chma Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 http://forbruker.no/bil/nyheter/article1223295.ece Man argumenterer faktisk for miljø med høye bilpriser, for tenk om noen fikk råd til å kjøpe LITT større motor enn de trenger FRYKTELIG! 90% av bilene i Norge har sikkert godt av å ha litt større motor, bedre at de går på 30% under motorvei crusing og 70% i forbikjøring enn det som jeg bedriver som er 70% ved motorveifart og 100%/pusher bilen til rødmerkinga for å komme forbi trailere i selv de minste motbakker. Man er og redd for å tape penger pga. lavere avgifter?! HALLO det er greit at vi har en småkommunistisk regjering, men å legge sammen 1+1 er tydeligvis vanskelig. Senker du nybil avgiftene nok så kjøper de som faktisk trenger det nyere bil, bedre for miljøet, de som evnt blir påkjørt av dem og staten vil dra inn like mye penger siden folk bytter bil oftere. Mener Finland senket avgiftene med det resultat at staten tjente mer penger... Nyere bilpark vil og redde liv, har sett avisartikler(hvorvidt de er så nøyaktige er en annen sak) som hevder at undersøkelser viser at du kan legge på 50% i antall ulykker i land hvor man har mange nye biler med ESP og sikkerhetsutstyr som finnes i nyere biler. Tenk hvor mye staten kunne spart i liv og ulykker! Dyr bensin kan jeg leve med, dårlige veier er det og nok av i Norge, men hadde vi hatt nyere biler kunne jeg levd med ganske mye rart av bensinpriser/veier. Jeg skjønnner ikke hva som hindrer de håpefulle som styrer landet i å senke avgiftene drastisk når de ikke har noe med miljø, sikkerhet eller økonomi å gjøre. Vi blir tatt igjen av østblokk land og Polen i alder på bilparken jo! Så om noen kan forklare og forsvare dagens bilpriser fortjener de virkelig en nobelpris i ett eller annet, muligens litteratur.... Og ja, brøler ut i ren frustrasjon.... Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Staten oppfordrer til kjøp av gamle forurensende og trafikkfarlige biler, og siden de gjør det kjøpte jeg meg en 85'Corolla for et halvt år siden. Den forurenser nok en god del og er laaangt ifra trafikksikker, kræsjer man med den så erre takk og farvel. Gamle biler = mer forurensning og økt antall ulykker. Staten oppfordrer til kjøp av gamle biler = Staten bryr seg absolutt ikke om miljøet eller om et par hundre i året dør i trafikkulykker. Litt satt på spissen, men sånn er det jo nesten... Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Staten oppfordrer til kjøp av gamle forurensende og trafikkfarlige biler, og siden de gjør det kjøpte jeg meg en 85'Corolla for et halvt år siden. Den forurenser nok en god del og er laaangt ifra trafikksikker, kræsjer man med den så erre takk og farvel. Gamle biler = mer forurensning og økt antall ulykker. Staten oppfordrer til kjøp av gamle biler = Staten bryr seg absolutt ikke om miljøet eller om et par hundre i året dør i trafikkulykker. Litt satt på spissen, men sånn er det jo nesten... 5602339[/snapback] Ja, det er en helt vanvittig tankegang regjeringen ytrer. Det er jo helt allminnelig kunnskap, et enkelt mattestykke som selv unger forstår. Det er helt rett som du sier norpheus. Alle de pengene de sparer på trafikkulykker som ikke skjer kan de bruke på å forbedre veier, og gjøre de enda sikrere med midtrabatt osv. Det er jo en vinn-vinn situasjon uansett! Skulle gjerne likt å hørt argumentene for de vanvittig høye avgiftene... Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hørte på radioen at de vurderer i stortinge å setteopp vrakpanten til 5000 det er en start , om 500 år så kan vi kjøpen dugelig bil som ikke forurenser som en middel stor tankbåt Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Problemet er vel det at folka på tinget ikke tenker så langt.. Ser de ikke penger i kassa i det øyeblikket en ny bil blir solgt, kan det være det samme.. Som norpheus gjorde, så gjorde jeg det samme med tanke på bilkjøp til fersk lapp.. 86' Kadett som på sitt verste brukte 2,5-3,5 liter på mila.. Ikke billig i drift (noe staten koser seg med) men fy som en forurensing den ga (noe staten tar rennafart å driter en lang mars i, så lenge pengene triller inn) Om det er mer lønnsomt å sette ned nybilavgiftene rekker de ikke å tenke over så lenge de teller cash.. Er også litt drøyt at vi som en av verdens ledende oljeland har noe av den dyreste bensinen (eksporterer alt og importerer ved behov, som med strømmen) Kan noen forklare meg hva de driver med? Jeg skjønner det hvert fall ikke (regner ikke med at noen andre gjør det heller..) Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Det kommer aldri å bli billigere biler i Norge pga. at vi er velsignet med så mange nyttige idioter som synes bilprisene er lav, at de tror vi har så god råd og at milijøet går under Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Er også litt drøyt at vi som en av verdens ledende oljeland har noe av den dyreste bensinen (eksporterer alt og importerer ved behov, som med strømmen) 5605450[/snapback] Norge hadde, sist jeg så en undersøkelse på det, 4. billigste bensin i europa. Du må huske på at alt styres av hvor mye penger vi tjener, jo mer vi tjener jo mer koster ting Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Bensinprisen er levelig. Men det som ikke er forståelig er dette maset om forurensing, lokalt skjønner jeg men ikke globalt. Jorden har jo en syklus den går med, istider og varmetider. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Bensinprisen er levelig.Men det som ikke er forståelig er dette maset om forurensing, lokalt skjønner jeg men ikke globalt. Jorden har jo en syklus den går med, istider og varmetider. 5605608[/snapback] Skjønte ikke helt hva du ville frem til her jeg? Jeg helt enig, skulle likt å sett en bra motargumentasjon på dette! Det er helt vanvittig at det er slik, men jeg tror som Pluggen, at staten ikke tenker så langt. Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Er også litt drøyt at vi som en av verdens ledende oljeland har noe av den dyreste bensinen (eksporterer alt og importerer ved behov, som med strømmen) 5605450[/snapback] Norge hadde, sist jeg så en undersøkelse på det, 4. billigste bensin i europa. Du må huske på at alt styres av hvor mye penger vi tjener, jo mer vi tjener jo mer koster ting 5605481[/snapback] Blir så provosert av folk som tror at vi har billig bensin i forhold til inntekten. Til din opplysning er dette regnet ut med brutto lønn og all skatt og dritt ikke regnet med. Du går jo i fella til politikerne som vil ha oss til å tro at vi har det så bra og at vi har så god råd. Norge er verdens dyreste land pga. verdens høyeste avgifter. OG JA Norge har verdens dyreste bensin. Endret 14. februar 2006 av siggen7 Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hvor mye må nybilprisene reduseres for å utgjøre en konkret forskjell for forbrukerne? Og hvordan vil dette slå ut for bruktbilprisene/forhandlerne? Tenker dere en prisnedgang over tid, eller en plutselig nedgang? T'Weed Lenke til kommentar
