Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabit er ikke gigabit!


Anbefalte innlegg

Jeg har et Realitek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC netverks kort som jeg fikk med PC'en!

 

Men når jeg overfører over LAN gåt det bare i 5*** Kb/s(begynner på 20000)!! :no:

Og i Windows Oppgavebehandling, Network Magic og i Enhetsbehandling står det at det er 100 Mb/s!

Men det heter Gigabit Ethernet...

 

Er dette noe jeg kan forandre? Så det blir riktig?

Eller er det bare 100 Mb/s når det er 1000 Mb/s...?

Endret av mini god
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjede er aldri sterkere enn det svakeste ledd.

Hvis du kobler deg opp mot en 10/100Mbit-switch/ruter, hjelper det fint lite at du har Gigabit-NIC.

 

Og så må du vel også bruke Cat5E eller Cat6-kabler.

 

Hvis du ikke skal annet enn å være på Internett tviler jeg på at du har over 100Mbit xDSL-tilkobling, så det er strengt tatt unødvendig med Gigabit.

Lenke til kommentar
1Gbit = 125MByte

5600470[/snapback]

 

 

korrekt, men pga. begrensinger på f.eks. harddisker vil du aldri få så høy overføringshastighet. ved ren filkopiering vil harddisken, med sine (50-70MB/s) være en stor brems.

 

Skal uansett få mye mer enn 5KB/s...får typisk 20MB/s...

5600502[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvordan det er med IDE ,men med sata2 har du i allefall 300 Mb/s

 

edit: og han sa 5 Kbit/s

Endret av RobZombie
Lenke til kommentar
Og så må du vel også bruke Cat5E eller Cat6-kabler.

 

 

Bruker CAT6 kabler.

 

En ting er jo overføringshastigheten, men hvorfor står det i enhetsbehandling at det er et 100MB/s og ikke 1000MB/s?

5600687[/snapback]

 

 

De er sikkert instillt på autonegotiate i driverene, det kan føre til litt feil hastighet. Prøv å force dem til Gbit i drivere?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med IDE ,men med sata2 har du i allefall 300 Mb/s

 

edit: og han sa 5 Kbit/s

5600590[/snapback]

300 Mb/s er vel teoretisk hastighet, i praksis får du neppe stort mer enn halvparten på det meste.

 

Tenkte også drivere, Gbit nettverkskortet jeg har følger det egne drivere, dog har jeg aldri fått testet det ettersom maskinen jeg kobler den opp mot ikke har GBit nettverkskort. Uansett burde du som andre her har poengtert fått høyere overføringsrater selv med 100 Mbit.

Lenke til kommentar

Vell... nå har jeg ikke erfaringer med akurat dette kortet, men andre tidligere erfaringer tilsier at Realtek-chipene stort sett er dårlig vare.

 

Overføringshastighet kommer også an på hva slags hardware du har ellers i nettverket/pc'ene. Setter du f.eks. et slikt kort i en gammel pc kan du ikke forvente all verden til overføringshastighet.

Lenke til kommentar

Vil bare konstatere at chakl har rett, 100mbps er 12.5MegaBytes/s 1000mbps er 125MegaBytes/s.

 

Ellers høres det ut som trådstarter har en disk som står i PIO mode for min del :) Forøvrig kan jeg jo nevne at det er mye rart ute å går på gbps switch fronten, switcher med en relativt billig prislapp vil aldri ha stor nok backplane til at man får utnyttet flere porter ved gbps hastigheter.

 

Forøvrig, SATA II(som ikke finnes, men altså SATA 300), er ikke noe raskere til å skrive enn vanlig SATA. Her vil forskjellene ligge i selve firmwaren til hardisken osv. Altså ikke så mye å hoppe i taket for. En vanlig disk klarer vel kanskje 50MegaBytes/s ved normal bruk, altså lese ytelse på 50 MB/s.

 

Er egentlig litt vanskelig å kunne gi noe mere tips til trådstarter, når vi ikke har fått vite noe mere om hva som er prøvd ut for å øke hastigheten? kan jo vær at MTU sizen er satt for lavt, eventuelt som tidligere nevnt at hardisken står i PIO mode eller noe liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...