eirikch Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Hallo, eg trenger litt hjelp..... Det er to data nørder eg kjenner, den enne sier at eg bør kjøpe amd, (1,53ghz).... Mens den andre sier at eg skal kjøpe intel pentium, samme fart... amd= 780kr intel p. = 2300kr Ka skal eg kjøpe, e amd dårlig siden det e så bilig i forhold..... Lenke til kommentar
mackforever Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Hehehe... Pass deg - Er livsfarlig å starte en slik tråd her på hardware.no =D Venter bare på at begeret skal renne over for enkelte aktive brukere av forumet... =D Over til spm. Gå får AMD'en. En XP1800 til 780,- er utvilsomt et godt kjøp - uansett om man er Intel eller AMD "fan", det kan ingen betvile... Value for money! [ Denne Melding var redigert av: mackforever på 2002-09-17 21:16 ] Lenke til kommentar
eirikch Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 Jeg vil gjerne at flere sier ka de mener.... Pleace, så mange som kan selv om andre har sakt det samme, sån at eg blir sikker Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 hadde nettopp samme problemet, men endte opp med amd. jeg har alltid hatt amd, kansje derfor jeg valgte det. uansett så får du amd-systemet like stille som p4. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Det er lettere å overklokke Intel en AMD men prisen er noe som ikke går ant å diskutere. så lenge du ikke skall overkloke så bør du gå for amd er det ikke bedre å kjøpe xp2000 da ca 100-200kr dyrere. Lenke til kommentar
eirikch Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 sikkert hakke peilig eg, det e en kamarat som har satt opp et alternativ, eg vill max bruke 8000kr Lenke til kommentar
eirikch Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 kan ikke flere si ka de mener, og det glemte eg, eg skal bruke det til mye spilling Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Amd er perfekt for spill.. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 tror du skal gå for AMDen og heller bruke mer penger på et bra/bedre skjermkort. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Kjøp deg en P4 2.4ghz 533 Den er boxed (dvs med vifte) Skal du kjøpe AMD og klokke trenger du ei god vifte oxo..det koster i fra 3-500,- P4 2.4ghz koster 1990,- på psdata nå. Jeg har en XP1900 selv,men skulle jeg kjøpt hardware i dag hadde jeg gått for en P4 uten og tvile. Hovedkort til P4 får du for rundt en tusenlapp. Kjøp HK som støtter ddr. Da får du et billig system..rundt 4000,- kommer ann på hvor mye ram du vil ha :smile: MiO Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 21:46, skrev Fosco:Amd er perfekt for spill.. Det er Intel også :razz: Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 21:40, skrev eirikch:kan ikke flere si ka de mener, og det glemte eg, eg skal bruke det til mye spilling Om du har AMD eller Intel på noenlunde lik mhz så betyr det mindre. Det er "resten av pakken" som betyr mer, slik som skjermkort, hovedkort, harddisk, ram osv... Lenke til kommentar
pskard Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 AMD gir klart best pris/ytelse. Kikk litt i prisguiden så finner du fort ut at 2000+ gir et veldig bra pris/ytelses forhold. Her finner du mer =AMD&thumbnails=true"]https://prisguiden.no/vis_kategori....thumbnails=true PS: Kjøp en kobbervifte med en stillegående vifte. 19dB får du tak i og det hører en nesten ikke :smile: [ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-09-17 22:17 ] Lenke til kommentar
ponke Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Og det morsomme er at en god vifte til AMD koster minimum 400 NOK. Og om du skal ha en god ribbe OG en stille vifte, alltså ribbe i kobber og f. eks en papst vifte, er du kjapt oppe i ca 700 NOK og mer når porto er inkludert ifra f. eks Microplex. Derfor, prismessig, pga at P4 boxed inkluderer en stille og grei vifte, så kan det, om du kjøper et "dyrt" kvalitetshovedkort (regner med å bli flamet nå ja), billigere å kjøpe P4. I noen tilfeller, som sagt. Men for de fleste er AMD greit nok. Jeg på min side, er blitt veldig kresen. Jeg vil ha: Stabil data (ikke at AMD og Via er ustabilt, bare noe jeg vil ha uansett) Stille - "Out of the Box" (Jeg har ikke hørt AMD sine boxed vifter, og Alpha sin ribbe allene koster 400-500 NOK, helt uhørt til "out of the box" sammenligning.) Og grei pris. Det eneste jeg fant som var ok, var P4... Sorry alltså. (Regner fortsatt med å bli flamet) Men et p4 hovedkort med kjøleribbe, en p4 med boxed vifte og et chieftec med 340 watt strømforsyning. Da har du en ganske stille pc. Min hører jeg bare hd "viningen". Og den SKAL BORT! :smile: PS: Ikke alle hd-er "viner". Er ingen mekanisk lyd eller viftesus ifra min data. p4 2ghz @ 2,4-2,6 Ghz (høres ikke, 2550 RPM) pov ti4200 xp @ ti4600 (og litt til )(høres ikke) 340 (eller var det 360?) w strømforsyning, eller PSU som noen sier (helt stille 1500 RPM) 13000 i 3dmark 2001 se Denne datamaskinen høres knapt. Som sagt, eneste jeg hører er HD og cd-drev når det er igang. Og floppyen. Men sånt teller ikke :razz: hehe En tilsvarende data for meg med AMD kostet like mye. Og lengre leveransetid pga mangel på gode kjøleløsninger ifra samme webshopper som der man kjøper vanlige datadeler. Men databutikken.com/no/ skal ha en god løsning. Alpha Pal med noe Senyo Denki eller whatever. Jeg har P4 nå! Og temperaturen? Kan du gjette? 38 C på CPU og 27 C i kabinettet. (har 4 12db papst vifter, de høres ikke, men var egentlige ikke nødvendige, 2 hadde holdt!!!) Digg nok det :smile: Lenke til kommentar
