Gå til innhold

Dette fantastiske billandet vi lever i...!

chma

Anbefalte innlegg

Er faktisk OK for meg å betale 12 kr til bensin.

Men da må de andre avgiftene ned, slik at det blir billigere å kjøpe ny bil, omregistrere og høyere vrakpant.

Og ikke minst nybil prisen må minskes veldig kraftig.

jeg vil bare ha valutta for pengene jeg spytter inn i statskassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ett eller annet seriøst feil i måten å beregne engangsavgiften.

Jo eldre bilen er - jo større bonus får du av staten for å ta den inn til Norge. "Takk for at du drar inn gammelt søppel til landet. Her har du 80% avslag i engangsavgiften". Hvor er logikken?

Jeg importerte nylig bil fra USA. Hadde det ikke vært for statens bakvendte vei å regne på, hadde jeg kjøpt en ny og fin 2003 modell. Men staten villa da gitt meg "bot" på over 20 000, fordi denne bilen var for ny - så jeg ble derfor tvunget til å kjøpe en gammel 1998-modell. Som antagelig er mindre sikker, og mindre miljøvennlig.

Hva er egentlig årsaken til at staten helst vil ha inn gamle biler til landet?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Det aller verste med denne saken, er at uansett hvem vil finner på å stemme på, så er det ingen politikere her i landet som er tøffe nok til å endre på noe som helst likevel. Vi får kanskje 1% endring i moms på matvarer, eller 1000,- i året i skattelette, og merker aldri noe til full barnehagedekning, enorme kunnskapsløft i skolene, og generelt fornuftig politikk.

Lenke til kommentar
Vi har et bra kollektivtilbud i norge..

Om de tre byene Kaffi nevnte er Norge ja!!

Vi har jo ikke noe spesiel dårlig tilbud i Skien, men langt fra så bra at vanlige folk kan greie seg uten bil..

Knapt nok bra nok til at skolebussene kan ta med seg alle skolebarna!!

Her må du ha bil om du bor mer enn 5 min unna sentrum, om du da ikke jobber i sentrum..

Nå som Union blir lagt ned, er det enda fler som må jobbe utafor sentrum (de fleste som jobba i nærheten av byen jobba jo på Union, det sier jo litt om hvor mangge som MÅ ha bil..)

Å da mener du at vi har ett bra kollektivtilbud i norge, når alle som bor mer en 5 min unna sentrum må ha bil? :nei: Det er bra i større byer det er det eneste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er nå sånn at staten bestemmer og staten mener vi alle bør kjøre rundt i gamle skraphauger, så det eneste vi kan gjøre er å slutte å klage og innfinne oss i at vi må kjøre gamle biler. Selv kjører jeg en 85 Toyota Corolla og klarer meg fint med den.

Men etter det jeg har hørt skal visstnok Norge være en miljøstat, hvorfor er det høyere avgift på biler som har redusert utslipp? Hvorfor skal MER trafikksikre biler være dyrere enn mindre sikre? Hvis ikke jeg husker heelt feil nå så koster det samfunnet en god del millioner (ca ti tror jeg) for hver person som ommkommer i trafikken, er jo selvfølgelig en del variabler inne i bildet.

Det billigste og mest trafikksikre ville vel vært å ta bussen, men så er det ikke alle som har så fleksibelt tidsskjema at de kan vente en time på bussen hver gang også hender det kanskje at man helst vil dra hjem etter klokken er 22:00 på en fredags kveld?

Norge er verdens beste land å bo i, lurer veldig på åssen det er å leve i andre land da.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...