Gå til innhold

Noen som vil bytte 1stk 80GB hdd mot 2x40GB?

CrackaBoi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde hatt 2x40GB skulle jeg vurdert det...

En 80GB er som regel raskere, men noen ganger kan 2x40GB være bedre:

- I raid

- Ved salg av PC'n får kan man velge om man vil selge en eller to disker, og man får mer for 2x40GB enn 1x80GB.

Rent hypotetisk: Ville du byttet 80GB'en mot 2 stk 20GB 5400rpm og 1 stk 30GB 7200rpm ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 13:52, skrev Kjetil Lura:

Er ikke enig i det nei. 80gb disken er nok noe raskere en 2x40gb i raid. Begge disken har sikker 2plater, 40gb 2plater å 20gbx2 og 80gb 2plater å 40x2. Det har med data tettheten på platene.

Er ikke enig jeg heller.

Jeg sjekket WD's hjemmesider og ytelsen på to disker. Her er det de skriver:

HDD med 20GB/plate, 5400rpm og 2MB buffer: opp til 506Mbit/s ved lesing.

HDD med 40GB/plate, 5400rpm og 2MB buffer: opp til 424Mbit/s ved lesing.

Man skal ikke ta størrelsen på tallene for høytidelig, men forskjellen på 19% gir en ganske god pekepinn.

2stk disker med 20GB/plate i raid0 har altså mye høyere lesehastighet enn en disk med 40GB/plate(ikke raid). (848 vs. 506 Mbit/s er 67% raskere i hht. WD's tall) Trekk i fra noen prosent pga. høyere CPU-bruk mm. så kan vi estimere ca 50% raskere.

Søketiden vil være ca den samme på begge diskene.

En annen ting er jo at det i mange tilfeller vil gå raskere med to disker som ikke er i raid0 enn to som er i raid0. (Eks. kopiering av data mellom to partisjoner)

Lenke til kommentar
Quote:

Simen1 skrev (2002-09-18 15:44):

Er ikke enig jeg heller.

Jeg sjekket WD's hjemmesider og ytelsen på to disker. Her er det de skriver:

HDD med 20GB/plate, 5400rpm og 2MB buffer: opp til 506Mbit/s ved lesing.

HDD med 40GB/plate, 5400rpm og 2MB buffer: opp til 424Mbit/s ved lesing.

Om det stemmer så er det ikke vits i å kjøpe større disker. Eg var sikker at en 80gb hd var raskere en en 40gb hd på grunn av data tettheten på platene. Men tok vist feil ja
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 15:57, skrev Kjetil Lura:

Om det stemmer så er det ikke vits i å kjøpe større disker. Eg var sikker at en 80gb hd var raskere en en 40gb hd på grunn av data tettheten på platene. Men tok vist feil ja

Les: TO 40GB i raid0 er raskere enn EN 80GB alene. (Sikkert bare en liten blunder fra deg..?)

Men du har helt rett i at EN 80GB alene er litt raskere enn EN 40GB alene. (ca 20% pga datatettheten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...