H80 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Blir så provosert av folk som tror at vi har billig bensin i forhold til inntekten. Til din opplysning er dette regnet ut med brutto lønn og all skatt og dritt ikke regnet med. Du går jo i fella til politikerne som vil ha oss til å tro at vi har det så bra og at vi har så god råd. Norge er verdens dyreste land pga. verdens høyeste avgifter. OG JA Norge har verdens dyreste bensin. 5605809[/snapback] Bortsett fra USA og noen få andre land, har vi vel ikke akkurat dyr bensin i forhold til inntekten. Hvis du har vært litt ute i verden og reist i det hele tatt, kan jeg ikke forstå hvorfor du blir "provosert av folk som tror vi har billig bensin". Vi har faktisk det. Det meste er billig for "vanlige folk" i Norge, punktum. Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Blir så provosert av folk som tror at vi har billig bensin i forhold til inntekten. Til din opplysning er dette regnet ut med brutto lønn og all skatt og dritt ikke regnet med. Du går jo i fella til politikerne som vil ha oss til å tro at vi har det så bra og at vi har så god råd. Norge er verdens dyreste land pga. verdens høyeste avgifter. OG JA Norge har verdens dyreste bensin. 5605809[/snapback] Bortsett fra USA og noen få andre land, har vi vel ikke akkurat dyr bensin i forhold til inntekten. Hvis du har vært litt ute i verden og reist i det hele tatt, kan jeg ikke forstå hvorfor du blir "provosert av folk som tror vi har billig bensin". Vi har faktisk det. Det meste er billig for "vanlige folk" i Norge, punktum. 5606203[/snapback] Får sitere meg selv: Det kommer aldri å bli billigere biler i Norge pga. at vi er velsignet med så mange nyttige idioter som synes bilprisene er lav, at de tror vi har så god råd og at milijøet går under Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hvor mye må nybilprisene reduseres for å utgjøre en konkret forskjell for forbrukerne? Og hvordan vil dette slå ut for bruktbilprisene/forhandlerne? Tenker dere en prisnedgang over tid, eller en plutselig nedgang? T'Weed 5606122[/snapback] Siggen og andre, jeg siterer meg selv og spør igjen. Er oppriktig interessert i refleksjoner rundt dette. T'Weed Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Blir så provosert av folk som tror at vi har billig bensin i forhold til inntekten. Til din opplysning er dette regnet ut med brutto lønn og all skatt og dritt ikke regnet med. Du går jo i fella til politikerne som vil ha oss til å tro at vi har det så bra og at vi har så god råd. Norge er verdens dyreste land pga. verdens høyeste avgifter. OG JA Norge har verdens dyreste bensin. 5605809[/snapback] Bortsett fra USA og noen få andre land, har vi vel ikke akkurat dyr bensin i forhold til inntekten. Hvis du har vært litt ute i verden og reist i det hele tatt, kan jeg ikke forstå hvorfor du blir "provosert av folk som tror vi har billig bensin". Vi har faktisk det. Det meste er billig for "vanlige folk" i Norge, punktum. 5606203[/snapback] Jeg regner meg ikke som en del av det "vanlige folk", jeg er innteresert i bil, og stort sett bare det Det er ingen billig hobby (selvom du kjører aldri så lite) Vil si det så kraftig som at bil er mitt "narkotikum", er avhengig og svindyrt å holde på med De som skjønner meg på det området skjønner meg, de som ikke skjønner meg, ja, de skjønner meg ikke Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg er så heldig at jeg ikke trenger bil hver eneste dag - har bra kollektivforbindelse til jobb. Og derfor gidder jeg heller ikke å bruke 200.000+ på en ny liten fislebil som bare står parkert store deler av uken og taper seg flere tusenlapper i måneden selv om den ikke blir brukt. Jeg kjøper heller et forurensende vrak til et par titusener med noen års mellomrom. Bra for økonomien min, dårlig for miljøet, dårlig for trafikksikkerheten og sannsynligvis dårlig for meg (og samfunnet som må fø på meg når jeg blir ufør) hvis jeg havner i en skikkelig kræsj. Jeg ville neppe kjøpt en kliss ny bil uansett, men hvis prisene hadde vært lavere hadde jeg nok vurdert å bruke mer på en bil som var litt mer sikker - men slik som det er nå hvor man må runde 100.000 for å få noe som er i nærheten av hva jeg