Gå til innhold

Nikkor 105mm f/2.5 Pre-Ai eller Ai?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt problemer med å se om dette objektivet er et pre-Ai eller et Ai objektiv. Jeg vet ikke når det ble kjøpt, har ikke serienummeret, men har et par bilder. Har søkt en del rundt på nett, men det står så mye forskjellig på forskjellige plasser. Her kommer bildene:

post-27536-1139851145_thumb.jpg

post-27536-1139851186_thumb.jpg

Her er en link som viser hvordan man kan se om det er et Ai-objektiv. Objektivet på bildet matcher de fleste kriterier til å være et Ai objektiv, men har ikke orange tall som minste blender (det er gult etter hva jeg ser).

På en annen side står det at Ai-objektiver har en "All black barrel". Mens det på mitt bilde har en "chrom-tønne" (som i følge den siden er indikasjon på non-Ai).

Jeg er ganske forvirret, og har letet ganske lenge, men føler bare jeg blir mer forvirret jo mer jeg leter:)

Grunnen til at jeg vil ha et Ai eller nyere objektiv er at det skal brukes med Nikon D70 og jeg vil ikke risikere å ødelegge kameraet (noe man kan gjøre med pre-Ai objektiver i følge kompatibilitetskartet på link nr. 2 litt lenger oppe i posten).

Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av dette, det haster litt.

På forhånd takk.

Edit: Betegnelsen på objektivet er Nikkor-P Auto 1:2.5 f=105mm

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et pre ai-s, men det kan være ombygd. Det var vanlig å gjøre det før i tiden. Det eksemplaret jeg har er likt dette, men i bedre stand og ombygd.

5598722[/snapback]

Det er jo AI tag på blenderingen på det da. Så du kan i hvertfall bruke det på AI kameraer, men det er mulig du mister noen funksjoner. Men på d70 har Nikon tatt vekk AI tagen, så du vil ha null niks lysmåling, ikke engang nedblendet lysmåling da Nikon ikke støtter dette. Faktisk vil objektivet ditt være lettere å bruke på et Canon kamera med overgang, da du vil ha nedblendet lysmåling med Canon.

ps. Å montere et Pre-AI objektiv på Nikon D70 vil ikke ødelegge kameraet da D70 ikke har noen AI tag som kan knekke.

Lenke til kommentar
Det er et pre ai-s, men det kan være ombygd. Det var vanlig å gjøre det før i tiden. Det eksemplaret jeg har er likt dette, men i bedre stand og ombygd.

5598722[/snapback]

Det er jo AI tag på blenderingen på det da. Så du kan i hvertfall bruke det på AI kameraer, men det er mulig du mister noen funksjoner. Men på d70 har Nikon tatt vekk AI tagen, så du vil ha null niks lysmåling, ikke engang nedblendet lysmåling da Nikon ikke støtter dette. Faktisk vil objektivet ditt være lettere å bruke på et Canon kamera med overgang, da du vil ha nedblendet lysmåling med Canon.

ps. Å montere et Pre-AI objektiv på Nikon D70 vil ikke ødelegge kameraet da D70 ikke har noen AI tag som kan knekke.

5598895[/snapback]

Det er helt riktig, så jeg ville ikke bekymre meg over det. Selv om du ikke kan måle lys, så vil du ved evaluering av histogram kunne vurdere eksponeringen i ettertid.

Lenke til kommentar

Ok, takk for kjappe svar!

Da vet jeg at jeg med trygghet kan bruke objektivet med mitt D70. Har et par manuelle objektiver fra før av så er klar over at jeg ikke får lys-måling.

Siden objektivet på bildene også har den Ai-taggen så vil objektivet fungere med Ai-kamerahus (evt at en får lysmåling med D200 som skal virke med Ai?).

Det jeg synes er merkelig er at Nikon sier at en ikke må bruke pre-Ai objektiver på på D50, D70 og D100 hvis disse kameraene alikevel ikke har en Ai-sak som kan ta skade av bruk. Sakset fra Nikon support :

The following lenses can NOT be used with the D100, D70, D70s or D50:

IX Nikkor CPU Lenses

TC-16AS AF Teleconverter

Non-Ai Lenses

PMNormal: Har du samme objektiv, altså med chrome-tønne? Godt mulig at det på bildene også er ombygget og at det er derfor jeg blir forvirret jo mer jeg leser:) Objektivet skal være optisk og mekanisk godt, men en må vel nesten regne med litt utvendig slitasje på et 25-30år gammelt objektiv:)

Igjen, takk for kjapp respons

Lenke til kommentar
Ok, takk for kjappe svar!

Siden objektivet på bildene også har den Ai-taggen så vil objektivet fungere med Ai-kamerahus (evt at en får lysmåling med D200 som skal virke med Ai?).

Ja, jeg vil tro det virker med standard lysmåling. Men kameraet kan ikke se hva høyeste blenderåpning er, slik det vil kunne med et AI objektiv. Hvilke funksjoner du taper på det vet jeg ikke, men jeg vil tro det vil skape problemer i forbindelse med bruk av Blitz.

Lenke til kommentar
Så at det lå et til 900 på foto.no. Jeg har aldri hatt et uten solblender (har hatt to, en slik du viser her, og en 1981-edition), men en slik kan sikkert Stasi skaffe. Billig for et kjempeobjektiv er det uansett, og det var AI, det jeg så.

5611048[/snapback]

Håper det er greit å skyte inn et spørsmål her.

Så også den 105 mm. Er dette bra (ikke kun brukbart) til en D70?

Kjenner historien til Nikon for dårlig da jeg ikke har hatt Nikon mer enn ca 4 år. Er på utkikk etter "det ultimate portrettobjektiv"......

Lenke til kommentar

Svært mange mener at det er det ultimate portrettobjektiv fordi det har så myk bokeh, og er skarpt fra hjørne til hjørne på full åpning. Det er ikke brukendes til makro, men du får helt andre kvaliteter som en drømmeaktig vakker bakgrunn.

Ellers bør du skaffe deg en solblender til utendørsbruk i fint vær.

Mht kompabilitet så kan jeg ikke uttale meg mer enn det jeg allerede har. Jeg bruker som kjent Canon, og har ikke satt meg inn i detaljer om D70.

Lenke til kommentar
Så også den 105 mm. Er dette bra (ikke kun brukbart) til en D70?

Optisk vil det være bra til D70 kanskje også en anelse bedre enn til 35mm film da du med D70 vil få et utsnitt fra "midten av objektivet" som i de fleste tilfeller er der objektiver tegner skarpest. Dette pga at bildebrikken er mindre på digital enn en 24x35mm filmrute.

På den, for noen, negative siden fungerer ikke lysmålingen sammen med D70. Dvs at du må bruke kameraet i manuell modus og sjekke histogrammet for å se eksponeringen. Det vil heller ikke fungere med den innebygde blitsen på D70 (det gjør iallefall ingen av mine manuelle objektiver). Om du hovedsaklig skal bruke det til portretter har du jo flere forsøk og mangel på lysmåling blir et mindre problem. Innebygd blits er heller ikke å annbefale til portretter, kanskje med unntak som fill-in flash i motlys-bilder.

De modellene som har betegnelsen nikkor-p 105mm 2.5 har ikke multi-coating, det har derimot en senere utgave med betegnelsen nikkor-pc 105mm 2.5 og versjonene etter denne som bare heter nikkor 105mm 2.5. Objektivene med multicoating skal gi bedre resultater i motlys, samt bedre fargemetning.

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Det er viktig med solblender på alle eldre objektiver, for ingen av dem har tilstrekkelig coating, sammenlignet med dagens optikk.

En annen ting, er det med blitzen. Å bruker den innebygde blitzen med det objektivet vil være helligbrøde, så jeg hadde ikke latt det stoppe meg. Bare 900 for et objektiv som er i toppen av sin klasse, og legg til en hundrelapp for en gammel solblender, er ikke så mye å stusse på.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men det var solgt allerede. :(

Regnet nesten med at alt måtte gjøres manuelt og det er ikke noe problem. Leter videre etter noe tilsvarende.......... :hmm:

Og til makro er det reverseringsring med 50 eller 28 mm. :w00t:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...