Gå til innhold

Ok, nerder, vis hva dere er lagt av!

Anbefalte innlegg

Sensibel Soccer er vel det jeg spilte mest, plus Monkey Island 1, Kings/Space/Police Quest (alltid morsomt å sparke katta i Kings Quest).

Jepp en savner de spilla, finnes ingen som er like morsomme lenger.

Min første pc var 486 SX25MHz, 5MB ram, 80MB harddisk og SVGA skjerm av alle ting. Kosta meg akkurat 10000kr i 1992.

Telcontar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker min gode gamle Commodore 386SX-16 med 40 MB harddisk, 256 kb grafikkort og hele 2 MB RAM. Rammen bestod av to 512 kb SIMM brikker og 4 256 kb DIP brikker (tror det het DIP). Da var alle slottene opptatt noe som var litt irriterende med tanke på oppgradering. Men i 1991 var dette en kongemaskin!Litt trist at Commodore aldri kom lenger enn til 486 før de forsvant... :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-05 18:25, sjanten skrev:

btw. ingen som har dune II? fikk plutselig så lyst til å spille det! det funker PERFEKT på min p1 (den eneste pc'en her i huset ;( ) -den setter ned hastigheten hvis det går for raskt!

Julen kommer tidlig i år. Sjekk innboksen :smile:

kelv

Lenke til kommentar

Tror jeg nesten jeg må slå de fleste med gammel "pc".. Jeg har en SVI spectravideo.. Bruker ikke skjerm, men du kobler den til tv'n..

Etter som jeg har skjønt har den hele 64K internminne!!

Operativsystemet er MSX-dos og er fra 1985! Dette er tidlig!! Kan minne om "vår" dos, men VELDIG vanskelig..

Husker det var magasiner som inneholdt programmer man kunne taste inn via BASIC side på side! Kjedelig, men forøvrig har den faktisk diskettstasjon og printerport!

Noen som vil kjøpe? har en fin bæreveske til den, men mange av spillene er dessverre forsvunnet med tiden...

Lenke til kommentar

Mimre, mimre....

Min første IBM komp. PC var en 386DX som opererte på 25MHz, kjøpt i 1990! Bestilte 8bits mono Soundblaster fra Sierra i USA (de som lagde Kings Quest, Space Quest osv.) til ca. nKr. 2000,-!

Og da Falcon 3.0 endelig kom, ble det bestilt matteprosessor (387), tror denne flysimmen var det eneste programmet jeg hadde som brukte coprosessor.

Et av de første (og beste) flyspillene jeg hadde da, var den originale Red Baron fra Dynamix. Husker jeg fikk 16-fargers versjonen først, men fikk gratis ettersendt 256-fargers disketter da disse forelå. Råbra!

Mimremode off.

Slangen.

Lenke til kommentar

Husker de 5.25 diskettene som var på størrelse med en liten LP...hvorfor lager de ikke de lenger?

Noen som husker digdug?

husker da jeg snek meg opp om natten for å så gå ned for å spille Commander Keen, snake(snake på mobilen min er mer komplisert) og en god stund senere Duke Nukem 1 og 2 med sin råe grafikk som jeg tror jeg spiller litt nå.

tuddelu!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-05 18:25, sjanten skrev:

btw. ingen som har dune II? fikk plutselig så lyst til å spille det! det funker PERFEKT på min p1 (den eneste pc'en her i huset ;( ) -den setter ned hastigheten hvis det går for raskt!

Jeg har det. Har noen gamle disketter fra 486 tida, jeg kan maile det hvis du vil. 10 mb

woops så du hadde fått det allerede.

Min første pc var en 80088 8mhz på turbo (4 ellers) 640k 4fargers cga skjerm og 20 mb hs. Var vel i 88 eller noe. De spilla jeg husker best var Eye of the beholder 1 og de første sierra spilla. Noen av dem nekta å kjøre i farger!

Hva var didug nå igjen, det lød veldig kjent

[ Denne Melding var redigert av: FSOL på 2001-12-06 00:33 ]

Lenke til kommentar

min første "pc" var en 286 på 12MHz med 20MB harddisk og 640KB RAM (senere oppgradert til 1MB for masse penger). Knall maskin for sin tid. Det jeg husket best fra den var at skjermen hadde gul skrift og at hd'n brukte EVIGHETER på å spinne opp.

NB: naboen hadde en XT på 4.77 MHz, men han hadde 40MB HDD. (irriterer meg enda)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 00:23, Den Polse skrev:

Husker de 5.25 diskettene som var på størrelse med en liten LP...hvorfor lager de ikke de lenger?

Husker du 8.75" diskettene da? Størrelsen større enn 5.25...det var disketter det....

Hehe..tenkte akkurat på min første "skikkelige" pc... Den tiden da PII 266 var det hotteste. Med 64MB og 4GB..og ett eller annet ATI 3D kort med 8MB....bladde opp 16.000,- for den ja....det var tider det

Lenke til kommentar

Har alle gløymt Sharp 721? Idrettslaget heime brukar den fortsatt til å trekkje nummer med på basaren.

Eg var og borti ein Sony HitBit, der var kassettspelar ekstrautstyr. Trur den var for dyr til at ein kunne tenkje på det.

