-montana- Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) har tenkt til å lage ett kabinett av tre, men er ikke sikker på åssen jeg vil ha det. Noen som har noen idéer å dele? Endret 14. februar 2006 av -montana- Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Idèer til case-mod prosjekter får du i case-mod kategorien, ikke i worklogkategorien. Denne kategorien er ment for påbegynte arbeid, ikke planlagte. Post en ny tråd i riktig kategori og vent på at denne stenges. Men nok om det! Du kan jo kikke på Snekker`n sitt kabinett her på forumet som kan være en god inspirasjon. Ellers er det mange trekabinetter her i worklog-kategorien hvor du kan lære mye nyttig. Men kan si såpass mye at det er ikke lett å bygge et kabinett av tre. Det som er anbefalt er å bygge en ramme av trelister og kle det med plater til slutt. For å støtte opp ramma kan du bruke 90graders vinkelbeslag. Når det gjelder plater er det vel 3 aktuelle alternativer. Sponplater, kryssfinèr og MDF. Sponplater er egentlig bare å eliminere, for det er et helvette å jobbe med, men koster dog. ikke så mye. Kryssfinèr er nok det beste valget. Det koster litt om du skal ha litt tykkelse (8mm min. er anbefalt) er godt å jobbe med og har greie støydempings- og temperaturegenskaper. MDF derimot er utrolig dyrt, men har alle egenskaper på topp. Det har blitt posta en link til en norsk infoside for blandt annet treplater, men husker ikke den nå desverre. Bruk google og se hva du finner! En kryssfinèrplate som holder til et vanlig kabinett koster en 300-400kr. Så, form. Skal ha form som et vanlig kabinett, en kube eller noe sånt? For å lage dør kan du bruke vanlige dørhengsler (Biltema, Clas Ohlson..). Om du vil ha trelooken kan du bare kjøre over med et lag trelakk. Om du vil ha litt farge på det kan du sparkle alt og lakke. I case-mod kategorien ligger det en flott guide for lakkering! Jeg anbefaler at du setter deg ned med no papir og skisser opp hva du har tenkt av form, funksjonalitet osv. Om budsjettet er litt stramt kan du også sette opp et budsjett, det anbefales. Gjør det selv og da kan jeg se hva jeg faktisk kan gjennomføre. Når du har en idè fastslått kan dui laste ned tegne/illustrasjonsprogrammet SketchUp på www.sketchup.com og tegne opp idèen din. Men vi trenger nok mer info. Hva du har av ditt og datt, hva du legger vekt på osv. Om du har sett igjennom en del worklogger her på forumet og ikke har funnet så mye som er interessant kan du også bruke bit-tech.net sitt worklogforum som også har mange utrolig gode prosjekter. Håper dette hjalp litt. Lykke til! Lenke til kommentar
-montana- Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Idèer til case-mod prosjekter får du i case-mod kategorien, ikke i worklogkategorien. Denne kategorien er ment for påbegynte arbeid, ikke planlagte. Post en ny tråd i riktig kategori og vent på at denne stenges. Men nok om det! Du kan jo kikke på Snekker`n sitt kabinett her på forumet som kan være en god inspirasjon. Ellers er det mange trekabinetter her i worklog-kategorien hvor du kan lære mye nyttig. Men kan si såpass mye at det er ikke lett å bygge et kabinett av tre. Det som er anbefalt er å bygge en ramme av trelister og kle det med plater til slutt. For å støtte opp ramma kan du bruke 90graders vinkelbeslag. Når det gjelder plater er det vel 3 aktuelle alternativer. Sponplater, kryssfinèr og MDF. Sponplater er egentlig bare å eliminere, for det er et helvette å jobbe med, men koster dog. ikke så mye. Kryssfinèr er nok det beste valget. Det koster litt om du skal ha litt tykkelse (8mm min. er anbefalt) er godt å jobbe med og har greie støydempings- og temperaturegenskaper. MDF derimot er utrolig dyrt, men har alle egenskaper på topp. Det har blitt posta en link til en norsk infoside for blandt annet treplater, men husker ikke den nå desverre. Bruk google og se hva du finner! En kryssfinèrplate som holder til et vanlig kabinett koster en 300-400kr. Så, form. Skal ha form som et vanlig kabinett, en kube eller noe sånt? For å lage dør kan du bruke vanlige dørhengsler (Biltema, Clas Ohlson..). Om du vil ha trelooken kan du bare kjøre over med et lag trelakk. Om du vil ha litt farge på det kan du sparkle alt og lakke. I case-mod kategorien ligger det en flott guide for lakkering! Jeg anbefaler at du setter deg ned med no papir og skisser opp hva du har tenkt av form, funksjonalitet osv. Om budsjettet er litt stramt kan du også sette opp et budsjett, det anbefales. Gjør det selv og da kan jeg se hva jeg faktisk kan gjennomføre. Når du har en idè fastslått kan dui laste ned tegne/illustrasjonsprogrammet SketchUp på www.sketchup.com og tegne opp idèen din. Men vi trenger nok mer info. Hva du har av ditt og datt, hva du legger vekt på osv. Om du har sett igjennom en del worklogger her på forumet og ikke har funnet så mye som er interessant kan du også bruke bit-tech.net sitt worklogforum som også har mange utrolig gode prosjekter. Håper dette hjalp litt. Lykke til! 5602587[/snapback] tusen takk:) Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Tips: rapporter at tråden er feilpostet, ikke whine i tråden ~Moderator Endret 15. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Flyttes fra worklogs til casemods da dette IKKE er en worklog. Pass på hvor du poster trådstarter . Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Du kan lage et av kryssfiner. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 har tenkt til å lage ett kabinett av tre, men er ikke sikker på åssen jeg vil ha det. Noen som har noen idéer å dele? 5602404[/snapback] Er det deg Fredrik? *SnipHåper dette hjalp litt. Lykke til! 5602587[/snapback] Avsnitt? On topic: - Gjør de tingene som er standard først, hvis du vil gjøre noe spesielt så finn på noe selv, eller les i gamle worklogger. - Tegn ned forskjellige skisser. - Bruk kryssfiner. Lykke til da! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå