Ev1BL Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg har nettopp reinstallert windows XP på maskinen min. Før jeg gjorde det la jeg de tingene jeg ikke ville miste på en harddisk, som ikke var systemdisk. Når jeg var ferdig med reinstallasjonen, så jeg at den disken jeg la tingene på ikke vistes i Min Datamaskin. Deretter så jeg i datamaskinbehandling, og der stod at disk0 er dynamisk og uleselig... Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre?? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Det er altid det beste å frakoble stikkene til andre diske når man reinstallerer windows. Så har man KUN den disken i som windows skal ligge på tilkoblet. Jeg ville starte med dette. Lukk computer og ta ut strømstikk. Ta ut alle stikk til "data-disken" og gjenstart computeren. Lukk ned igjen, fjern strømstikket igjen og sjekk at datadisken er jumpet riktig hvis det er en ATA disk med IDE kabel: I første omgang sette den på samme kabel som "systemdisken" og jumpe den som slave. Eller på den secondary IDE på et kabel for seg som master. Når du nå starter opp igjen, så må du jo se om det er kommet forandring i det. Hilsen tukols Edit: Det er med vilje jeg ikke har nevnt CS som valg i denne situationen. Computeren skal IKKE har muligheter for feilvalg her. Endret 13. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
tukols Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Prøv evnt. å følg med i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=538082 Endret 13. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Ev1BL Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Ja nå har jeg prøvd det du sa.. men det er ingen forskjell.. Håper virkelig ikke jeg må formatere disken. Da er jeg i trøbbel. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Har lest litt på det, og det er IKKE godt når du får denne mellingen. Men rolig. Alt håp er ikke ute. Du skal ha fatt i et recovery-program, og på den måten prøve å få reddet dine data. Det er også foreslått en løsning med at man forandrer i MBR (master boot record) og laver disken om til basic her. Så skulle den bli lesbar. Data skulle litt usikkert kunne bevares, er det andre feil på disken så stryker de. Derfor forslaget til et data-recovery program først. Har selv FileScavenger, og det har reddet data for meg på uleselige disker. Programmet kan downloades gratis og prøves. Du finner nå ut av om den kan lese data på disken. Kan den det, ja så "koster" det altså litt. Tror jeg betalte omkring 30 dollars (jeg valgte ikke den nyeste utgaven) Det kunne jo være andre her inne som sitter med erfaring med plutselig dynamiske uleselige diske. Hilsen tukols Endret 14. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Ev1BL Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Jaa! Jeg fikk tilgang til filene. Eneste problemet nå er at jeg må kjøpe filscavenger for å få de tilbake... Men tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
tukols Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Supert. Jeg turte ikke å anbefale andre programmer. Jeg var jo ute og søke litt på hvad som blev skrevet om unreadable dynamic disk, og kunne se flere hadde prøvd seg med forskjellige gratisprogrammer -uten å lykkes. Synes egentlig 150-200 kroner er billig. Man har jo så programmet, og er "sikret" i framtiden. Men husk nå å gjemme dine " gjenskapte data" alle andre steder end på den disken igjen. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Ev1BL Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Nå er jeg veldig oppgitt. Nå istad holdt jeg på med å installere sp2 og hente noen filer fra den "uleselige" disken. Plutselig restartet maskinen seg og når den skulle starte opp igjen, stod det bare et eller annet om at det var en feil ved harddisk konfigurasjonen, og at operativsystemet ikke kunne lastes fra den disken. Dette er altså en annen disk som jeg har innstallert windows på... Nå vil ikke windows laste fra den. Jeg tenkte da at hvis jeg måtte reinstallere hele windows på nytt at jeg kunne flytte filene (som jeg hadde reddet fra den uleselige disken til systemdisken) over på harddisken til en annen PC jeg har her. Da var det bare den ene (og mindre viktige) partisjonen jeg hadde tilgang til. Det betyr vel ikke annet enn at jeg må gjøre alt som jeg har brukt denne dagen til på nytt...Snakk om bortkastet tid... Lenke til kommentar
tukols Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Dobbelt surt. Du skriver: Nå istad holdt jeg på med å installere sp2 og hente noen filer fra den "uleselige" disken. Gjorde du dette på samme computer- på samme tid? Hilsen tukols Lenke til kommentar
Ev1BL Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Ja... det gjorde jeg.. Sikkert ikke så veldig lurt av meg...Ville bare spare litt tid.. Endret 16. februar 2006 av Ev1BL Lenke til kommentar
tukols Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Ja... det gjorde jeg.. Sikkert ikke så veldig lurt av meg...Ville bare spare litt tid.. 5615119[/snapback] Nei, det var ikke særlig lurt............... SP2 skal på som noe av det første hvis ikke den er med på XP-CD'en. Du kan evnt. legge bundkortsdrivere på, men heretter så er det SP2..............uten at det kjører noe som helst annet. Hilsen tukols Endret 16. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå