Gå til innhold

Linux for newbies...


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har brukt Winslows hele livet og har hør mye bra om Linux, men jeg trenger litt veiledning. Da vi snart får bredbånd her på øya så kan jeg laste ned progz også... (litt kipt over 56k modem) Jeg får vel bare kjeft for å spørre, men hva er den mest brukervennlige Linux-versjonen? Mandrake? Red Hat? Jeg ønsker å prøvelære noe nytt... Om jeg får det til får vi se...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mandrake er kjempelett å innstallere, har ikke prøvd å partisjonere der, da jeg laget partisjoner i windows først.

 

lett og komme seg på nett, litt styr å innstallere programmer er det, så derfor fant jeg ut at det ikke var noen vits i å bruke linux - for min del vertfall. Windows xp har alt jeg trenger! (bortsett fra at det ikke er gratis)

Lenke til kommentar

Får vel bare nevne Red Hat da. :smile: bruker det selv og er veldig fornøyd. Det er enkelt (til linux og være) pg det er den distroen som har passet MEG best. Hvilken du vil like er umulig å si, og denne tråden utarter seg nå til en NY distro krig :smile: Det er ikke så viktig hvilken distro du prøver, bare du lærer litt generelle ting om linux. Så kan du bytte etterhvert som du vil. De "letteste" (og meste kjente) distroene er Red Hat, Suse, Mandrake, Lycoris + noen til. Hvilken av disse du velger er egentlig likegyldig (kommer an på hva DU liker). SÅ har man Slackware og Debian (blandt andre) som er "vanskeligere" for en nybegynner å sette seg inn i, men en lærer mye mer om linux enn ved hjelp av disse "alt skal gjøres enkelt slik som Windows"-distroene :smile: Begge har sine positive og negative sider.

 

Finnes mange flere distroer. Søk og du vil finne!

 

Good luck! Ikke gi opp med en gang da! Det blir lettere etterhvert :smile:

Lenke til kommentar

Bruk Linux!

RedHat 7.3 og skaff deg Nvidia skjermkort og soundblaster lydkort for å få det lettest mulig på pcen.

 

nvidia har veldig god veiledning til drivere.

soundblaster er lett å configurere.

 

ellers er linux bra, er ny bruker selv og er fortsatt avhengig av msn messengere, så søk etter aMSN eller Everybuddy hvis du skal ha en msn messenger klient.

amsn klikker litt så bruk heller everybuddy.

 

:smile: lykke til

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 12:35, skrev snorren:

Må en betale for Red Hat? Og er en nødt til å ha en tom partisjon uansett hvilke distro, eller skal en bare lage en ext2/3 partisjon med en gang.


For meg virker det som Mandrake er den letteste løsningen..


 

Nå er det ikke så store forskjeller på mdk og rh da, har du brukt den ene vet du gangske mye om den andre også. Jeg finner ingen argumenter for å velge den ene foran den andre av de to.

 

Partisjoneringen kan du gjøre i installasjonen, du kan jo også lage ext2 partisjon med PM (kan PM lage ext3 ?), du ender opp med det samme :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 12:35, skrev snorren:

Må en betale for Red Hat? Og er en nødt til å ha en tom partisjon uansett hvilke distro, eller skal en bare lage en ext2/3 partisjon med en gang.


Ingen vits å lage én ext2 partisjon ihvertfall. Du trenger minst 2 partisjoner, én vanlig partisjon og én swap. Dvs. har du mye RAM kan man sikkert strengt tatt droppe swap'en men det skader jo ikke å opprette en - diskplass er vel ikke så dyrt lenger?

 

Swap-partisjonen har et eget filsystem.

 

Ellers er det jo som nevnt over andre grunner til å ikke bruke PartitionMagic o.l. fordi de ikke støtter formatering av nyere filsystem som ReiserFS, XFS og JFS. Da må du uansett reformatere under installeringen av Linux. Jeg syns derfor det er like greit å gjøre alt under install.

 

En annen fordel er at man får litt mer hjelp underveis, spesielt de mer nybegynnervennlige distroene gir gjerne litt tips angående hvordan man bør partisjonere.

Lenke til kommentar

Quote:


Nå er det ikke så store forskjeller på mdk og rh da, har du brukt den ene vet du gangske mye om den andre også. Jeg finner ingen argumenter for å velge den ene foran den andre av de to.