ponke Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 http://service.madonion.com/compare?2k1=4507832 Lenke til kommentar
ponke Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Og, ville bare si, temp på cpu går opp i rundt 50 når den er på max load. Men etter at lastingen og arbeidet er ferdig, så tar det vel, under 1 minutt før den er under 40 igjen. Og kabinetttemperaturen? -> URØRT Building the shit... 1400$ Seeing it fail to boot the 3 first times... Sressful! Playing Q3A and other "schw33t" games @ 1600x1200... PRICELESS :smile: Jaja, bort ifra VISA reklamen en stund. P4 -> Good AMD -> Good too Det er et personlig oppgjør. [ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-17 22:53 ] Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Jeg tror det er et poeng, personlig kjøpte jeg et AMD system for ca 1 år siden for å "spare" penger. Hadde jeg kjøpt et Intel system basert på P4 med boxed vifte, så hadde jeg nok _spart_ endel penger. Etter at jeg kjøpte AMD systemet gikk det jeg "sparte" bort i vifter, både til kabinett og CPU. Det var vanskelig og dyrt å finne en vifte som var rolig og samtidig kjølte AMD CPUen godt nok. I tillegg kjøpte jeg et HK med vifte på; tabbe, den bråker også. Man kan nok si at innkjøpene kunne vært planlagt bedre, men dB saken som står oppgitt stemmer sjelden og dB er veldig relativt, så.. Uansett, ett år etter har jeg endelig kvittet meg AMDen og kjøpt med et P4 system med boxed vifte og Intel chipset(jeg tror chipsettet også er en viktig faktor her). Maskinen er mer stille og samarbeidsvillig enn noen gang. Jeg kan ikke si at jeg opplevde kompatibilitetsproblemer med AMD systemet, men det fungerte på langt nær så smertefritt som Intel systemet jeg har nå. På tross av det er nok AMD ikke noe dumt valg, dersom du finner riktig HK, vifte etc etc ved første forsøk. Dog tror jeg det er lettere å få til et bra Intel system og det koster ikke SÅ mye mer dersom du tar med utgiftene til en vifte som er like stille som den som er boxed med P4. Jeg håper dette var litt informativt. Og jeg håper du velger riktig :smile: [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-09-17 22:55 ] Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 får mange stillegående vifter til amd under 400,- eller 300,- for den slags skyld. tenkte på mist og volcano 7+ Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 til kjello2: Man kan jo bruke amd kjølerne videre. Og en god vifte er alltid kjekt å ha. Kan brukes til alt!!! Uansett koster vel silent twin 300kr eller noe, og tilsammen blir det 1000kr. Det er ganske mye billigere... kjøp en billig Amd prosessor nå, pass på at hk støtter 333ram og oppgrader senere når barton prosessoren kommer (når den billige XP prosessoren er for dårlig.) Da har du en bra PC i 5-6 år? Invester i bra GPU da! det er det ikke mange som slår Lenke til kommentar
ponke Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 23:15, skrev Xvani:til kjello2:Man kan jo bruke amd kjølerne videre. Og en god vifte er alltid kjekt å ha. Kan brukes til alt!!!Uansett koster vel silent twin 300kr eller noe, og tilsammen blir det 1000kr. Det er ganske mye billigere...[...] Se uthevet tekst spesielt. Det er rein bullshit. Du har ikke tenkt gjennom dette så mye du, kanskje? Fordel å undersøke... :razz: For det første, microplex, har ikke disse på lager, sist jeg sjekket. Kanskje de har nå. Uansett, ca 120 NOK pluss 395 ~ 400 NOK for Silent Twin = 520. Athlon XP 2000 + = 971 NOK ifra Komplett.no P4 2Ghz = 1595 NOK ifra Komplett.no Jeg ser fortsatt ikke hvor du sparer så mye. Og en bra vifte for overklokking til Athlon XP koster over 400 NOK og til 500 NOK (Alpha og Swiftec sine). Mens den Boxed-viften til P4 får deg over 2,5 Ghz uten problemer. Jeg ligger på 38 grader idle nå. På 2,5 Ghz. Hovedkortet er ikke så mye vits å tenke på, da det finnes dyre og billige hovedkort til begge. Men ærlig talt da, ser du ikke hva jeg mener? Det er snakk om 4 kroner i dette tilfellet. LATTERLIG! [ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-17 23:25 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå