Gå til innhold

Hva gjør du når du ikke får sove?


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ofte hatt problemet med ikke å få sove, sjeldnere nå for tiden enn før, men ofte var det fordi jeg enten;

- Hadde spist like før jeg la meg, eller drukket Cola eller annen drikke rik på energi... Løsning; ikke drikk/spis noe særlig i det hele tatt kort tid før du legger deg...

- Gruet meg til noe neste dag. Har vel egentlig hatt oftest det problemet, blir ofte et slit om det er noe viktig man skulle gjøre dagen etter. Løsning; vel det finnes vel egentlig ingen løsning på det problemet, annet enn å prøve å la vær å tenke på det, evt. trene masse tidligere på dagen, så du er så sliten at du bare må sovne før du rekker bekymre deg noe spesielt.

- Lite med aktivitet på dagen. Mat og drikke forbrennes jo i kropen, og det går tregere om man ikke er i særlig fysisk aktivitet. Ergo, tren/gjør noe fysisk arbeid om dagene, så kroppen kommer i form, man blir mer sliten, og man sovner lettere... Funker i alle fall på meg :).

 

As for, hva gjør jeg når jeg ikke får sove... vel, ofte ligger jeg bare i senga, prøver å finne gode stilliger og prøver å la være å tenke på ting jeg vet gjør det bare verre for meg å sovne. En sjelden gang står jeg kanskje opp og tar meg et glass vann eller noe. Setter meg aldri foran PC'en/TV'en, har aldri skjedd jeg har blitt trøttere av det...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Broren min som har problemer med å sove var oppe helt til kl.8.00 om morgningen og sov ca. 1 time bare, han voknet og stod opp og var oppe til 23.30 , og gjett om han sov bra da, han sov ca til kl 14.00 om dagen og nå er han oppe i vanlig døgnrytme igjen.

 

Prøv å gjøre det samme som broren min, så for du kanskje sove.

Endret av Ljå
Lenke til kommentar

En eller annen gang i løpet av kvelden vil alle føle seg trøtt. Det du bør gjøre da, er å være ferdig med alt som heter "pre-bedtime-routine"...dvs kveldmat, tannpuss dobesøk osv...jeg bruker gjerne å gjøre alt dette ferdig rundt klokken 9 på kvelden, for jeg vet at jeg bruker å få en "søvkule" rundt klokken 10 som varer til klokken 11. Om jeg legger meg i løpet av denne, så sovner jeg fort.

 

Dersom jeg er våken lenger, så får jeg ikke sove. Så det er mitt råd: gjør deg klar til senga tidlig på kvelden.

Lenke til kommentar

Å høre på musikk (gjerne hardrock/metal) funker som regel fint her, ca. en halvtime før jeg er helt slått ut :)

Men har selv slitt med endel søvnproblemer, er utrolig plagsomt å ikke få sove før 4-tiden.

Å finne et ekstremt kjedelig blad går kanskje også ann (Bladet GenIalt er det gratis abonnement på, fire utgaver i året, bedre søvn-lesestoff finnes ikke.) (Genteknologi, få bilder, vanvittig mye tørr tekst)

Lenke til kommentar

Bruker og sette på litt hard rock, hjelper bestandig. Ellers har jeg et tips:

 

Hold dere fast....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varm mjølk og honning :w00t:, eventuelt bare legge seg ned og ikke gjøre noe som helst... Bare ligge og stirre i taket...

 

Jeg får forresten sove av viftesusinga til pcen :huh:

Lenke til kommentar

Yap, litt irriterande igrunn, for vi snakker ikkje småsur.

Meir slik sur at du ligger og spenner heile kroppen, tviholder i senga/dyna whatevar og sverger på å slite huet av førstemann du ser morgonen etterpå for deretter å penetrere halshølet i kadaveret med ein gjerdestolpe for deretter å partere liket med ei neglesaks.

 

Ellers så pleier eg å gå ned og ta eit glass vatn og spise ei brødskive eller kanskje litt kjeks og synge en glad sang sammen med den rosa bjørnen som bor under trappa. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...