Gå til innhold

Hva gjør du når du ikke får sove?


L4r5

Anbefalte innlegg

Legger meg vanligvis for å prøve å sove i tolvtiden.

så til tipsene:

*Masturbasjon: status= prøvd ut flere ganger uten at det hjelper

*Røyke en jonas: Status= Funker vanligvis bra men har slutta med sånt og vil ikke begynne igjen

*varm melk med honning: status= Prøvd ut. Funker noen ganger

*legge seg tidlig: status= prøvd ut i det uendelige

*Tvnorges nattfilm: Status=TV'en streiker :(

*Lese bok: status= Funker sjelden. Blir bare opphengt i boka

*musikk: status= da får jeg ikke sove hvertfall

*varmt badekar: status= mangler badekar

*Melatonin: status= ikke prøvd... Kanskje en ide. Er jo et naturlig stoff

*fysisk aktivitet, jogging, fotball: status= Eier ikke ballkontroll men hadde nok vært en god ide å prøve å komme meg i litt bedre form. Kanskje jeg skal begynne å ta meg en lang joggetur på kveldene

*dunke hodet i veggen: status= Når de sier du mister 200.000 hjerneceller av å nicke til en fotball så tror ikke jeg dette er noen god ide :p

 

Men mange gode forslag. Skal kjøpe inn litt melatonin og begynne å jogge (men ikke i enda. Datt på isen her om dagen og jogging gjør litt for vondt enda)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du først ligger i sengen så er det faktisk en god ide å tenke på en positiv eller koselig ting og virkelig fokusere godt på det..

Ikke tenk på morradagen i det hele tatt. Ender da opp med å drømme deg vekk. Og da er det vel gjort? :)

Funker med meg hver gang jeg har vanskelig for å sove.

 

Om du røyker vanlig røyk så kan du jo bare røyke til du blir så sløv at du ikke gidder å bevege deg. Evt snus, men anbefaler da porsjon siden vanlig kan være litt lei å sovne med i kjeften :p

Lenke til kommentar

Er faktisk skikkelig koselig :)

Tenker du dypt nok så fortsetter du å drømme like fint resten av natta :love:

Elsker å våkne opp neste morning etter å ha drømt skikkelig bra.

Det er virkelig en god start på dagen. Det blir som oftest en dag du er positiv og har en perfekt innstilling til resten av dagen :)

 

Om du virkelig klarer å komme skikkelig inn på deg selv og virkelig forstå deg selv så kommer du langt! :)

Lenke til kommentar

Ligger som regel i sengen og prøver å finne rette stillingen, med dårlig samvittighet fordi jeg skal tidlig opp. Er stort sett når jeg føler "presset" for å sove at jeg sliter med å få det til.

 

Når jeg var yngre pleide jeg å snu meg så jeg lå med hodet der beina vanligvis er. Dette er ikke mulig lengre dersom jeg har planer om å overleve tåfislukt :p Et annet triks er å snu dyna og/eller puta for å få det litt kjøligere. Liker ikke å sove i et varmt rom....

Lenke til kommentar

jeg har hatt "søvnproblemer" de siste 6 månedene... det vil si at jeg nesten ikke har sovet mer enn 10 timer i løpet av denne tiden.

 

dette kommer av:

 

bussen til skola går 7:30, noe som betyr at jeg må opp 6:30 hver dag

jeg er serdeles våken om kvelden/natta men døtrøtt på dagen.

i helga spiller jeg til i 6 tia om morgen for så å stå opp kl 12 på dagen.

er også kjekt å gjøre skolearbeid/msn/forum/spille til 4-5 tia om natta

 

om du skal sove, min tips:

 

IKKE spill, hva enn du gjør IKKE spill! tar en time før adrenalinet går ut av kroppen

ikke sitt ved data i det hele tatt

gjør skolearbeid/jobb på dagen

når du legger deg, ha det helt mørkt, ingen musikk eller noe

alltid ha øynene igjen

og for guds skyld ikke tenk på morgendagen/oppgaver og hvordan du skal gjøre det

ikke tenk på noe i det hele tatt, la tankene flyte fritt.

peis på og tren! (hjelper utrolig!)

