xstian Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jaja. Ikke så spennende, men... Jeg har lenge lurt på hva buss og minnehastigheten på den gamle 386'en min var. Det var en SX, så den hadde en max på 16 Megs'o'RAM, men det er også alt jeg husker. De hastighetene der var liksom ikke issue den gangen... :smile: Lenke til kommentar
Lunatic Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Dette blir litt gjetting, men 386 sx kom i hastigheter opp til 25 MHz. SX var utan matte coprosessor (FPU), DX var med FPU. Eg kan ikkje hugse nokon multiplier, trur frekvensen gjaldt heile systemet. (Ikkje ISA VESA, dei gjekk på 8 og 16? MHz) DX versjonar av 386 kom opptil 33 MHZ, cyrix hadde og ute ein 386 DX-40. Har ikkje kontroll på kva den var god for. På 486 cpu var DX tegn på dobling av busshastighet, jfr. dx-50, dx2-66, som gjekk med henholdsvis 25 og 33 MHz internt. Arrester meg dersom eg tar feil, litt nyfiken på dette sjølv. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 De gode gamle dagene... :smile: Tror du er inne på noe, men jeg tror også at forskjellen på SX og DX var noe annet enn FPU. Tror ikke 386-ene hadde fpu i det hele tatt, dvs at du måtte knuse til med en 387 for å få no heftig ytelse. Men det kan hende jeg også tar feil, såklart... :smile: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 386SX har bare 16-bit ekstern buss, DX har 32-bit. Ingen av dem hadde integrert matteprosessor, 486DX var den første med dette. På 486SX var matteprosessoren defekt eller disablet. Lenke til kommentar
zonix Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg må bare arrestere deg. Bare for å ha det på det rene, så var det ikke noe gode gamle dager hva angår PC whatsoever. Bare for å minne dere på litt specs som man fort glemmer med årene når man husker tilbake og ser for seg desktop'en på sin kjære 386. For det første var det ikke alle som engang hadde noe desktop på sin 386, isåfall BillOS 3.0 og 16bit farger, ja noen hadde ikke engang fargeskjerm. lydkort fantes ikke, men det var derimot PC høyttaler som gjenga de mest sinnsforvirrende lyder i manns minne. Riktig nok kan man spøke med dagens Plug and Pray teknologi, men den gangen fantes det ikke , det var derimot den mindre kjente Pray and Pray teknologien som var mest utbredt. Hva angår 486 er ikke stort bedre. det var jo ikke akkurat luksus med 500MB harddisk liksom. riktignok var det jo langt bedre enn de tidligere 286 og 386 maskinene og at man kunne kjøpe ekstrutstyr som joystick , lydkort , 14.4 modem gjorde brått verden et litt bedre sted å leve, men dessverre ikke for alle. Datadeler var svindyrt og man måtte bestille alt man skulle ha hos sin lokale dataforhandler. Jeg ga i alle fall 2400,- for mitt første US robotic sportster voice modem. For ikke snakke om Internet. Man betalte abbonement til internett leverandøren sin på 2000,- i året + telleskritt til sin lokale node. hvis ikke så måtte man ringe til sin lokale BBS og sjekke om det kanskje fantes et nakenbilde å laste ned. nei faen .. det har aldri vært noe som har het gode gamle dager hva angår PC. Den tiden sugde tiss, og alt var et sant helvete hva man enn skulle foreta seg. for alt hva jeg bryr meg kan alle verdens >=486 maskiner brenne langsomt i helvete. Så der er min mening. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 386SX - 16 bit buss, maks 16mb ram (16-33 MHz) 386DX - 32 bit buss, maks 32mb ram (16-40 MHz) Ingen har matteprosessor, denne het 387 486SX - 32 bit buss, maks ram kommer ann på hk, (20-33 MHz?) har ikke matteprosessor, den heter 487 486DX - 32 bit buss, maks ram som på SX, har matteprosessor 486DX2 - 32 bit buss, maks ram som SX og DX, kjører busshastighet halve av prosessorhastighet 486DX4 - 32 bit buss, maks ram som SX,DX og DX2. Kjører busshastighet enten 2,5 eller 3 ganger lavere enn prosessorhastighet. 486DX-50 var en ganske kjapp prosessor med tanke på at den kjørte busshastighet på 50 MHz. Dette forårsaket endel klikk også husker jeg, var mange som hadde problemer med disse til tider. Tomas + AMD 386DX-33, 8mb ram, 120mb hd Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Ikke lydkort og joystick før 486 en. Det må være feil. Husker kompisen min kjøpte et 8 bits soundblaster kort til 2500! med joystick utgang. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 husker å spille med joystick på 286.... tror jeg! Lenke til kommentar