Var lenge konge på haugen med Amiga 500 m/3 MB minne og 52 MB Quantum HD. Med kickstart 1.2 måtte ein boote frå diskett, autoboot frå HD kom først med 1.3

Har nokon ein gamal 2,5 " scsi HD? 20 MB held lenge. Eg har ein bærbar (Slepbar) Apple frå tidenes morgon, der HD har krasja. Ta kontakt dersom det finnes noko slikt.

Lenke til kommentar

Starta med commodore 64 jeg, og igrunn syntes jeg (og kompisene mine) at den rula. Den hadde 64kb ram! Slå den! Denne var etterfølgeren til Vic20 som hadde 20 kb ram. Alt man skulle foreta seg måtte man taste inn i basic. Feks "Load"*",8" og "list" da fikk man opp inholdet på en diskett. Man kunne kjøpe "fastload" til den som faktisk halverte loade tiden. Gjorde også et forsøk med et modem, tror det var på 300 baud eller noe sånt.... Problemet var bare at jeg ikke kjente noen andre som eide et modem og jeg hadde aldri hørt om noe bbs...internett var vel ikke eksisterende den gangen heller så det ble en fattig opplevelse, men det føltes jo litt hitech å ha et sånt på gutterommet mens andre kompiser fortsatt lekte med playmo.. Ruler programmet til commodore må ha vært "disk cracker".. den kunne cracke det meste....men så var heller ikke koden kompilert særlig ofte heller det var bare å liste den så kunne man forandre, også "save" På denne lagde vi faktisk også en liten startsnutt på videofilmer som vi piratkopierte . Det rula! Ikke engang tenk på å andmelde det...dette var i 1981-2...Men en ting fant jeg vel aldri ut om denne. Hadde den egentlig noen cpu? Eller var det bare en mengde ic kretser? Jeg mener at den hadde egen lydkrets og fargeskjermkrets og sannsynlighvis en hoved krets, men var det pr definisjon en microprosessor?

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2001-12-06 10:07 ]

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2001-12-06 10:09 ]

Lenke til kommentar

Noen som husker Sinclair Spectrum? Det var min første "pc". Innkjøpt i 1982. Hele 48k ram var det.. Koblet til tv'n og skrev inn basicprogrammer som jeg fant i blader og bøker. "Harddisken" var vanlige lydkassetter. Ja, det var tider det.. mimre..mimre..

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på mimringen jeg også!

Min første datamaskin.. det var en C64 med en vidunderlig kassettspiller. Diskettstasjon, det var bare for de rike. :smile:

C64'en fungerte stort sett bra i de fem årene jeg hadde den, men ble etter hvert ofret til fordel for en Amiga 500, så en A1200 - og nå har jeg etterhvert gitt opp Amiga'en for å gå over til PC. Come to the Dark Side, som det sies i visse filmer. :wink:

Lenke til kommentar

ZX Sprectrum var "min" første maskin, er det noen som husker Luna Crabs, eller var det ett tidlig C=64 spill??

Har lastet ned en C=64 emulator fra C64.com, det burde flere gjøre om dere savner gamledager, men vet noen om det er mulig å få kjøpt en commodore joystick til PC?

Nosebone

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Min første maskin var en ZX-81. Dette var i 1982. Senere samme året kjøpte jeg en ZX-Spectrum 48k. Jeg brukte mange timer foran den, både med spill og programmering.

Tror alle kommandoene kunne nåes ved hjelp av kombinasjoner av Shift, Alt og bokstavknappene. For å skrive Load "" holdt man nede Alt og trykke på "l". Raskere en dette kan man vel knapt skrive kode (tidlig RAD?).

De første gode spillene (som jeg husker akkurat nå) var Jet Pac, Cookie, Manic Miner, Sabre Wulf. Å laste inn enkelte av disse tok godt og vel 20 minutter fra kassettspilleren (for en tålmodighet man hadde da).

Spectrumen er faktisk i drift den dag i dag. Desverre har mange av kassettene blitt ødelagt i løpet av årene.

Manskiner jeg har hatt etter dette er C64, C128, A500, A1200, A4000. PC kom først i 1995 med en Pentium 133, 16M Ram og 1,2 Gb hardisk.

Lenke til kommentar

Utrolig morsomt å lese om de gamle maskinene deres:)

Jeg begynte selv med en vic20 som jeg hadde spart opp til selv. Det var vel i 1980 eller noe sånt. Betalte 800 kroner for den. Husker ikke engang hva jeg spilte på den, men jeg skal hilse og si at den ga mersmak.

Etter den så var det jo C64 som man skulle ha. Jeg fikk den til jul av mutteren som hadde betalt 4000 for den og diskettstasjon. Snakker om råe greier!!

Etter det så ble det helt stopp frem til ca 1990. Da måtte jeg bare ha en Commodore 386SX (tror jeg). 20Mhz, 128kb grafikk (eller noe slikt) og 40 GB Hardisk til den nette sum på 15000. Den hadde vi det utrolig morsomt med. Spilte stort sett Ports Of Call og Wing Commander. Det var ogsp med den at jeg kjøpte meg ett Lasat modem 9600 og koplet meg opp på BBS'ene. Lastet ned M3U filer eller hva dem nå het og la igjen melinger til kompisene på basen. Helt enormt. Plutselig en dag så begynte folk å forsvinne. Internet var oppdaget, og da var det ikke annet å gjøre enn å hoppe på lasset og se hvor det bar hen. Så nå sitter jeg her med 2 maskiner i GHz klassen, og kan ikke fatte hvordan jeg i det hele tatt klarte meg i de gode gamle dagene;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...