 

Muligens det ikke er noen forskjell, men som jeg ikke fikk svar på men har fått inntrykk av så må en betale for rh, noe som lett får meg til å heller velge mdk eller lycoris..

 

At det ikke er noen grunn til å partisjonere først er notert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-21 00:12, skrev snorren:


Muligens det ikke er noen forskjell, men som jeg ikke fikk svar på men har fått inntrykk av så må en betale for rh, noe som lett får meg til å heller velge mdk eller lycoris..



 

Dette er feil rh er helt gratis, med andre ord er det bare å ta det som appelerer mest..

Lenke til kommentar

Alle Linux disb'er er gratis.

Du kan laste de ned fra mirror over alt i verden.

 

Sliter du med bånbredde så går det ann å kjøpe det

veldig billig på linuxbutikken.no etc...

 

Du kan jo også stikke innom en net cafe o.l.

 

Angående hvilken disb du burde velge er dette bare

smake og behag. Redhat, SuSe. Er de største.

Og vil som regel gi deg minst trøbbel. Mandrak er

ikke noe dårlig valg. Du har også Slackware, som er

for den litt mer erfarende. Som er min favoritt.

 

Det er rett og slett bare smak og behag. Da den som

ser tøffest ut.

 

En siste bemerkning. har du lyst på gnome, kjør redhat, har du lyst på KDE, kjøre suse. Du kan kjøre begge desktop systemen på begge disb'en men de har på en måte lagt opp til at redhat kjører gnome og suse kjører kde.... (correct me if I'm wrong)

 

lykke til sier jeg bare..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gammel tråd men det gjør vel ingenting :wink:

Er selv fristet til å teste Linux....eneste problemet er at jeg har brukt Windows i "alle" år og kjenner det veldig godt med henhold på problemløsing etc etc. MAO en windows kjenner...så det å starte heeelt på nytt gir meg grøssninger!

Jeg skjønner at det tar tid å lære seg et nytt OS men det er noe jeg ikke har mye av!

Altså..spm må være brukte dere lang tid på å lære Linux?

Lenke til kommentar

Har for det meste bare gode erfaringer med RedHat og Mandrake.

Hadde litt problemer med kompatibiliteten til det gamle scsi kortet mitt i RedHat, men det var versjon 7.0

Jeg kjører nå Mandrake på en mail og en web server som har siden http://www.enagy.com og er fullt fornøyd.

Den nye versjonen av RedHat har fått mye skryt bl.a. på pcworld.no, så kanskje er den mest å anbefale, men Mandrake 9.0 er jo ganske ny og, har heller ikke fått tid til å teste den.

Rådet mitt er:

Test både Mandrake og RedHat i en uke eller noe sånt, så finner du ut hvilken du synes er best.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 14:40, skrev kåre klut:

Gammel tråd men det gjør vel ingenting :wink:

Er selv fristet til å teste Linux....eneste problemet er at jeg har brukt Windows i "alle" år og kjenner det veldig godt med henhold på problemløsing etc etc. MAO en windows kjenner...så det å starte heeelt på nytt gir meg grøssninger!

Jeg skjønner at det tar tid å lære seg et nytt OS men det er noe jeg ikke har mye av!

Altså..spm må være brukte dere lang tid på å lære Linux?



 

Du blir vel ikke ferdig med å lære det.. alltid nye ting :smile:

Lenke til kommentar

suse er den beste vis man har bredbånd for (som sagt tidliger) lastes alle drivere og oppgraderinger automatisk. for en newbie er det det enkleste, så man ikke behøver og slite med og finne riktige opdateringer til forskjellig hardware.

YAST 2 er det enkleste conf/install programmet du får til linux.

 

SUSE 8.1 om noen dager/uker :smile::):):):):)

Lenke til kommentar

Jupp! :smile:

 

De fleste i denne sammenhengen nevner: RedHat, Mandrake og Slackware. Ikke vet jeg hvorfor de gjør dét......

Nei, jeg holder en knapp på SuSE - får litt av alle "verdener" liksom. Veldig lettvinn distro, men samtidig ikke så "blaut" at den ikke innstallerer gcc (Gnu C Compiler) som default. Slik som Mandrake har tendenser til å gjøre.

Smaken er jo alltid som baken, da.

 

Huppsann!! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...