Gå til innhold

DDR3 på desktopen tar form

Anbefalte innlegg

Han der Simen1 sitter med mye kunskap å mange kloke ord :)

5608671[/snapback]

EDIT: Simen, tenkt å lage en ny tråd me topic: Spør Simen1? :thumbup:

5608685[/snapback]

Takk for komplimentet :) Jeg prøver så godt jeg kan å svare når jeg kan i tråden Snedige ting du lurer på :)

link

jøss, AM2 vil støtte DDR2 800MHz og jo, det var litt overraskende. sett flere her på forumet som har skrevet at AM2 bare ville støtte 667MHz minne.

5608708[/snapback]

Glimrende hvis dette stemmer. Ryktene som hittil har versert om at Athlon64 og FX bare skal støtte DDR2-667 på AM2 mens Opteron vil få støtte for DDR2-800 har virket helt bak mål. (Stabilitet er viktigere for Opteron enn for A64/FX og logikken tilsier da at A64/FX vil komme før med hastigheten 800 enn Opteron). Endelig begynner ting å virke mer logisk. (Jeg tar det likevel med en klype salt til jeg har sett noe mer offisielle kilder på dette enn rykteavdelingen til The Inq)

Lurer litt på om Rambus virkelig kommer med noe nytt og imponerende som de lovet for en stund tilbake.

5608719[/snapback]

Ja, det ville vært mer spennende med XDR eller FB-DIMM til desktop. Jeg håper i hvertfall noe slikt vil bli mer aktuellt som etterfølger til DDR3. (ikke bare til server)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker at spenningen går ned. Det er bra mindre effektbruk kommer til alle aspekter av datamaskinene.

AtW

5602970[/snapback]

Lavere spenning betyr ikke lavere effektforbruk. Går spenningen ned, så går strømmen opp, effektforbruket forblir det samme.

Grunnen til at de senker spenningen er for å forhindre elektromigrasjon. Men til gjengjeld må bredden på kobberbanene økes for å kunne takle større strømmer. Dette tar mer plass, men etterhvert som transistorene blir mindre og mindre så går det opp i opp.

5608305[/snapback]

Det er sant det ikke er noen fysisk automatikk i det, men det er ofte en sammenheng i dataverdenen. Og jeg regner med det vil gjelde nå også, ellers har jo Simen1 et fint svar :)

AtW

Lenke til kommentar
Jeg liker at spenningen går ned. Det er bra mindre effektbruk kommer til alle aspekter av datamaskinene.

AtW

5602970[/snapback]

Lavere spenning betyr ikke lavere effektforbruk. Går spenningen ned, så går strømmen opp, effektforbruket forblir det samme.

Grunnen til at de senker spenningen er for å forhindre elektromigrasjon. Men til gjengjeld må bredden på kobberbanene økes for å kunne takle større strømmer. Dette tar mer plass, men etterhvert som transistorene blir mindre og mindre så går det opp i opp.

5608305[/snapback]

dette er feil. går spenning over motstand ned, går også strømmen igjennom motstanden ned. google: ohms law

elektronemigrasjon er resultatet av tæring på kobberbanene grunnet for store strømmer. når spenning over resistans minkes, vil også strømmen bli mindre.

du bør virkelig ikke slenge slike påstander rundt, sælig da de er feil.

(jeg er VK2 serviceelektroniker, lyd og bilde med en lidenskap for bygging av audio utstyr og digitalkretser)

Lenke til kommentar

AtW

5602970[/snapback]

5608305[/snapback]

dette er feil. går spenning over motstand ned, går også strømmen igjennom motstanden ned. google: ohms law

elektronemigrasjon er resultatet av tæring på kobberbanene grunnet for store strømmer. når spenning over resistans minkes, vil også strømmen bli mindre.

du bør virkelig ikke slenge slike påstander rundt, sælig da de er feil.

(jeg er VK2 serviceelektroniker, lyd og bilde med en lidenskap for bygging av audio utstyr og digitalkretser)

5610661[/snapback]

Hehe, hvordan klarte jeg å overse det? :) Vel unasett, han har jo forsåvidt et poeng, det er ikke noen fysisk automatikk i at en annen minnearkitektur som bruker mindre spenning også har lavere effekt.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

det er jo klart mange faktorer inne i bildet, men det er som regel strømsparing som er grunnen til minsket spenningsforsyning.

man kan enkelt trekke en rød tråd på det igjennom pc komponenters utvikling. da tenker jeg ikke på utdatert teknologi kontra state of the art greier. (celly 200 kontra p4EE)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...