Gå til innhold

Er reklame samfunnsfientlig?


Anbefalte innlegg

Maslows behovspyramide står bunnsolid i bunn av markedsføringsfaget og begynner man å rykke og nappe i fundamentet, rister det vel i hele bygningen? Maslows behovspyramide har kommet under harde skyts fra flere hold de siste årene.

Det er en modell det ofte refereres til, ja. Men den blir ikke brukt til så veldig mye praktisk. Mye av kritikken den har høstet kommer dessuten fra markedsførere o.l. Maslows behovspyramide er på ingen måte noe fundament i markedsføringsfaget. Det er en artig liten modell som har særdeles begrenset praktisk nytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 år senere...

Litt bump, men hva med alle arbeidsplassene som skapes av reklame?

 

Om en nystartet bedrift reklamerer for sine produkter kan det være at noen kjøper deres produkter. = arbeidsplasser for de ansatte i bedriften.

 

Det er folk som lager disse reklamene, som har kompetanse innen det. = ansatte.

 

Markedsføring har eksistert i mange år, men det er i de senere årene at det virkelig har tatt av.

Lenke til kommentar

Litt bump, men hva med alle arbeidsplassene som skapes av reklame?

 

Om en nystartet bedrift reklamerer for sine produkter kan det være at noen kjøper deres produkter. = arbeidsplasser for de ansatte i bedriften.

 

Det er folk som lager disse reklamene, som har kompetanse innen det. = ansatte.

 

Markedsføring har eksistert i mange år, men det er i de senere årene at det virkelig har tatt av.

 

 

Hva tror du skjer med pengene som går til reklame og pengene som går til bedriften som reklamerer om reklamen ikke hadde eksistert? Tror du de forblir ubrukt i madrassen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn sidenote som er litt interressant... Jeg ser ikke tradisjonell reklame lenger. Jeg eier ikke en TV og forbruker ekslusivt på internett. Med adblock og selvvalgte websider blir det veldig lite reklame. Det virker å ha flyttet seg fra firmer til andre brukere som poster på sosiale medier og forumer, en slags gratis reklame, og det er helt ok for meg siden jeg velger selv om jeg vil klikke, og det er mye mer rettet mot mine interesserer enn TV reklame. I denne modellen så er faktisk reklame en god ting, siden jeg finner nye produkter / digitale ting som jeg vil kjøpe uten at det føles påtrengende.

 

Sånn angående fysisk post, så er jeg helt enig. Jeg er på det punktet nå at jeg ikke behøver postkasse i det hele tatt, da alle regninger er i nettbank, men jeg får fortsatt noen fysiske brev, pluss aviser og annen reklame, selvom jeg har reservert meg fra det. Jeg skulle godt sett at fysisk post ble "fjernet" fra samfunnet. Nok trehugging og papir nå as, helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Akkurat dette er vel ikke helt riktig. Vi jobber mindre enn noensinne. Etter den industrielle revolusjon og kapitalismens fremvekst har vi faktisk fått fritid, det hadde man ikke tidligere. At det dog stilles høyere krav er nok riktig; produksjonen er tross alt blitt utrolig mye mer avansert enn tidligere.

 

For syttifemti år siden arbeidet gjennomsnittsmannen i Norge ~54 timer i uken -- eller 9 timer seks dager i uken / nesten 11 timer 5 dager i uken.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

 

Hva tror du skjer med pengene som går til reklame og pengene som går til bedriften som reklamerer om reklamen ikke hadde eksistert? Tror du de forblir ubrukt i madrassen?

 

AtW

 

Du kan ha så mye penger du vil, men det vil likevel være vanskelig å gjøre et produkt verdenskjent uten at du bruker reklame.

 

Skjønte du i det hele tatt noe av det jeg skrev?

Lenke til kommentar

 

Du kan ha så mye penger du vil, men det vil likevel være vanskelig å gjøre et produkt verdenskjent uten at du bruker reklame.

 

Skjønte du i det hele tatt noe av det jeg skrev?

 

Poenget mitt er at la oss si en bedrift og en reklamebedrift mister ansatte fordi de selger mindre, de pengene som de taper blir gjerne brukt på noe annet, folk lar ikke pengene ligge i madrassen, de bruker de, spørsmålet er om reklame påvirker akkurat hva folk bruker penger på på en god måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt bump, men hva med alle arbeidsplassene som skapes av reklame?

 

Om en nystartet bedrift reklamerer for sine produkter kan det være at noen kjøper deres produkter. = arbeidsplasser for de ansatte i bedriften.

 

Det er folk som lager disse reklamene, som har kompetanse innen det. = ansatte.

 

Markedsføring har eksistert i mange år, men det er i de senere årene at det virkelig har tatt av.

 

Hvis en bedrift ikke fyller en fornuftig funksjon i samfunnet, synes jeg ikke arbeidsplasser er et argument. Fremskritt og effektivisering har ofte betydd mindre arbeidsplasser, som for eksempel industrialiseringa og fordismen, dette er en naturlig del i markedsøkonomien.

 

Det finnes så mange jobb, som utføres så professjonelt, men som ikke trenger å utføres.

 

Det er ganske fascinerende at en av vilkårene for at markedsøkonomien skal fungere, er at mennesker er rasjonelle. Markedsføring og reklame er et godt eksempel på at vi ikke er det.

Endret av Laughing Madcap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis en bedrift ikke fyller en fornuftig funksjon i samfunnet, synes jeg ikke arbeidsplasser er et argument. Fremskritt og effektivisering har ofte betydd mindre arbeidsplasser, som for eksempel industrialiseringa og fordismen, dette er en naturlig del i markedsøkonomien.

 

Det finnes så mange jobb, som utføres så professjonelt, men som ikke trenger å utføres.

 

Det er ganske fascinerende at en av vilkårene for at markedsøkonomien skal fungere, er at mennesker er rasjonelle. Markedsføring og reklame er et godt eksempel på at vi ikke er det.

Den ser jeg.

 

Et eksempel på en ufornuftig funksjon i samfunnet kan vel være Twins.tv's endesløse reklamer..

Lenke til kommentar

 

Hvis en bedrift ikke fyller en fornuftig funksjon i samfunnet, synes jeg ikke arbeidsplasser er et argument. Fremskritt og effektivisering har ofte betydd mindre arbeidsplasser, som for eksempel industrialiseringa og fordismen, dette er en naturlig del i markedsøkonomien.

 

Det finnes så mange jobb, som utføres så professjonelt, men som ikke trenger å utføres.

 

Det er ganske fascinerende at en av vilkårene for at markedsøkonomien skal fungere, er at mennesker er rasjonelle. Markedsføring og reklame er et godt eksempel på at vi ikke er det.

 

Tror du blander markedsøkonomien med modeller av perfekt market. Man trenger ikke være 100 % rasjonel for at markedsøkonomien skal fungere på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...