xstian Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 hehe, yep. Har fortsatt min gamle soundblaster som jeg betalte i dyre dommer for. Herregud for no drit... :smile: Ad windows; jeg brukte nesten aldri windows på den maskina.... Der var det hardcore DOS med tracking og demolaging og shit. Det var liksom mye mer skill med de demoene da... *mimre* Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Quote: On 2001-12-05 08:52, zonix skrev:Jeg må bare arrestere deg.Bare for å ha det på det rene, så var det ikke noe gode gamle dager hva angår PC whatsoever.Bare for å minne dere på litt specs som man fort glemmer med årene når man husker tilbake og ser for seg desktop'en på sin kjære 386. ...LAAANGT SITAT...Så der er min mening. Ja, da va dei gode gamle dagane. Huskar at eg kunne slita i fleire dagar med å lage config.sys og autoexec.bat filer som funka med det aller siste spillet eg fekk. Rett loading av EMM386, og for ikkje å snakka om QEMM, som kunne vera eit mareritt å setta opp på enkelte maskiner. Ingen forstyrrande Windows som låg i vegen for alt! Ein hadde DOS og Norton Commander, og då hadde ein alt ein trong. :smile: Ja, det var dagar! _________________ Vegard A. Larsen, xaltra.net og sourcecode.no E-mail: [email protected] [email protected] [ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2001-12-05 10:54 ] Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 386SX indtrodusert: Juni 88 ekstern buss: 16 bits intern buss: 32 bits Adressebuss: 32 bits (max 4GB minne, like mye som i dag) klokkefrekvens: 16, 20, 25 og 33 MHz matteprosessor: ikke innebygd Antall transistorer: 275 000 (Athlon har 37mill) [ Denne Melding var redigert av: KELViN på 2001-12-05 11:39 ] Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Processor Hall of fame: http://www.intel.com/intel/intelis/museum/...of/hof_main.htm Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Quote: zonix skrev (2001-12-05 08:52):Jeg må bare arrestere deg.Bare for å ha det på det rene, så var det ikke noe gode gamle dager hva angår PC whatsoever. Er ikke helt enig. DOS + WP fungerte utmerket. Og spillbarheten på spillene den gang var uovertruffen. MLW Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Min 286-boks har dobbel gameport-dings bakpå seg. Og den funker. MS-Dos 3.30 og Win3... 10MHz på CPU'en... 1MB RAM... 20MB harddisk. Sliten 3.5" diskettstasjon. Min første PC, en Intel 486SX hadde 25MHz, 1MB skjermkort, 19MB RAM, SoundBlaster 16 Vibra, Creative 2x CD-Rom, 203 + 503 MB harddisk... Beste PC'en eg har hatt! Spilla var generelt mere spillbar før... Ugh! Lenke til kommentar
sof Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 åhh..dette er et bra tema å mimre rundt..savner gamle dager...:smile: Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Ser ut som buss hastighet andre ting er klarlagt. Når noen nevner 486sx, tenker jeg først og fremst på knotinga i DOS for å få nok minne til å spille spill. Tror jeg greide å få til 596KB ut av de 640kb tilgjenglig, selv om jeg hadde hele 5MB ram (gud veit hvilken type ram det var). QEMM var vel en redning for oss alle som ikke hva du kunne sette som Devisehigh eller noe sånt i config.sys. Telcontar Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg var så heldig å komme inn i dataverden med en AST 486/33SX til kr. 13000 Det var så genialt laget at den hadde et integrert skjermkort på 256 kb. med utvidelsesmuligheter. Du kunne bestile en chip fra USA til 2000 kr. og ville da få et skjermkort med staggering 512kb. Wov. Også måtte jeg jo ha cd-rom og lydkort, 2x cd og 16 bits lydkort på tilbud til kr. 1990.- (løp og kjøp) Og så ekstra ram: 8 mb = 1600,- (som et kupp å regne!!) Og den dere velsigna minneredigeringa med boot-disker osv. Happy Days. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Gode gamle dager ja... Første data´n her på gården (riktignok ikke en PC da) var en Amiga 500. Der var det liksom bare en liten skjerm og et himla stort tastatur. Tastaturet inneholdt nemlig alt det der Athlon, GeForce, Audigy, Hovedkort, DVD-rom, Crucial DDR-minne osv. Noen harddisk fantes ikke, man loadet det man skulle kjøre fra 1.44" diskett hver gang. Jeg husker at man kunne kopiere disketter, og da lastet maskina litt over halve disketten før du måtte inserte den disken du skulle kopiere til. Med andre ord var kanskje minnet på hele 1mb? Hoho, for en fryd. Spillene var faktisk ikke så forferdelig værst. Husker slagerne; Rick Dangerous 1 og 2, Hostages, Extreme Pinball osv. Synes faktisk mange av de spilla var ganske imponerende, f.eks Rick Dangerous var MYE bedre enn Commander Keen 1, 2, 3 og 4. Både på spillbarhet, grafikk og lengde. Et spill som hette Carrier Command synes jeg at hadde mye bedre grafikk enn Wolfenstein 3D, og var dessuten veldig stort brett (3D-strategispill). Utenom det med harddisk, så synes jeg dettee var en mye bedre spillmaskin enn de første PC´ene, fra 286 til 486... mvh Espen Thøring Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Det jeg husker best fra de gode gamle dager er da jeg forka ut over 4000,- for 16MB RAM. Det var tider det! Men det er sant at spillene var bedre før, eller kanskje det bare føltes bedre etter at du hadde slitt med autoexec.bat og Config.sys i en time før du idet hele tatt fikk spille. Men etter at jeg fikk QEMM var det greit, hadde alltid 634Kb ledig. Wolf3D, Dune II, Doom og ikke minst Day of the tentacle. *Lengte tilbake* kelv Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 btw. ingen som har dune II? fikk plutselig så lyst til å spille det! det funker PERFEKT på min p1 (den eneste pc'en her i huset ;( ) -den setter ned hastigheten hvis det går for raskt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå