OlavHW Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Planlegger å lage vannblokk for å vannkjøle min xbox 360 og lurer litt på hvordan jeg bør gjøre det. På www.watercooling.com (tror den er siten er nede for tiden) er det en kar som har laget en blokk av et helt stykke aluminium. Jeg har forsøkt å lage en skisse her (sett ovenifra): Det er en enkel konstruksjon med bare en kanal igjennom. Vannet går inn over cpu'en og tar en runde oppom GPU før det går ut igjen over CPU. Prinsippet med en felles blokk for både GPU og CPU synes jeg virker smart da XBox'en har veldig lite plass over GPU (ca 15mm mellom GPU og DVD spilleren). Det at en slipper med å bare ha nipler over CPU (der det er masse plass) synes jeg virker smart. Bør kanskje også nevne at CPU og GPU i en xbox 360 er plassert ved siden av hverandre og at det ikke står noen komponenter i mellom dem. Derfor kan en lage en stor blokk som kjøler begge to. Jeg har alt laget en TDX klon etter guiden her på overklokking.no som jeg bruker i PC'en min (gjorde det mest for å tørr trene litt før jeg går løs på xboxen), og det jeg tenker nå er at kanskje en kunne kombinere løsningene litt. Har forsøkt meg på en skisse her som viser hva jeg tenker på (sett ovenifra den også): Har tenkt å lage den av et stykke kobberplate i bunn og et stykke tykk plexi oppå (12mm). Planen er å frese ut nødvendige vannkamre og vannkanaler mellom dem. Har tenkt på bare et tykt stykke plexi, i stedet for to for å spare på plassen i høyden. 12mm plexi + 1-2 mm kobber, da er det ikke mer plass igjen. Den kan viktigste forskjellen fra Skrues guide er vel at vannet må komme inn på siden av GPU kjøleren. Vet ikke helt hvordan det vil gå? Skjønner at det helst burde treffe kjøleribba ovenfra gjennom en dyse, men det kan bli veldig vanskelig å få til. Burde kjøleribba for GPU ha et annet design? Noen smarte ideer? Aluminiumsblokka som de har laget på water-cooling.com er kanskje et enklere design, men vil kanskje TDX klon designet gi bedre kjøling? Hva tror folk der ute? De rapporterte ikke så fryktelig bra resultater (ca 60 grader), men han hadde bare brukt passiv kjøling så det er vel ganske uvisst hvor den største svakeheten lå. Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 er det ikke slik att 360 har 3 prosessorer? Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) er det ikke slik att 360 har 3 prosessorer? 5600967[/snapback] nei, en cpu, tre kjerner. www.water-cooling er tydeligvis oppe igjen. Her er bilde som viser GPU og CPU som skal kjøles Endret 13. februar 2006 av OlavHW Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 gå for det med e stor blokk og lag worklog! Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 gå for det med e stor blokk og lag worklog! 5601114[/snapback] Tja, hvis du mente at jeg burde lage en stor aluminumsblokk så har han på water-cooling allerede laget en worklog. Bildet jeg henviste til er fra worklogen hans som starter her Ikke sikker på at jeg ville ha som mye å tilføre på den. Litt usikker på eventuell borring i aluminium, har ikke gjort det før og har begrenset med verksted/verktøy. Har jo en drill, men såpass lange og rette kanaler er vel ikke bare enkelt det heller? Må vel være fort gjort å borre litt skjevt og plutselig få et hull der en ikke skal ha det? Hvis en f.eks skulle ha en 14mm tykk aluminums blokk og borre 10mm vannkanaler så er det jo bare 2mm tykke vegger i kanalene dersom en borrer perfekt. Ville jo bli veldig liten vannmotstand i en sånn blokk, men er vannet nok i kontakt med metallet til at kjøleeffekten blir bra? Blir overflaten stor nok? Vannet er jo kanskje mye i kontakt med metall, men kanskje ikke mest på de rette stedene (rett over CPU og GPU kjernene). Ikke sikker på at liten vannmotstand er noe poeng, en nogenlunde grei pumpe ville jo fint klare den andre blokka også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå