ATI9550 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Heisann, har lest litt om Power Box til diesel biler og lurer på om noen har erfaring angående akkurat dette. Leste at det gir 28% mer krefter til bilen, circa 30 hester. Hvordan virker en sånn power box ting egentlig? Er det noe å satse på eller er det bort kastet penger? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg har kjørt en A4 tdi 130 eller 140hk, husker ikke, men den hadde boks som skulle gi den 170hk og 400Nm. Den bilen var en fryd å kjøre. Den dro fra 1500 til 4500o/min og var skikkelig frisk med rask respons. Hadde jeg hatt en sånn bil hadde jeg montert boks, uten tvil. Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Jasså? Så det hjelper virkelig? Men merker du forskjellen når du akselerer? Lenke til kommentar
otis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg har ikke kjørt en bil med Powerbox, men jeg har sittet på en Golf 5 2.0tdi med powerbox, og jeg synes ikke at den drar noe særlig bedre enn uten. (Jeg har kjørt Golf 5 2.0tdi uten powerbox, i ca.1000 km totalt sett) Det var en kompis av meg som hadde tenkt å kjøpe en slik boks tilsin Golf 5, han monterte den og jeg ble han på en tur på ca 3-4 mil. Vi testet den oppover en lang bakke, og ble enig om at den dro bedre enn uten, men jeg synes ikke at det kan forsvare et pris på ca. 3000-5000,- Det var spesielt i 4. gir og 5.gir det ble litt bedre, men det er for dyrt synes jeg. Hadde jeg skulle ha "tunet" en diesel motor, så hadde jeg valgt chip. Da en powerbox visstnok bare manipulerer diesel mengden...? (Jeg er ikke sikker) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Den jeg kjørte var helt klart veldig mye sprekere enn tilsvarende utrimma bil. Om den boksen kosta 10'000 er den likevel verd pengene i mine øyne. En bil med så mye mer effekt ville kosta langt mer enn 10'000 mer å kjøpe, kjøregleden kommer i tillegg og den kan vanskelig måles i penger. Lenke til kommentar
otis Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Det jeg mente, kanskje litt indirekte, var; At en chip er mer vel anvendte penger, da den gir en "ordentlig" trimming av en motor. Og ikke bare på den enkle metoden som en Powerbox gjør. Jeg mener dette pga. det som Trygve "Turbo" Karlsen sier, chip er den eneste ordentlige metoden for å "tune" en bil. Jeg personlig aner ikke om en Powerbox gir like mye HK og NM som en bil med chip, men jeg velger å tro at den ikke gjør det. Da en chip koster mer penger enn en Powerbox. Du får chippa nesten en hvilken som helst bil fra rundt 5000,- til 8000,-. Og pga. det mener jeg er en bedre investering enn en chip. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Karlsen promoterer selvfølgelig det han selger. Uansett er han kjent for å være en tanke sær... Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Om du chipper en bil på 143 HK, hvor mye mer effekt får den? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hvilken bil, hvilken motor, hvilken chip? Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Tenker på en 2000 Mercedes-Benz E-Klasse 220 CDI Motoreffekt: 143hk Drivstoff: Diesel Gir: Tiptronic Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Original 143 hk 315 Nm Chippet 175 hk 355 Nm (KCR Dieselbox) Endret 14. februar 2006 av zandro Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Oki takk skal du ha zandro, men må man betal ekstra avgifter når man chipper bilen? Hvor mye sånn circa veit du det? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg ville gjort som 99,9% av alle andre som trimmer bilen sin, ganske enkelt ikke oppgitt noe til biltilsynet. En chipping er så å si umulig å bli tatt for. Vil du likevel oppgi til biltilsynet at du har trimmet bilen og få det inn i vognkortet må du ha papirer på effektøkningen fra de som leverer chippen og godkjenningspapirer fra importøren på at bilen er godkjent med den økte effekten. Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg ville gjort som 99,9% av alle andre som trimmer bilen sin, ganske enkelt ikke oppgitt noe til biltilsynet. En chipping er så å si umulig å bli tatt for. Vil du likevel oppgi til biltilsynet at du har trimmet bilen og få det inn i vognkortet må du ha papirer på effektøkningen fra de som leverer chippen og godkjenningspapirer fra importøren på at bilen er godkjent med den økte effekten. 5606845[/snapback] Oki så mesteparten av de som chipper bilen sin dritter i å melde fra til biltilsynet? Knall! For bestill meg en chip da, noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Jeg har trimmet egne og andres biler og kjenner mange som driver med trimming. Jeg har aldri hørt om noen som ar oppgitt trimming, annet enn om det gjaldt å bytte til en helt annen motor eller ettermontering av turbo. Min kompetanse innen trimming dreier seg mest rundt bensinmotorer og helst Ford, så jeg vet ikke hva du har å velge i. Endret 14. februar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Oki, men tar det langt tid å trimme da? Har planer om å trimme bilen, hvem kan isåfall gjør det til meg? Verksted? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Er det snakk om en powerboks er det trolig gjort unna på få minutter og så en testkjøring. Er ikke sikker på hvem som er størst på dette, men jeg vil tro Skinnebros, VS motor, Simco, KRB trading og GIK turbo kan hjelpe. Endret 14. februar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Ja sånn power box lignende greie til disel motorer som øker effekten med 28% (CA 30HK), har ikke undersøkt det enda egentlig. Hvordan skal man få testa det ut da? Men merker man forskjellen når man er i høy hastighet eller lav? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 http://www.vsmotor.no/ http://www.gikturbo.no/ http://www.simco.no/ http://www.krbtrading.no/ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Du vil nok merke det i stort sett alle hastigheter så lenge turboen lader. Det kommer litt an på hvor god respons motoren har, om den rekker å spinne opp skikkelig på 1. gir, men du vil garantert merke det i alle andre gir. Trolig 1. også, da vil den føles skikkelig sinna ut når turboen slår inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå