Gå til innhold

Nytt kabinett, Sketch-up fil lagt ut!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har i lenger tid drevet å plundra litt med tanken på å bygge eget kabinett. Har 4 kriterier eller ønsker jeg vil opnå med det:

1 - Stuefaktor. Skal kunne stå i stua uten at det ser nerdete ut og så lydløst som mulig.

2 - Kjøling. Skal ha kapasitet til å ta unna mye varme.

3 - Testbed. Skal være "easy-access" til alle komponeneter.

4 - Vanntett. Vantett, vanntett og vanntett.

Har endelig greid å putta alle ønskene inn i en sketch-up modell:

post-82850-1139928386_thumb.jpg

post-82850-1139928396_thumb.jpg

Fargen blir svart!

Noen som har synspunkter eller forslag til forbedringer? Ikke lenge til jeg finner fram saga..

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg likte denne ideen veldig godt :)

Originalt!!

Den ideen du hadde med at du skal ha uttagbart hovedkortbrett synes jeg var veldig smart. Personlig så er jeg ikke så altfor glad i plexiglass, særlig ikke hvis målet er at det skal se stilig ut og passe inn i stuen, men så er det jo alltid praktisk å kunne se til at maskinen har det bra.

Med tanke på kjølingen så er det jo alltid fint å ha en eller to vifter som sørger for at det blir litt sirkulasjon inne i kabinettet. Så ikke at du har tegnet på noe her, men du har sikkert tenkt på det og.

Ligger psuen sånn at den har et luftinntak og et sted luften kan komme seg ut? Synes det så litt trangt ut der, men trangt er bra!

For å redusere høyden litt så kunne du snudd hovedkortet slik at det vendte nedover mot de andre komponentene. Dette ville gjort det enklere med vannledninger og slikt, men da blir poenget med plexiglasset borte.

Det ser også ut som om det blir vanskelig å få ledningene fra psuen opp til hovedkortet slik som det er nå. Hadde også vært fint hvis du hadde lagt til flere bilder fra baksiden også.

Ser du har plassert to rør i kabinettet. Lurer litt på hva de er til?

Det øverste ser ut som om det kan komme til å bli i veien for hovedkortet.

Nå ble det kanskje litt mye her, men vil si at jeg synes det var en bra og original ide. Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann!

(Skreiv et langt innlegg, trykka tilbake-knappen på musa, så forsvant alt..)

Takk for svar!

Plexiglasset, som skal ha blå-uv farge, skal egentlig være mindre. Får ikke forminska det i sketch-up, er ikke så veldig god i det programmet.. Skal ha uv-lys ned i der så jeg kan se etter lekkasjer da vannet også skal ha blå-uvfarge.

Luftgjennomstrømmningen over hovedkortet fikser jeg enten med to AC-vifter fra mitt gamle silentium kabinett, eller 2 80mm. Har innsug over minneportene og ut på motsatt side.

PSUene, har tegnet inn 2, skal ligge "opp ned" uten deksel og vifter. Skal lodde på større kjøere som festes over viftene som står over radiatorene. Lufta kommer seg ut bak, eller muligens også på sidene. Har derfor ikke tegnet det inn.

Hovedkortet står horisontalt så jeg får avdelt komponentene med resten av vannkjølinga, og, som du sier, grunnet plexiglasset.

Ledningene fra PSU tenkte jeg skulle legges fram til hjørnet, og rundt mdf-plata som hovedkortbrettet ligger oppå. Ledningene er enten lange nok, eller så må jeg forlenge dem.

Du nevner 2 rør. Av de 3 jeg har er det øverste en hovedvanntanken. Den står øverst for å få ut luftbobler av systemet og da blir det lettere å fylle på vann.

Det største nede er ei mcp-650(laing d4) som ligger inni et rundt rør som er pakka med lydisolerendemateriale. Tenkte også jeg skulle feste det røret med o-ringer for å fjerne vibrasjoene. Det minste røret er en Aquatube vanntank, som er med kun "for the goodlooks".

Hovedkort-plata kan jeg nevne er 5 cm langre enn selve hovedkortet, så jeg har litt å gå på.

Kunne kanskje forbedra modellen så jeg får bedre vist hva jeg mener..

(ble vel egentlig lengre enn det første innlegget som ble sletta, menen..) :whistle:

(EDIT: Kan legge til at målene til denne "kassa" er mindre enn dette nattbordetnattbordet jeg kikka på på IKEA en gang, og det framsto som lite og fint. Tror en av grunnene til det er at det har av-rundede kanter, som jeg også har fått med på modellen.)

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Ser bra ut det der,men hvorfor har du ikke lastet ned modeler av PSU, HK, tank, radiator hk-brett osv..?

Jeg likte ikke helt de der 2d bildene, kan du laste opp .skp fila på ?http://www.streamload.com/ Liker bedre 3d jeg ;)

5604071[/snapback]

Hvor finner jeg modellene?

Driver og roter rundt i streamload, men får ikke hosta fila. Ide?

Lenke til kommentar
Skal du prøve og få noe sponsing eller skal du betale alt selv?

Detta ser bra ut..

Stå på :thumbup:

5604436[/snapback]

Neinei.. Bare et lite prosjekt å ha. Har jo heller ikke noe digitalkamera så noe worklog blir det ikke.

Legger ut bilder med komponenter:

post-82850-1139937636_thumb.jpg

post-82850-1139937680_thumb.jpg

post-82850-1139937695_thumb.jpg

post-82850-1139938152_thumb.jpg

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Liker idèen din med å lage et kabinett som er praktisk, tilgjengelig og lett å jobbe i! :) Setter selv sånt i høysetet fordi jeg ofte er å mekker inne i kabinettet. Håper dette blir noe av, venter spendt på worklog! :yes:

5608177[/snapback]

Hadde et silentium kabinett tidligere, men pumpe og radiator i bunn, og tank i topp med en drøss slanger på kryss og tvers. Måtte demontere HELE kjølinga med slanger og alt for å skifte hovedkort, eller i det hele tatt for å komme inn til komponentene.. No more den slags.. ;)

Klikka_bZerk:

Hvordan deler jeg sketch-up fila med streamload? Eller finns det andre måter å dele den på?

EDIT: skriveleif

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette ;) Syntes komponentene ligger litt trangt til ikke å ha vifter, men leste at du skulle ha vifter der hk er og ikke nederst? Nederst kan det jo også bli ganske varmt med to åpne(?) PSU'er og vannpumpe ++... : )

Ellers, liker ideen din ;)

Øyvind

Lenke til kommentar
Du bare laster den opp, vel jeg vet ikke om noen andre plasser der du kan laste den opp gratis.

5610018[/snapback]

Har lasta opp fila, men får ikke "hosta" den. Da må jeg betale. Får man delt fila med andre folk i stramload?

Ser bra ut dette wink.gif Syntes komponentene ligger litt trangt til ikke å ha vifter, men leste at du skulle ha vifter der hk er og ikke nederst? Nederst kan det jo også bli ganske varmt med to åpne(?) PSU'er og vannpumpe ++... : )

Ellers, liker ideen din wink.gif

Øyvind

I "underetasjen" blir det vifter som trekker lufta opp av radiatorene (som ligger i sandwich) og ut bak. Så under vil det være gpd gjennomstrømmining. HD-ene er vannkjølt, vannpumpa kjøler jo seg selv ;) og psu-ene kjøles via viftene som kjøler radiatoren. Psu-ene skal moddes slik at de får en større kjøleblokk, samt at de ikke skal ha deksel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...