Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Subnet mask til 3 forskjellige nett

Anbefalte innlegg

Har ikke helt funnet svar på hvordan jeg skal få dette til å fungere.

Det er tre forskjellige nett (tre testnett, som skal kommunisere med hverandre).

Nett 1:

192.168.1.1-20

Nett 2:

192.168.2.1-20

Nett 3:

192.168.3.1-20

Forsto det som at jeg måtte sette Subnet mask til 255.255.252.0 på alle hostene, for at de skulle få kontakt. Men det funker ikke.

Nå, på hvert av nettene, så er subnet mask 255.255.255.0. Alt funker innenfor hvert subnett.

Det er et win2003 nettverk, må det gjøres endringer i routing også evt. ?

Noen som har en løsning? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke helt funnet svar på hvordan jeg skal få dette til å fungere.

Det er tre forskjellige nett (tre testnett, som skal kommunisere med hverandre).

Nett 1:

192.168.1.1-20

Nett 2:

192.168.2.1-20

Nett 3:

192.168.3.1-20

Forsto det som at jeg måtte sette Subnet mask til 255.255.252.0 på alle hostene, for at de skulle få kontakt. Men det funker ikke.

Nå, på hvert av nettene, så er subnet mask 255.255.255.0. Alt funker innenfor hvert subnett.

Det er et win2003 nettverk, må det gjøres endringer i routing også evt. ?

Noen som har en løsning?  :w00t:

5600326[/snapback]

Hvordan router du disse nettene sammen da?

Lenke til kommentar

Om du bruker 255.255.255.0 som subnet maske på opsettet ditt, så er disse forskjellige nett ja.

Men da trenger du en router til å route trafikken til riktig nett.

Ved å bare koble disse klientene til samme fysiske nett, vil de aldri kunne "se" hverandre, så da må deres "default gateway" ta seg av trafikken videre.

Lenke til kommentar
Om du bruker 255.255.255.0 som subnet maske på opsettet ditt, så er disse forskjellige nett ja.

Men da trenger du en router til å route trafikken til riktig nett.

Ved å bare koble disse klientene til samme fysiske nett, vil de aldri kunne "se" hverandre, så da må deres "default gateway" ta seg av trafikken videre.

5600894[/snapback]

Ok, i det ene nettet står en domene kontroller (Win2003 Server). Denne kan jeg bruke som en router, til å route mellom nettene. Spørsmålet er vel heller hvordan jeg da setter opp routingen på DC'en? :whistle:

Alle maskinene kjøres på den samme switchen forresten.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt, så ønsker du å ha 3 forskjellige nett som kan snakke sammen, altså ikke å slå alle 3 nettene sammen, har jeg forstått riktig da?

For at 3 nett skal snakke sammen, må du ha ha en form for router. Det kan enten være en dedikert boks (f.eks en vanlig billig bredbåndsrouter som har støtte for flere nett), en mer rendyrket router fra f.eks Cisco eller en PC med rett software. Hvis du går for PC, kan du enten bruke Linux eller Windows2003 som du allerede har. Hvis du går for windows2003, trenger du å legge til RRAS rollen (manager your server wizard) + 3 nettverkskort totalt i maskinen. Så må du sette opp routing mellom disse nettene i RRAS. For et så lite nett, vil f.eks RIP være et greit valg.

Uansett tror jeg du trenger å lese litt mer om IP og routing, da det virker som du har noen hull i kompetansen rundt IP :innocent:

Lenke til kommentar

det virker på meg som du først og fremst mener å dele opp adresseområdene i et og samme nett litt mer organisert... bestemor og bestefar får ip 1-20, søster og bror får ip 21-40 og mamma og pappa får ip 41-60...

dette kan du gjøre, og samtidig ha dem på samme logiske subnett, du kan f.eks bruke MAC adresser til å basere ip-tildeling på.

det er vanlig å bruke linux til hjemmeruting.. rett og slett fordi win2003 server koster skjorta. men hvis du først har brukt opp ukepengene neste 10 år kan du jo like gjerne bruke den. Linux er også mer stabilt og ikke utsatt for virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...