 

dette er reglene jeg må (legg merke til trykket på må) følge for at jeg skal kunne sove. *skrive ferdig det pokkers kåseriet*

Lenke til kommentar
En eller annen gang i løpet av kvelden vil alle føle seg trøtt. Det du bør gjøre da, er å være ferdig med alt som heter "pre-bedtime-routine"...dvs kveldmat, tannpuss dobesøk osv...jeg bruker gjerne å gjøre alt dette ferdig rundt klokken 9 på kvelden, for jeg vet at jeg bruker å få en "søvkule" rundt klokken 10 som varer til klokken 11. Om jeg legger meg i løpet av denne, så sovner jeg fort.

 

Dersom jeg er våken lenger, så får jeg ikke sove. Så det er mitt råd: gjør deg klar til senga tidlig på kvelden.

5604861[/snapback]

 

Problemet mitt er vel at denne søvnkula aldri kommer om kvelden... Jeg er dødstrøtt hele dagene , men når klokka nærmer seg 9 om kvelden blir jeg "hyper"... Ikke sjangs å få sove.

 

Det er så grusomt å ikke sove om nettene :cry::cry:

Lenke til kommentar

Telle sauer hjelper sikkert for noen, men har aldri egentlig fungert for meg... Kommer opp i X antall tusen og så pleier jeg å gi opp.

 

Fikk for en gangs skyld sovet godt i natt og, god damn, det hjelper på humøret og alt. Vet jeg skrev at jeg hadde slutta med jonas men i går så gav jeg faen for jeg vet det hjelper på søvnen. Har ikke sovet så godt på flere uker! hehe. Men har ikke tenkt å la det bli en vane (er som sagt ferdig med DET livet), men en gang i blant skader ikke.

Når man natt etter natt kun sover et par, tre timer så virker alt så håpløst... Men i dag har jeg hatt den beste dagen jeg har hatt på flere måneder. Utrolig så mye bedre ting blir etter en GOD natts søvn :D

Kan ikke huske sist jeg sov så godt...

Men i går kveld var et unntak da. I kveld skal jeg ta meg en lang gåtur og en god varm dusj før jeg legger meg og håpe på at trenden fortsetter uten å måtte ty til slike ting :)

Lenke til kommentar
Jeg pleier å legge meg ned i senga og høre på rolig lav musikk. Gjør meg alltid søvnig.

5601885[/snapback]

samme gjør jeg =)

er herlig å bare ligge å høre rolig musikk helt til man sovner :)

 

i motsetning til en slik vekkerklokke plugin jeg har til winampen dah som fyrer opp syk og vill trance musikk på max lydstyrke klokka 05:20 :roll:

Lenke til kommentar
Kom på noe nå, bananer og melk innholder "noe" som gjør deg søvnigere, uten at du bør ete mengder.

Fysisk aktivitet før leggetid er visstnok dumt, men en liten spasertur kan da være kjekt.

5606899[/snapback]

 

har aldri sovet så godt som jeg gjorde i militæret og det var fordi jeg hadde fysisk aktivitet fra morgen til kveld...blir jo utslitt så det er klart det hjelper

Lenke til kommentar

- Rolig musikk (Mozart, Beethoven ... finn noe klassisk du liker, og lag en playlist eller CD slik at det skrur seg av selv (og du slipper å stå opp for å gjøre det ;) ). For meg er det mye lettere å "tenke på ingenting" når jeg hører på musikk

- Varm saft (toddy). Apedop :)

- Slapp av i hele kroppen - ligger ofte og anspenner et eller annet, bare begynn fra topp til tå og konsentrer deg om å slappe helt av

 

God natt! ;)

Lenke til kommentar

Nå husker jeg at jeg har en CD med innsovningsteknikk, skal se om jeg får tid til å rippe den.

Er den kampanjen som bl.a. Idol-Sandra var med på, med 15. min. hvile/søvn. (Skal droppe sporet med oppvåkningen, såklart :) )

(Copyrighten er vel heller tvilsom, ettersom de delte ut til folk som stoppet på bensinstasjoner etc., så jeg blir neppe anmeldt.)

Lenke til kommentar

Har hatt en del problemer med å sove jeg og... Som jeg ser det har du 2 hovedalternativer:

 

1) Slappe av til du blir søvnig:

Hør rolig musikk? Ikke høy lyd...

Ellers kan du ligge rolig å tenke på "ingenting".. Se for deg bølger som slår mot stranden o.l.

Lese bøker kan og virke.

 

 

2) Trene til du blir utslitt.

 

Det bruker å virke å trene for meg. Situps, pushups o.l. Rett før jeg legger meg.

Endret av Silje:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...