liste over butikker med adresse osv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 informasjon man ikke særlig ofte får fra reklame (feks hvor en lokal butikk ligger). 5610214[/snapback] Hm... i nesten alt jeg får av reklame er det en liste over butikker i området. I dag: - Skeidarbrosjyre - oversikt over butikker over hele landet med adresser osv. - BB Finans - kontaktinfo (adresse, tlf, nettside) - Rema 1000 - merkelig uoversiktlig oppramsing av butikker - ICA - liste over butikker i området med adresse osv. - Toys'R'Us - liste over butikker med adresse osv. 5610290[/snapback] Så når du flytter til et nytt sted, så venter du til du får reklame med å finne ut hvor dine lokale dagligvarebutikker ligger? AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Så når du flytter til et nytt sted, så venter du til du får reklame med å finne ut hvor dine lokale dagligvarebutikker ligger? 5610332[/snapback] Selvsagt ikke, som erfaren nettsurfer trenger jeg ikke det. Men flesteparten av innbyggerne i Norge bruker ikke nettet på samme måte. I fremtiden kan jeg godt se for meg at reklame i den form vi kjenner den i dag ikke brukes lengre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Så når du flytter til et nytt sted, så venter du til du får reklame med å finne ut hvor dine lokale dagligvarebutikker ligger? 5610332[/snapback] Selvsagt ikke, som erfaren nettsurfer trenger jeg ikke det. Men flesteparten av innbyggerne i Norge bruker ikke nettet på samme måte. I fremtiden kan jeg godt se for meg at reklame i den form vi kjenner den i dag ikke brukes lengre. 5610380[/snapback] Jeg tror ikke de mindre erfarne nettsurfere bruker den måten å gjøre det på heller, jeg tror de forhører seg på andre måter, det er det jeg mener at man ikke får informasjonen fra reklame, fordi man som regel har funnet det ut selv fra før (om man er interessert da). AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg tror ikke de mindre erfarne nettsurfere bruker den måten å gjøre det på heller, jeg tror de forhører seg på andre måter, det er det jeg mener at man ikke får informasjonen fra reklame, fordi man som regel har funnet det ut selv fra før (om man er interessert da). 5610404[/snapback] Sikkert NOEN som sjekker Skeidar-katalogen for å se hvor butikkene ligger. Men som sagt, postkassereklame vil forhåpentligvis forsvinne over tid. Jeg tror ikke et forbud mot reklame er det rette. Det er bedre at bedriftene selv finner ut hva som funker og ikke funker av markedsføring. At det ikke er behov for markedsføring i et fremtidig perfekt marked med full informasjonsflyt har jeg dog ingen tro på, av den grunn at vi neppe noensinne vil oppleve et "perfekt marked". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg tror ikke de mindre erfarne nettsurfere bruker den måten å gjøre det på heller, jeg tror de forhører seg på andre måter, det er det jeg mener at man ikke får informasjonen fra reklame, fordi man som regel har funnet det ut selv fra før (om man er interessert da). 5610404[/snapback] Sikkert NOEN som sjekker Skeidar-katalogen for å se hvor butikkene ligger. Men som sagt, postkassereklame vil forhåpentligvis forsvinne over tid. Jeg tror ikke et forbud mot reklame er det rette. Det er bedre at bedriftene selv finner ut hva som funker og ikke funker av markedsføring. At det ikke er behov for markedsføring i et fremtidig perfekt marked med full informasjonsflyt har jeg dog ingen tro på, av den grunn at vi neppe noensinne vil oppleve et "perfekt marked". 5610423[/snapback] Sikkert noen, men jeg tror det er såpass liten nytte at jeg ikke ser på det som noe sterkt argument mot å forby reklame. Jeg tror ikke markedet vil regulere seg selv, selv med full informasjonsflyt så vil reklmae forsøke å dreie folk vekk fra det mest rasjonelle valget. AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg tror ikke markedet vil regulere seg selv, selv med full informasjonsflyt så vil reklmae forsøke å dreie folk vekk fra det mest rasjonelle valget. 5610468[/snapback] Selvsagt vil de det. Tenk så kjedelig det hadde vært om alle hadde valgt det mest rasjonelle. Alle hadde kjørt rundt i samme bil (Hyundai ), gått med samme klær, bodd i samme type hus, og bare spist salat og gulrøtter. Intet mangfold og variasjon. Høres litt trasig ut. Hva slags valgfrihet blir det hvis man bare har én ting (det mest rasjonelle) som alternativ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg tror ikke markedet vil regulere seg selv, selv med full informasjonsflyt så vil reklmae forsøke å dreie folk vekk fra det mest rasjonelle valget. 5610468[/snapback] Selvsagt vil de det. Tenk så kjedelig det hadde vært om alle hadde valgt det mest rasjonelle. Alle hadde kjørt rundt i samme bil (Hyundai ), gått med samme klær, bodd i samme type hus, og bare spist salat og gulrøtter. Intet mangfold og variasjon. Høres litt trasig ut. Hva slags valgfrihet blir det hvis man bare har én ting (det mest rasjonelle) som alternativ? 5610528[/snapback] Det mest rasjonelle for meg er ikke nødvendigvis det mest rasjonelle for deg, spørs hva man prioriterer, kjøreglede, bensinforbruk, sikkerhet, design osv. Dessuten vil jo nye modeller kommer jo hele tiden også, det ville vært rart om det aldri kom noe bedre. Jeg tror vi hadde fått bedre biler om reklame ikke hadde vært lovlig. (Selv om bilbransjen er relativt "lukket" så her hadde noe effekten vært mindre enn i bransjer med mer "åpen konkurranse" AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg syns fortsatt ikke at du har kommet med noe særlig svar på alternativet til reklamen. Jeg vet ikke helt hva du annser som reklame lengere nå. Forbrukerråd må fortsatt reklamere bort sitt budskap, sin informasjon. Dette er det ikke å legge skul på. Det er jo ønskelig at folk vet om alternativene? 5609556[/snapback] Det jeg mener med reklame er all oppsøkende reklame. Reklame som dumper ned i postkassa, telefonselgere, annonser i aviser, blader, bigboards, TV, Kino osv. Det er en herlig tanke å se for seg et samfunn uten slik reklame. All "reklame" som man selv må oppsøke for å få tak i sånn som f.eks abbonement på IKEA-katalogen (addressert reklame) eller andre ting du ønsker å få tilbud om bør selvfølgelig være lov. Men det er ikke det samme som å tillate reklame i blader og aviser. Der er det selve avsien og artiklene man betaler for mens reklamen er en ulempe man får med på kjøpet. Her bør det skilles mellom innholde og reklame. Reklame er noe man som regel må godta for å få lov til å lese artiklene. Hvis aviser og blader tømmes for reklame så vil søppelmengden fra disse kildene omentrent halveres. De gangene man ønsker reklame fra noen av annonsørene så bør det være sånn at man selv må oppsøke dette. F.eks gjennom abbonement på epostnyheter fra de firmaene man er interreserte i å få info fra. Eller abbomenemt på produktnyheter og tilbud på papir i postkassa. Beklager den siste setninga i forrige innlegg. Jeg ble litt revet med og gikk litt over grensa. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan ikke huske å ha fått noe kontaktinformasjon fra reklame noen gang, det er jo unasett bare å søke i telefonkatalogen? Hvorfor ikke bare bruke et prissøk når du skal få tak i et skjermkort? (de tar jo goså inn tilbud). Om du får vite at det er tilbud 2 stederm sjekker du ingen andre priser? 5610068[/snapback] Står vanligvis avsender et sted på brosjyren.. og akkurat datautstyr står jo i en særstilling angående tilgjengelig informasjon og sammenlikningstester. Andre produkter er det ikke så enkelt med. 5610122[/snapback] Det finnes flere norske prissøk for veldig mange forskjellige varer. Men jeg skal være enig i at det er en del produktgrupper som trenger å komme inn i slike prissammenligningstjenester og bli lett tilgjengelige for folk. Dette er noe jeg tror kommer til å bli utviklet bedre om ikke så lenge. (Jeg vet prisguiden.no stadig utvider med nye produktgrupper og jobber med noen spennende nye løsninger, og det trengs fordi konkurransen mellom prisguider hardner til.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Men som sagt, postkassereklame vil forhåpentligvis forsvinne over tid. Jeg tror ikke et forbud mot reklame er det rette. Det er bedre at bedriftene selv finner ut hva som funker og ikke funker av markedsføring.5610423[/snapback] Jepp, uaddressert postkassereklame vil forhåpentligvis forsvinne, men jeg tror ikke det skjer av seg selv. Som jeg skriver i første innlegg i denne tråden: # To selskaper som produserer varer av samme type, kvalitet og kvantitet bør i et reklamefritt samfunn selge omentrent like mye. (Kapitalismes mekanisme om tilbud og etterspørsel er også selvregulerende i et samfunn uten reklame). Men dersom den ene produsenten begynner å reklamere vil den stjele markedsandeler og kanskje kunne selge sine produkter dyrere. Dvs. de MÅ selge produktene sine noe dyrere for å dekke inn kostdaden ved å reklamere. Det andre selskapet svarer sansynligvis med å reklamere de også, men mer enn det første selskapet for å ta tilbake markedsandelene og gjerne litt til. Sånn baller det på seg i et kappløp om å reklamere mer og mer. Se på samfunnet nå vs. for 20 år siden og se hvor langt dette kappløpet har gått. Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier det er 5 ganger mer reklame nå enn for 20 år siden. Reklame er en enveiskjørt spiral der produsentene indirekte tvinger hverandre til å ruste opp sitt reklamekappløp mot konkurrentene. Det skumle er at det er enveiskjørt slik at produsentene selv ikke klarer å "ruste ned" i reklamekappløpet. Noen må sette ned foten og redde samtlige konkurrerende selskaper fra dette meningsløse kappløpet. Jeg mener at myndighetene er de rette til å sette ned foten. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hva med oss som liker å lese postkasse-reklame? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Tenk så kjedelig det hadde vært om alle hadde valgt det mest rasjonelle. Alle hadde kjørt rundt i samme bil (Hyundai ), gått med samme klær, bodd i samme type hus, og bare spist salat og gulrøtter. Intet mangfold og variasjon. Høres litt trasig ut. Hva slags valgfrihet blir det hvis man bare har én ting (det mest rasjonelle) som alternativ?5610528[/snapback] Det handler ikke om å ta fra folk valgmulighetene. Det handler om at folk ikke skal bli bombardert med uønsket subjektiv informasjon. Jeg tror folk ofte vil velge "riktigere" produkt for sitt bruk hvis de kan vurdere de ulike varene ut fra objektiv informasjon. Et godt marked baseres på at markedskreftene fungerer. Dvs. at man baserer sine valg ut i fra ønsker og behov i stedet for å velge ut i fra hvilke sekslaper som har de mest effektive metodene til å hjernevaske sine kunder. (les: Klarer å selge det produktet som er billigst å produsere til høyest mulig pris). Jeg vil si at slik hjernevasking er undergraving av markedskreftene og dermed er til skade for god og fri handel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Hva med oss som liker å lese postkasse-reklame?5610995[/snapback] Dere kan abbonere på alle de reklamene dere bare måtte ønske å lese. Ingen har interresse av absolutt alt så det vil alltid være en fordel å kunne frita seg fra de tingene man ikke ønsker. Eller rettere sagt: Velge de tingene man ønsker og utelate alt annet. Hvis du er helt ukritisk til hvilken reklame du vil ha og ikke ønsker kontroll over mengdene så vet jeg om noen "fine" epostlister jeg kan sette deg opp på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå