Gå til innhold

Er dette et bra bilde av dattern min?


SinusNor

Anbefalte innlegg

Netopp kjøpt meg et Nikon D50 m/kit-objektiv for og ta noen

fine bilder av Barna mine. Det gamle Canon Ixus v3 var ikke

opp til oppgaven.

Ble egentlig ganske fornøyd med dette bilde...men vil gjerne

få all tilbakemeldig (pos. og neg.) for å lære mer, og ta gode

bilder.

 

Bildet er ikke redigert eller bearbeidet på noen måte.

 

aco.sized.jpg

 

Full size: Dattern min

Endret av SinusNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er et bra bilde av datteren din, men det kan hende Dale Garn og Trikotasje ikke er like fornøyde. Normalt vil jeg ikke ha noe å utsette på et slikt tett utsnitt, men i dette tilfellet ville jeg gjerne sett hele luen. Er litt interessert i strikkeluer for barn, muligens. På en anstendig og fin måte, naturligvis. Det er litt uskarpt, virker det som. En omgang med Unsharp Mask hadde gjort seg. Mulig det er optisk uskarphet, som plager de fleste kit-zoomer (sett bort fra noen få, som den som kommer med D70s). Det er ikke fryktelig uskarpt, men litt soft. Den oransje dusken ville jeg stappet inni jakken. Ellers synes jeg det er et fint bilde av din datter, med bra øyenkontakt. Flott jente :thumbup:

Lenke til kommentar

Bildet er på ingen måte fantastisk, men øyekontakten med motivet gjør at det hever seg godt over standarden.

 

Prøv alltid å kjøre bilder du skal skrive ut/legge ut som skrytebilder gjennom ditt faovrittprogram for bilderedigering, f.eks. Photoshop. De aller fleste bilder rett fra kamera har mye å hente på små kontrastendringer spesielt.

 

Jeg redigerte det raskt:

post-26352-1139904434_thumb.jpg

 

Er du nybegynner og vil lære mer så anbefaler jeg denne guiden hvis du ikke har noe imot å lese litt på egenhånd.

Lenke til kommentar

Det som gjør bildet er helt klart en flott øyekontakt og et bra uttrykk på jenta.

 

Fargene er også bra på et barnebilde. Fint med friske farger. Utsnittet liker jeg også, både at det er midtstilt og at det er så tett. Er redd for at mye av kontakten med jenta hadde blitt mindre bra dersom hele lua hadde vært med slik PMnormal ville.

 

Som de andre har sagt, en form for oppskarping er nesten nødvendig på et hvilket som helst digitalkamera, gjerne med litt økning av fargemetningen.

 

Neste gang kan du også tenke litt på bakgrunnen. Slik det er nå blir det litt vel mye, prøv gjerne å få jenta litt lenger fra bakgrunnen og/eller bruk en renere bakgrunn.

Lenke til kommentar

KAN et alternativ til det dhjerp nevner på slutten ( bakgrunn skal være mer diffus ) være å ta bildet på mer avstand og med større brennvidde ? ( ja, jeg ER grønn, og inrømmer det så gjerne )

Problemet med akkurat det, er ofte at blikkontakten med småbarn er avhengige av nærhet, står man 4 meter unna, mister de interessen ( har en pode på 2 sjøl, samma problemet )

 

Men - alt i alt synes jeg bildet var veldig fint. Naturlig og bra, samt friske farger..

 

Initium

Lenke til kommentar

Som et familiebilde er det absolutt mer enn godkjent, men fotonerdene har nok helt klart litt å ta tak i her. Jeg er enig i det med bakgrunnen, den skriker litt for mye for min smak. Renest mulig bakgrunn med minst mulig forstyrrende elementer gjør seg godt til portretter. Øyekontakten var derimot flott, og for noen nydelige øyne. :love:

 

Sterkere farger gjorde susen, Nemo}. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...