Nilsen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hei! Jeg sitter her med en oppgave i elektronikk som hovedsaklig går ut på å konstruere en teller som skal telle fra en til seks. - Den skal være basert på JK vipper. - Inngangen er en klokkepuls på 1kHz. - Utgangen skal være en trebits binærkode. - Drivspenningen er 5V(om det skulle ha noe å si) - Jeg vil tro at en 4027 Cmos krets er best å bruke. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013031.htm Noen som vet hvordan jeg kan få konstruert denne? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Er for trøtt til å krangle med Proteus nå. Men i bunn og grunn er det eneste du trenger å gjøre å koble opp vippene så de toggler. J og K til VCC. CLK tar du fra Q på den forrige vippa. Du trenger tre vipper. Sleng på en resetfunskjon i form av en og-port som du kobler til Q1 og Q2, denne vil da gå høy i det du når det binære talet 011, som jo selvfølgelig tilsvarer 6 i det desimale tallsystem. Koble utgangen på og-porten til resetinngangene. Koble sammen resettingangene og sleng på en pulldown-motstand. Alt trenger ikke nødvendigvis å utføres i den rekkefølgen, er som sagt litt trøtt nå.... Endret 13. februar 2006 av Iceman™ Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Takk for svar, det fikk meg til å skjønne litt mer. Du kunne ikke forklart litt nærmere hva du mener, eventuelt tegne? Vipper er relativt nytt for meg. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Du kan jo bare Google det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå