King-Nothing Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg har akkurat kjøpt meg en ny pc, men vil hente en del info fra den gamle harddisken som sto i en annen pc. Har en del spill og mp3 osv som jeg gjerne vil ha i den nye. I den nye står det en SATA disk, og den gamle er en IDE. Begge har operativsystem, så det er her jeg er litt usikker. Satt inn den gamle sammen med den nye, men da bruker bare pc`n veeeldig lang tid inn i Windows, og når jeg kommer inn er det kun èn harddisk der. (den nye) Prøvde å kople fra den nye og bare bruke den gamle, men da får jeg bare opp "boot disk error". Det skal sies at den gamle pc`n plutselig tok kvelden, men jeg har ingen grunn til å tro at det gikk utover harddsiken, da denne har vært i broren min sin pc etter at min ikke funket lengre. Så altså:Hvordan må jeg kople for å få opp begge diskene i Windows? Og er det noe jeg må tenke på siden begge har os? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Du kan ikke regne med at den gamle disken booter i en ny PC. Det skal normalt gå å koble til begge. Har du satt den på sin egen IDE kabel (ikke dele med CD / DVD drev)? Du må regne med at den prøver å boote fra den gamle, men det kan du stille på med bootmeny i BIOS. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Har satt den på egen kabel ja. Koplet fra dvd brenneren. Så jeg kan ha både sata og ide harddisken på samtidig? For det funker jo, men jeg får ikke opp den gamle harddisken i Windows. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Har du prøvet i BIOS? Kan den se den der? Hilsen tukols Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Med begge tilkoblet, hva ser du i Disk Management? http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg får opp begge diskene, men den gamle vises bare som upartisjonert. Men jeg har en annen gammel pc stående her, så jeg skal prøve å få harddisken til å funke i den, også fører jeg over via nettverket. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 du må sette den gamle disken som slave det er første bud. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Trodde ikke det var så viktig så lenge jeg bruker s-ata til vanlig. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jo da. Hvis den kommer i primary IDE stikk som master, er det den computeren vil prøve å boote på. Så, jump den til slave. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) I Bios kan du velge om det er ATA (Master) eller om det er SATA som skal boote først. (Som default på de fleste hovedkort så er ATA satt til å boote før SATA) Endret 14. februar 2006 av Nvidia Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Update: Prøvde å sette den gamle harddisken i den nye pc`n, og da som slave. Det eneste som skjedde, var at da jeg kom inn i Windows fikk jeg bluescreen, og maskinen restartet. Jeg fikk da litt små panikk og tok den ut igjen. (Siden jeg ikke vil fucke opp den nye pc`n nå som jeg begynner å få litt ting på harddisken) Windows viser altså ikke den gamle harddisken. Prøvde også å sette den gamle harddisken i en annen gammel pc, men da får jeg bare opp Invalid Partition Table. Har ikke idè om hva det betyr, men jeg kommer ihvertfall ikke inn på den. Ikke inn i Windows heller for den sags skyld. Er det noen andre muligheter? Det finnes en del ting der inne jeg gjerne vil ha... Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 *bump* 14 tegn... Lenke til kommentar
tukols Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Er du sikker på at den er jumpet som slave: Den mellingen du får tyder på noe annet: Invalid partition table Explanation: The system examined the master partition table to determine what volume to use to boot the operating system, and found invalid information within it. Diagnosis: You should never see this message under normal circumstance. One way that this message can occur is if more than one partition is set "active" or bootable; only one is allowed to be at a time. Hilsen tukols Edit: Det er nok også forklaringen på at du får "blue screen" på den nye computeren. Når du er helt sikker på den er jumpet som slave, prøv så å koble IDE kablet til i den secondary IDE1 (IDE1 hvis den prymary er IDE0) Dette gjeller begge computere. Endret 16. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Enig med tukols at det høres ut som han prøver å boote fra den disken. Når man forandrer på diskoppsettet så vil BIOS ofte forandre bootrekkefølgen, og man må selv passe på at det er riktig disk som booter. Det skal da ikke spille noen rolle om den er slave eller master. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Ja, det vil jo så "overstyre" I mange Bios typer, vil du finne den under *Advanced Bios features, og Harddisk boot priority. Endret 16. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå