Gå til innhold

Test av Plextools PRO og XL

Anbefalte innlegg

Dette skulle egentlig være en del av min "Test av Plextor 755" artikkel, men siden den ble såpass lang, bestemte jeg meg for å poste den seperat. Dette er på ingen måte en test som går i dybden, men en test som gir et greit overblikk over hva plextools kan.

Test av Plextools PRO

De fleste som eier en plextordrive har nok vært borti plextools. Dette programmet lar deg ta i bruk en del features som plextorbrennerene har. Faktum er faktisk at du ikke har mye andre valg når det gjelder konfigurering og bruk av features med plextor-brennere.

Plextor virker meget opptatt av at man MÅ bruke plextools for å kunne bruke features som er støttet av brennerene deres. Skulle noen finne på å lage et eget program for noen av disse featurene, kan dem vente seg et stygt brev fra plextor.

Dette gir et negativt inntrykk av deres forhold til kundene sine. Jeg hadde feks ikke hatt noe imot plextorstøtte i CDspeed.

Det første som møter oss når vi starter plextools er dette:

ptools1.jpg

Her får vi litt generell informasjon om brenneren.

Vi beveger oss så videre til "advanced".

ptadvanced.png

Her finner vi en del meget nyttige features. Muligheten for Bitsetting (Change BookType), er en bra feature. Denne får spillere til å oppfatte en dvd+r plate som "dvd-rom", og gir derfor en mye høyere kompitabilitet med feks eldre dvdspillere.

Hide CD-R media gjør at systemet oppfatter brente plater som cd-rom istedet for cd-r. Dette kan være nyttig om man bruker backups av kopibeskyttete spill ol.

Denne featuren finnes også i en del andre programmer som feks Alcohol 120%.

Vi beveger oss så videre til neste på listen.

ptgigarec.jpg

Gigarec er en teknologi som lar deg brenne mer data på en CD enn det som er normalt. Merk at dette kun fungerer på CDer. Også verdt å nevne er at få lesere/brennere kan lese plater brent på denne måten. Tidligere, før DVDbrennere ble vanlig, var dette en meget greit sak å ha. I dag koster en DVD ikke videre mye mer enn en CD, og mye av vitsen med gigarec er derfor borte.

secrec.png

Securec lar deg passordbeskytte CDer slik at dem er uleselige. For å lese disse trenger man enten plextools installert, eller et program som heter "Secu viewer". Man trenger såklart også passordet :)

silentmode.png

Som navnet tilsier, er dette en feature for å gjøre driven stillere. Dette er nyttig om man er overfølsom for støy, evt om man har en HTPC man vil skal lage minst mulig lyd.

mmplayer.png

Multimedia player vil jeg påstå er mer eller mindre ubrukelig i forhold til alternativene. Spiller kun lyd. AudioCDplayer gjør akkurat hva navnet tilsier.

cddvdmaker.png

CD/DVD maker gjør akkurat hva navnet skulle tilsi. Det samme gjelder AudiCD maker og CD/DVD copy. Under "CD/DVD R/RW Functions" finner vi Erase disc (for RW plater), og den meget ubrukelige "plexerase". Plexerase overskriver en plate for å gjøre den uleselig. Jeg vil sterkt anbefale alternativene som er: Knekke plata eller 2 sec i microen. Siste alternativet er kanskje ikke så heldig for microen, men mye mer effektivt om du skulle ha hastverk med å bli kvitt data.

piepif.png

Som en del andre brennere (feks BenQ, lite-on, nyere NECer etc), har plextor fra og med 712A muligheten for å kjøre en såkalt PIE/PIF test. Ulempen med plextools er at man bare kan kjøre en av disse testene om gangen, og det er da anbefalt at man bruker "high accuracy", som tar ca 30 min pr test.

En PIE/PIF test vil mao ta ca 1 time, og da er det ikke tatt med feks jitter-test. Plextor ønsker ikke at andre programmer enn plextools skal ha denne muligheten, og dette er negativt for brukerene.

C1/C2 scan er heldigvis en noe raskere opplevelse. Denne brukes for å errorteste CDer.

Jeg kommer nå til å kikke nærmere på forskjellen mellom plextools PRO og plextools XL.

Sistnevnte må man kjøpe til den svimlende sum av 39 Euro.

Endret av gammalost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test av Plextools XL

Det første man reagerer med Plextools XL er prisen. Som alt annet plextor betaler man svimlende mye mer enn produktet er verdt. Hele 39 Euro må man punge ut om man vil kjøpe denne.

