Gå til innhold

Grusomt stygge naturbilder

PMnormal

Anbefalte innlegg

I lys av den pågående debatten i en annen tråd, så ønsker jeg å teste hvor terskelen går. Dette er to bilder som jeg har lurt litt på å poste, og når galskapen har slått ned i meg, så er det vanskelig å stoppe den. De har faktisk modnet seg opp til flere dager. Det er mange som tar vakre naturbilder. Siden jeg ikke når opp til skosålen til mestere som Adams og Weston, så får jeg gjøre det motsatte. Jeg ønsker å vise at naturen kan være alt annet enn bare vakker, fordi naturen består av kontraster. Det gjør også disse bildene.

Det første er det nyeste. Rasket sammen en tittel: Ice Blue. Når jeg kikket på rawfilen, så tenkte jeg på piggtråd og silke. Det hører med til historien at jeg tok bildet på vei til kunstutstillingen jeg promoterer i en annen tråd. Voldtok bildet i Rawshooter Premium for å understreke kontasten mellom det vakre og det stygge. 20D med 50mm/1,8. Iso 400, 1/160s og f/6,3.

Det andre er et par uker gammelt. Tok det da jeg var ute og gikk søndagstur med poden. Lyset ble for dårlig for vanlig foto, så jeg tok noen uskarpe bilder i påvente av solnedgangen (faktisk!). jeg var jo likevel ute i skauen. Exif er unødvendig, men det bør nevnes at originalfilen tok en seriøs tur innom Virtual Photograper før det endte på forumet.

Er dette noe å se på for dere? Skyt i vei, vær så snill. Jeg lover å dykke i steden for å skyte tilbake :scared:

post-76334-1139870216_thumb.jpg

post-76334-1139870269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet hva du tenker på, blir som min post om bildet jeg ikke var sikker på om i d heletatt var noe å samle på.... :p

Høres ut som du har dømt bildene nedenom & hjem før du poster de....

1. Et vanlig "rett i dammen" bilde som vi har sett flere eksempler på på forumet.. Så man får den "sett det før" følelsen, (å sett det bedre)

2. Går vel mere mot kunstnerisk en Naturbilde, det har liksom alle feil, ute av folkus, uklart (bevegelse på kamera?), feil farger & utbrent...

På tross så har du fått til et litt dekorativt bilde, på den kunstneriske siden av skalaen...

Så dermed bli dommen, siden jeg nå vet du har utstyret i orden & laang erfaring at dette er ganske så dårlig til å være deg...

(Du ba om å bli skutt... :p var litt vanskelig å kritisere på folkelig vis da du hentydet at de måtte slaktes... hehe... )

Lenke til kommentar

«Provosere’du»? :dribble:

Hva synes du selv om hvor disse lander i forhold til den relativt udefinerte terskelen ”min”?

Det første er rimelig grått, kjedelig og dødt – verken tett nok på eller langt nok fra til å gjøre noe ut av seg. Det eneste lyspunktet er.. rimelig lite (lys-strålen). Hadde det vært noe morsomt, spennende eller lignende mønster å se i is-rosettene, så kanskje.. Konklusjon: ikke noe som plager meg å se, eller ville gjort meg flau på posters vegne, men ei heller noe jeg føler behov for å se mer av.

På det andre, har du ikke klart å ”redde deg inn” ved å voldta bildet. Du har bare kost med det synes jeg. Ergo har du ikke klart å gjøre noe spesielt minneverdig ut av noe som i konklusjonen min blir; for dårlig. Hadde du seriøst postet det med stolte følelser som et verk av dine bedre, ville jeg vært bekymret. Voldta det noen runder til, så kanskje det blir noe spennende ut av det..

Det som gav meg mest i denne posten er faktisk din åpne holding og utmerkede selvironi. Du har aldeles nådd ditt mål om å vise naturen fra sin mindre vakre side. :)

Lenke til kommentar

Begge bildene mangler lyset. Selv om jeg likte bilde nr.1 best ved første øyekast, ser jeg at bilde nr.2 har størst potensiale. Bildet av dammen er interresant fordi motivet er pent, men stemningen mangler helt på grunn av lite og flatt lys. Tok en liten stund før jeg så lyspunktet Autodidact nevnte, og jeg kan bare ønske meg mer av samme lys. Det hadde blitt pent. Hva med å ta med stativ og ta et bilde med lang lukkertid når det er så kjedelig lys? Flere ganger jeg har blitt overrasket over hvor pent det kan bli med 10-15sec og en veldig lav blender. Blir gjerne en egen stemning.

Det jeg savner på bilde nr2 er enten en mer dull mørk grøsseraktig stemning, eller en sol bak trærne. Kanskje også en lys himmel som er kraftig overeksponert, i sterk kontrast til de mørke trærne. Det er en grønn stripe helt nederst på bildet som kan virke litt forstyrrende, selv om det kanskje ikke kvalifiserer til cropping(grøss&gru).

Lenke til kommentar

Bilde 1 syns jeg ser penest ut på avstand, altså thumbnailen. Sier meg enig i det med lyset, mer spennende lys hadde kanskje løftet det litt. Nå skjønner jeg jo at dette ikke skal være pent som sådan. Jeg tror det kunne kledd sterkere farger, få fram litt mer blått i isen.

Bilde 2 ser.. gammelt ut. Ikke nødvendigvis pga teknikkene du har brukt, men det gir meg den følelsen når jeg ser de grønne mosegrodde trestammene, og fargene på bakken. Det er jo opplagt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Litt creepy stil over det, men kunne gjerne vært mer skummelt. Egentlig dumt at bakken ser såpass rosa ut, det ække så skummelt. Kanskje det ville gjort seg i S/H med en sepia-tone?

Morsom ide, hvertfall. Her er det meste gjort "feil". Hadde neppe hengt det på veggen hjemme. :!:

Lenke til kommentar
Skamgale..! 8o) Som video-footage hadde det nok fungert, om dog med noe dunklere stemning. Nå blir det litt for "midt på dagen".

5602851[/snapback]

Du er inne på noe der, det heter tross alt "BWT 1600". Midt på dagen kan også være skummelt i skogen, for en liten tass. Guttungen letet etter monstre mens jeg tok dette bildet. Bildene av solnedgangen ble enda dårligere. Misslykket fototur altså.

Klar for noe mer vellykket i en ny tråd?

Lenke til kommentar

Absolutt.. Hvis det er noen trøst så har jeg en større haug med mislykkede bilder selv, enn jeg har av "vinnerbilder". Men det er hyggelig å se at raten dårlige vs gode bilder endrer seg over tid, mye etter som man blir bedre kjent med kameraet og linsen.

Lenke til kommentar

Absolutt.. Hvis det er noen trøst så har jeg en større haug med mislykkede bilder selv, enn jeg har av "vinnerbilder". Men det er hyggelig å se at raten dårlige vs gode bilder endrer seg over tid, mye etter som man blir bedre kjent med kameraet og linsen.

5603197[/snapback]

Det er en av grunnene til at jeg anbefaler også nybegynnere å skaffe seg en fast normal. Man lærer raskere når det bare er en brennvidde å ta hensyn til. Fremdeles ser jeg at jeg tar bedre bilder med fastoptikk. Det er rett og slett en pedagogisk begrensning som jeg setter pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...