Gå til innhold

Hva er det som stinker ?


Anbefalte innlegg

I det siste har det kommet en merkelig lukt fra kabinettet. Har kommet frem til at dette enten må være vannkjølingen, psu'en eller hdd'ene.

Lukten er av type kjemisk, og om jeg stikker nesa foran der psu'en blåser ut blir jeg kvalm.

 

Lurer på om dette kan skyldes:

- Kjølevæsken jeg har i vannkjølingen, som ikke er vanlig blå men en grønn sak jeg kjøpte på esso, Esso Coolant -36 C. Har Zalman Resorator1, som jeg nettopp har byttet vann og kjølevæske i. Kjøler foruten en AMD 64 3500+, et Gainward GeForce 6800 GT med en Alphacool NexXxoS NVXP-2 kjøleblokk.

- PSU'en som er en Hiper Type-R 580W.

- HDDs: WD Raptor 74GB + 2 x WD 200GB s-ata (raid). Disse har vært plassert i hver sin Zalman passiv HDD-kjøler som jeg ser ikke alle er like fornøyde med. Har nå flyttet raptoren ned igjen i HDD-racket, siden den ble skrekkelig varm (den stod øverst i kabinettet). Det er mulig at det kom seg litt etter dette. Ser ut til at kabinett-tempen

har gått ned med et par grader.

 

Hovedkortet er et Asus A8N-SLI Premium.

Har et sølvfarget

Thermaltake Xaser Tsunami kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå demontert vannkjølingen og samtidig blitt påminnet hvorfor jeg kjøpte den. Støynivået er helt grusomt :s

Det stinker fortsatt, men litt mindre enn før. Skal etterhvert få byttet ut kabinettviftene og se om dette hjelper ytterligere. Mulig jeg remonterer vannkjøling etter en grundig rens og med nye slanger.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på. Det har som sagt kommet seg litt etter at jeg demonterte vannkjølingen, men det lukter fortsatt og spesielt ved høy temperatur i kabinettet.

En hypotese er at fortsatt lukt skyldes belegg på innsiden av kabinettet og på komponentene. Dette burde i så fall komme seg etter en stund med god gjennomluftning (tror jeg).

Hvis ikke dette hjelper blir det vel å skifte ut PSU og eventuelt nytt kabinett.

Lenke til kommentar

Maskinen har nå totalt tatt kvelden. Etter et par crash uten bluescreen fikk jeg opp

STOP c000021a (kritisk systemfeil)

Etter å ha googlet på denne kom jeg frem til at det var greiest å formatere c: og installere windows på nytt. Dette har jeg nå prøvd en 10-15 ganger uten suksess. Får bluescreens hver gang med nye feilmeldinger (ntfs.sys er en gjenganger). Flott !

:cry:

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk samme problem som deg. Det stinker møkk.

 

Kjører Zalman Reserator som kjøling på CPU, NB & GPU.

Hovedkort: ABIT AG8-3rd Eye

Skjermkort: ABIT RX600Pro HDTV

HDD: Western Digital Rapptor 37,5 Gb, Seagate 160 Gb Sata & Seagate 300 Gb.

TV kort: Sapphire 550 Theatrix.

Case: Silverstone SST-LC10M

PSU: Chill PSU 400 Watt.

 

Har ennå ikke funnet løsning på lukta mi men vil finne den. Møkka lei. Gidder ikke å fyre opp noe som stinker møkk.

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er kondensatorer som er i ferd med å ta kvelden i maskinene deres, eller så er vannkjølinga lekk. Hva med å prøve å lukte seg frem til problemet?

 

Det kan være kondensatorer på hovedkortet og i PSUen som er dårlige. Ta en kikk på denne siden for mer info.

 

 

Hvis dere skal kikke i PSUen deres, så er det vanlig at endel ting er limt fast med noe silikonlignende gugge. Så ikke la dere lure av den ;)

Lenke til kommentar
En kompis av meg hadde samme problemet med lukt.

Men da kom han frem til at det var katten hans som hadde pissa i kabinettet... Nåde den som lar kabinettet stå med åpen sidedør i lengden...

 

:lol:

5640128[/snapback]

 

 

HAHA! :!: Viss det hadde skjedd meg hadde katten død TVÆRT :D

Endret av ownCS
Lenke til kommentar

Nei ser ikke ut til at det var vannkjølingen hos meg heller.

 

Kondensatorene er de dingsene som står rundt prosessoren på hovedkortet sant ?

Jeg har sjekket disse på hovedkortet, og de ser greie ut. Tror derfor det kan være strømforsyningen. Lukten ga seg faktisk etter at jeg utsatte strømforsyningen for støvsugeren, men nå har jeg dette crasheproblemet i steden. Skulle vel kanskje tyde på

at den aktuelle kondensatoren er helt gåen ?

 

Har en ekstra strømforsyning og skal se om det hjelper å sette i denne. Har ikke demontert Hiper'n siden jeg fremdeles har garanti på den.

Lenke til kommentar

Så altså status hos deg LT^ er som følger:

 

Vannkjøling: OK

HK (kondensatorer): OK

PSU: Uvist?

 

Har tatt strømmen på pc'en min for å se om det hjelper.

Da veit jeg at det ikke er spenning på HK mitt ihvertfall... Skal se om lukta blir borte/minker. Håper det.

 

Har heller ikke lyst til å åpne PSU'en min siden det er garanti på den. Arg...

Lenke til kommentar

Micro80:

Jepp. Jeg kan jo ikke være 100% sikker, så jeg har et lite dilemma der. Oppdaget at de andre strømforsyningene mine er 20-pins og ikke 24-pins. Jeg får derfor ikke testet med en annen strømforsyning. Lukten virket å komme fra strømforsyningen, men så trekker jo den inn luft fra kabinettet også.

Gi gjerne en tilbakemelding om du finner årsaken.

 

Siden jeg ikke har råd til en ny psu av samme kaliber akkurat nå søker jeg mest sannsynlig retur på den til Komplett.no og står heller i porto + testgebyr om det viser seg at den er i orden. I så tilfelle må det nesten være hovedkortet som jeg evt returnerer til Datakjeden. Går nesten utifra om noen skal gjøre en fullstendig diagnostikk på maskinen vil det koste mer enn en ny strømforsyning ..

Endret av LT^
Lenke til kommentar

Hei LT^

 

Du kan bruke strømforsyning med 20 pins på 24 pins hk men ikke motsatt. Det er 4 pinner som skal være åpen på den ene siden da isåfall. Går kun inn en vei, så enkelt er det...

 

Ja det er irriterende når pc'en STINKER...

Har trøbbel med Server problem så jeg prioriterer den nå fremfor multimedia pc'en som stinker. Det er HW problem på den også for f...

Lenke til kommentar

Du har også problem med å installere Windows? Jeg fikk problem med det på et LAN for 2 uker siden (Zargate). Det viste seg at det var vann fra en lekkasje tidligere på dagen som hadde ført til kortslutning i minneportene. Etter en stund ville ikke maskina starte heller. Prøv å kjør med kun én minnebrikke, og prøv forskjellige slots.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...