Siden denne testen allerede har kostet meg så alt for mye (Prisen av en plex 755), hadde jeg ingen planer om å kjøpe plextools XL. Jeg hentet derfor ned en 14dagers trial versjon av versjon 3.02. Siste versjon er 3.07, men denne versjonen er bare for de som er teite nok til å betale for den.

Versjon 3.02 hadde ikke støtte for plex 755, men heldigvis gjemte det seg en versjon 3.02.75 på ene CDen som fulgte med.

Så er spørsmålet: Hva har PT XL som ikke PT PRO har, og er dette verdt å betale 39 euro for (ca 332 NOK)?

Jeg vil først begynne med å gi markedsføringsavdelingen til plextor et spark bak. Versjon 3.02 mangler nemlig de fleste nye funksjonene. Hvordan har dem tenkt at jeg skal kunne evaluere(kjøpe) et produkt når dem ikke gir meg noe nytt å leke med ?

Det første jeg merket etter å ha installert Plextools XL, var at maskinen virket sluggish i oppstarten. Jeg har en anelse at den av en eller annen grunn ikke likte minnekortleseren min. Minus i margen.

PlexTools Professional XL (14 days Try-&-Buy) V3.02

PlexTools Professional XL Update (only for activated PTPXL installations) V3.07

Som allerede nevnt, jeg har INGEN planer om å betale €39 for dette produktet.

Da er det bare en ting å gjøre, nemlig å lese seg frem til hva som er nytt.

Etter litt studering av plextor.be kom jeg frem til følgende:

Based on existing solid code, PlexTools Professional XL offers more features and extra options. The new layout with resizable windows and improved graphs, enhanced audio functions and project options as well as the unique update check system are designed and tuned for the demanding user.

OK, jeg får altså:

1. Penere grafer - Gjør dette meg til et lykkeligere menneske? Nei, kun fattigere.

2. Annet utseende - Heller ikke dette gjør meg lykkelig.

3. Update check - Tja.. Den fortalte meg faktisk at det var kommet en ny firmware siden jeg sjekket sist. Synd jeg allerede var ferdig med diverse tester på dette tidspunkt. Fint om man er lat.

4. Karoke funksjon på CDspilleren - Nuvel

5. Video capture - Vent nå litt. Pleier det normalt ikke å følge med software når man kjøper et capture kort? Her finnes også mange gratis alternativ.

6. Multisession - Når jeg tenker meg om, så fulgte jo faktisk nero med brenneren. Denne har allerede multisession support, og den koster meg ikke 39 euro ekstra.

7. Audio capture - Virkelig banebrytende teknologi.

8. All-in-one test - Siden testene til plextor tar ca 10 ganger lengre enn konkurrentene, kan dette være en grei funksjon å ha. Man kan mao lage en liste over hva som skal gjøres for så å gå å legge seg. Når man våkner, er (forhåpentligvis) testene ferdige.

9. Verify options (se bilde) - Egentlig ikke noe nytt her heller, men faktisk av interesse.

start2.png

Ny look.

writegraph.png

OO... Se på de _PENE_ grafene. Dette ønsker jeg virkelig å betale masse penger for. Shiny !

verify.png

Den eneste funksjonen som var litt interresant.

Til slutt kan man stille seg spørsmålet: Hvorfor selger Plextor dette?

Svaret på dette er enten "grådighet", eller noe som er hinsides min fatteevne.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen vil betale for dette, spesielt ikke etter å ha brukt ca 1000NOK på selve brenneren.

Hvis noen kan gi meg EN god grunn til å faktisk kjøpe PT XL, vil jeg kanskje bli et lykkeligere menneske, eller kanskje jeg bare vil miste enda mer tro på menneskeheten.

Jeg gir ihvertfall dette produktet et terningskast -2 (Jeg bruker såklart en meget spesiell terning for å få dette til).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny versjon av Plextools XL (3.08)ute:

Added:

* General

o Support for latest drives.

* Disc Extraction

o Support for Broadcast Wave Format.

* Backup Maker

o new function for simple backup of files and directories.

o supported in scheduler for daily/weekly backup of important files.

Fixes:

* General

o Several minor bugfixes.

Til min store forundring er det nå også mulighet for å downloade en try-and-buy versjon av 3.07. Dette betyr, og hold dere fast nå, at man faktisk kan få prøve noen av de funksjonene som er forskjellig fra PTPRO.

Når jeg ser på aktivitetsnivået i denne tråden, så ser jeg at flere deler min store entusiasme for dette produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...