Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt og ujevnt tomgangsturtall på 1990 Fiesta


snubbel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med ujevn og lav tomgang på Fiestaen. Prøver å få med så mye info som mulig:

 

Bilen

1990 Ford Fiesta 1,4 Ghia

Bensinmotor, forgasser (altså ikke i-modellen)

Manuel choke (!)

Manuell girkasse (i den grad det har noe med saken å gjøre)

 

Symptomer

Ujevnt og lavt turtall på tomgang. Når motoren er kald løses dette selvsagt ved å dra choken så langt den går. Turtallet ligger da vanligvis på 1500-2200. Når motoren begynner å bli varm, dyttes choken "litt" inn. Ved neste lyskryss kan turtallet ligge på ca 1800 for så å falle ned på 0. Motoren dør. Starter igjen, drar choken helt ut. Holder på slik en god stund til motoren er varm. Da kutter jeg ut choken og tomgangsturtallet "stabiliseres" på ca 600-800. Dette er så lavt at hele kjærra rister og motoren lager ulyder. Hvis jeg gir litt gass eller drar ut choken littegrann, øker turtallet og motoren går ganske stabilt. Dette er ikke noen god løsning, da bilen bruker veldig mye bensin når jeg choker den hele tiden. Logisk nok.

 

Hva har jeg gjort?

Skiftet tennplugger

Skiftet pluggledninger

Skiftet olje

Skiftet oljefilter

Skiftet luftfilter

Sjekket vaier fra gasspedal (denne er ikke slakk)

Sjekket og renset øverste del av forgasser (der choke-spjeldet sitter)

 

Spesielt hjalp skifte av tennplugger og -kabler. Motoren dør ikke så ofte nå som før. Men likevel er tomgangsturtallet altfor lavt selv om motoren er varm. Dette er et problem når man bor i en by med mange lyskryss... Blir til at jeg konser mer på turtelleren enn på bilen foran, og det kan jo etterhvert få katastrofale konsekvenser :!:

 

Noen som har tips? -Vil nødig sette inn bilen på verksted for feilsøk da dette koster veldig mye i forhold til bilens verdi.

 

Takk for alle råd :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbiller meg å ha lest et sted at det sitter en tomgangsventil under innsugsmanifolden et sted, og at denne har en tendens til å bli møkkete. En rens/vask med forgasser-rens skal visstnok hjelpe.

 

Spørs om et verksted burde sjekke den, du kan jo alltids ringe og prøve å få et tips, i det minste en pris.

 

Ellers er "standardsjekken" i slike tilfeller søking etter falskluft; kontroller alle slanger som går inn/ut av "forgasserområdet" og innsug for sprekker/defekter.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å justere på co skruen?

5600030[/snapback]

 

Nei, det har jeg ikke. Hva gjør co skruen og hvor (ca) sitter den?

 

-snubbel

5600101[/snapback]

Det er en liten skrue på forgasserensom forandrer bensin luft blandingen.Det er det siste en gjør når man justerer motoren.Når bilen går på tomgang prøver du deg fram med å skru den inn og ut til den sviver best.Men da må det jo ikke være noe galt ellers falsk luft mm.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som motoren din drar falskluft. Er dette forgasseren med et stempel og ei nål rett under chokespjeldet er ganske sansynlig at vacuum-membranet til stempelet er revna.

 

IKKE justér på blandeskruen (CO-skruen) Er blandinga feil er det noe galt med forgasseren eller så drar motoren falskluft, dette er ikke noe som trenger å justeres en gang iblant.

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som motoren din drar falskluft. Er dette forgasseren med et stempel og ei nål rett under chokespjeldet er ganske sansynlig at vacuum-membranet til stempelet er revna.

 

IKKE justér på blandeskruen (CO-skruen) Er blandinga feil er det noe galt med forgasseren eller så drar motoren falskluft, dette er ikke noe som trenger å justeres en gang iblant.

5600748[/snapback]

 

Helt riktig beskrivelse av forgasseren. Hvor ligger vacuum-membranet? Kan jeg evt. bytte ut hele forgasseren til en variant med automatchoke, så jeg slipper å styre den selv?

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Choken er jeg ikke sikker på, jeg har ikke jobba med Ford siden i 2000. Vacuum-membranet sitter bak et stort lokk på siden av forgasseren, mener lokket sitter i 4 skruer. Ser du et passe stort lokk som er enkelt å skru av, tar du det av og ser om det ligger et membran bak det lokket. Husk å se nøyaktig hvordan membranet ligger når du tar det ut. Egentlig kan du sikkert bare dra på et Ford-verksted og kjøpe dette membranet, er det ikke røket, ryker det nok snart. Da ser du også hva du leter etter på gasseren. Mulig du får med noen pakninger når du kjøper det membranet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...