vil kalle en 'ok bruktbil' så er det helt uaktuelt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Tenkte jeg skulle prøve å holde meg mellom 10 og 20 000 når jeg kjøpte førstebil jeg da, men saken blei 3 000 til bil, 1 400 til om reg. å ikke mindre enn 15 500 til forsikring, så da hadde jeg en hundrings til bensin da i forhold til det jeg tenkte å bil Er for øvrig klar over at om jeg smeller i 60km/t++ så er jeg kun en liten sardin i en stor sardinboks (steindau, uten at det ser ut som staten bryr seg sor mye ) Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvor mye må nybilprisene reduseres for å utgjøre en konkret forskjell for forbrukerne? Og hvordan vil dette slå ut for bruktbilprisene/forhandlerne? Tenker dere en prisnedgang over tid, eller en plutselig nedgang? T'Weed 5606122[/snapback] Siggen og andre, jeg siterer meg selv og spør igjen. Er oppriktig interessert i refleksjoner rundt dette. T'Weed 5607208[/snapback] Hei Bør senke avgiftene til Svensk nivå og med en gang. Noen vil selvsagt tape på dette men biler synker i verdi raskt selv uten endring. Jeg er 100 % sikker på at alle vil ta det tapet med et smil og heller glede seg over at neste bil blir billigere. Det er for meg helt uforståelig de avgiftene som er på bil i dag. Det samfunnsøkonomene ikke har regnet på er hvor mange sykemeldinger og skader folk får pga. eldre biler, da tenker jeg på gjør det selv mekanikere som skader seg når de skrur på gamle biler. Hvor mange timer går vekk i skruing? Hvor mange timer går vekk når noen kommer for sent på jobben når vraket ikke starter? Sannheten er at "vanlige" folk (lønnsmottakere) ikke har rå til kjøpe seg ny bil i Norge pga. ekstreme avgifter. Det første folk kjøper seg når de vinner i lotto er ny bil. Men det blir nok ikke noe endring pga. dette er en ekstremt lukrativ bransje for staten. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Doogle Postet i dag, 02:18 Jeg er så heldig at jeg ikke trenger bil hver eneste dag - har bra kollektivforbindelse til jobb. Og derfor gidder jeg heller ikke å bruke 200.000+ på en ny liten fislebil som bare står parkert store deler av uken og taper seg flere tusenlapper i måneden selv om den ikke blir brukt. Jeg kjøper heller et forurensende vrak til et par titusener med noen års mellomrom. Bra for økonomien min, dårlig for miljøet, dårlig for trafikksikkerheten og sannsynligvis dårlig for meg (og samfunnet som må fø på meg når jeg blir ufør) hvis jeg havner i en skikkelig kræsj. Jeg ville neppe kjøpt en kliss ny bil uansett, men hvis prisene hadde vært lavere hadde jeg nok vurdert å bruke mer på en bil som var litt mer sikker - men slik som det er nå hvor man må runde 100.000 for å få noe som er i nærheten av hva jeg vil kalle en 'ok bruktbil' så er det helt uaktuelt. Greit nok det i oslo, bergen og trondheim, men når man kommer litt ut på byggda suger kolektivtrafikken lange baner, dette er også noe mange på stortinget sliter med å sjønne da de sier at vi skal satse kolektivt, vel vi har 3 busser om dagen, så med vi mener mange politikere alle i oslo Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Vi har et bra kollektivtilbud i norge.. Om de tre byene Kaffi nevnte er Norge ja!! Vi har jo ikke noe spesiel dårlig tilbud i Skien, men langt fra så bra at vanlige folk kan greie seg uten bil.. Knapt nok bra nok til at skolebussene kan ta med seg alle skolebarna!! Her må du ha bil om du bor mer enn 5 min unna sentrum, om du da ikke jobber i sentrum.. Nå som Union blir lagt ned, er det enda fler som må jobbe utafor sentrum (de fleste som jobba i nærheten av byen jobba jo på Union, det sier jo litt om hvor mangge som MÅ ha bil..) Endret 15. februar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå